365
ميزان الحكمه ج 09

۱۶۷۳۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنَّ للقرآنِ بَطنا ، و للبَطنِ بَطنٌ ، و لَهُ ظَهرٌ ، و للظَّهرِ ظَهرٌ ، ......... و ليسَ شيءٌ أبعَدَ مِن عُقولِ الرِّجالِ مِن تَفسيرِ القرآنِ ، إنّ الآيَةَ لَتَكُونُ أوَّلُها في شيءٍ و آخِرُها في شيءٍ ، و هُو كلامٌ مُتَّصِلٌ يَتَصرَّفُ على وُجوهٍ . ۱

۱۶۷۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :القرآنُ كُلُّهُ تَقريعٌ ، و باطِنُهُ تَقريبٌ . ۲

(انظر) بحار الأنوار : 92 / 78 باب 8 .

3262

التَّحذيرُ مِن التَّفسيرِ بِالرَّأيِ

۱۶۷۳۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :قالَ اللّهُ جلَّ جلالُه : ما آمَنَ بي مَن فَسَّرَ بِرَأيهِ كَلامي . ۳

۱۶۷۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ في القرآنِ بغَيرِ عِلمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِن النارِ . ۴

۱۶۷۳۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَكَلَّمَ في القرآنِ برَأيهِ فَأصابَ فَقَد أخطَأَ . ۵

۱۶۷۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ في القرآنِ بغَيرِ ما عِلمٍ جاءَ يَومَ القِيامَةِ مُلجَما بلِجامٍ مِن نارٍ . ۶

۱۶۷۳۱.امام باقر عليه السلام :همانا قرآن باطنى دارد و باطنش نيز باطنى دارد. و ظاهرى دارد و ظاهرش نيز ظاهرى دارد ......... از دسترس خِرد مردان چيزى دورتر از تفسير قرآن نيست؛ [زيرا ]آيه قرآن آغازش درباره چيزى است و پايانش درباره چيزى ديگر. قرآن گفتارى پيوسته است كه به شكلها و معانى گوناگون حمل مى شود.

۱۶۷۳۲.امام صادق عليه السلام :قرآن سراسر گوشزد كننده است و باطنش نزديك كننده.

3262

پرهيز از تفسير به رأى

۱۶۷۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند فرمود: به من ايمان نياورده است كسى كه سخن مرا بر اساس رأى خودش تفسير كند.

۱۶۷۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه ندانسته درباره قرآن سخن بگويد، جايگاهش آتش است.

۱۶۷۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه در قرآن مطابق نظر خود سخن بگويد و سخنش درست هم باشد، باز خطا كرده است.

۱۶۷۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه در قرآن ندانسته چيزى بگويد، روز قيامت در حالى آورده شود كه لگامى از آتش بر او زده شده است.

1.بحار الأنوار:۹۲/۹۵/۴۸.

2.معاني الأخبار : ۲۳۲/۱.

3.بحار الأنوار: ۹۲/۱۰۷/۱.

4.كنز العمّال : ۲۹۵۸.

5.بحار الأنوار : ۹۲/۱۱۱/۲۰.

6.بحار الأنوار : ۹۲/۱۱۲.


ميزان الحكمه ج 09
364

۱۶۷۲۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لمّا سَألَهُ زُرارَةُ عن وُجوبِ الإنصاتِ و الاستِماعِ على مَن يَسمَعُ القرآنَ ـ: نَعَم ،إذا قُرئَ القرآنُ عِندَكَ فقد وَجَبَ علَيكَ الاستِماعُ و الإنصاتُ . ۱

3261

لِلقُرآنِ ظَهرٌ و بَطنٌ

۱۶۷۲۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :ما أنزَلَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ آيَةً إلاّ لَها ظَهرٌ و بَطنٌ، و كلُّ حَرفٍ حَدٌّ، و كُلٌّ حَدٍّ مُطَّلَعٌ . ۲

۱۶۷۲۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :القرآنُ ظاهِرُهُ أنيقٌ ، و باطِنُهُ عَميقٌ . ۳

۱۶۷۳۰.عنه عليه السلام :إنّ كتابَ اللّهِ على أربَعةِ أشياءَ : علَى العِبارَةِ ، و الإشارَةِ ، و اللَّطائفِ ، و الحَقائقِ . فالعِبارَةُ للعَوامِّ ، و الإشارَةُ للخَواصِّ ، و اللَّطائفُ للأولياءِ ، و الحقائقُ للأنبياءِ . ۴

۱۶۷۲۷.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ سؤال زراره از وجوب خاموش ماندن و گوش دادن بر كسى كه قرآن را مى شنود ـفرمود : آرى، هرگاه قرآن در حضورت خوانده شد، واجب است كه گوش كنى و خاموش بمانى.

3261

قرآن، ظاهرى دارد و باطنى

۱۶۷۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عزّ و جلّ هيچ آيه اى نازل نكرد، مگر اين كه آن را ظاهرى است و باطنى، و هر حرفى را مرزى است و هر مرزى را بُلندايى.

۱۶۷۲۹.امام على عليه السلام :قرآن ظاهرش زيبا و شگفت انگيز است و باطنش ژرف.

۱۶۷۳۰.امام على عليه السلام :كتاب خداوند بر چهار چيز است: عبارت [ظاهر]، اشاره، لطايف و حقايق. عبارت براى عامه مردم است، اشاره براى خواصّ، لطايف براى اوليا و حقايق براى انبيا.

1.بحار الأنوار : ۹۲/۲۲۲/۷.

2.كنز العمّال : ۲۴۶۱.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸.

4.عوالي اللآلي : ۴ / ۱۰۴ / ۱۵۵ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 491223
صفحه از 612
پرینت  ارسال به