221
ميزان الحكمه ج 10

۱۸۱۱۷.عنه عليه السلام :الدُّنيا مُطَلَّقةُ الأكياسِ . ۱

۱۸۱۱۸.عنه عليه السلام :إن اللّهَ سبحانَهُ جَعَلَ الطاعَةَ غَنيمَةَ الأكياسِ عندَ تَفريطِ العَجَزَةِ . ۲

۱۸۱۱۹.عنه عليه السلام :كَم مِن صائمٍ ليسَ لَهُ مِن صيامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ ، و كَم مِن قائمٍ ليسَ لَهُ مِن قيامِهِ إلاّ السَّهَرُ و العَناءُ ! حَبَّذا نَومُ الأكياسِ و إفطارُهُم . ۳

۱۸۱۲۰.عنه عليه السلام :إنّ لِلطّاعَةِ أعلاما واضِحَةً ، و سُبُلاً نَيِّرَةً ، و مَحَجّةً نَهْجَةً ، و غايَةً مُطَّلَبةً ، يَرِدُها الأكياسُ و يُخالِفُها الأنكاسُ . ۴

(انظر) الاغتنام : باب 3063.

3485

أكيَسُ النّاسِ

۱۸۱۲۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ لمّا سُئلَ : منَ أكيَسُ المؤمنينَ ـ: أكثُرهُم ذِكرا لِلمَوتِ و أشَدُّهُم لَهُ استِعدادا . ۵

۱۸۱۲۲.عنه صلى الله عليه و آلهـ لمّا سُئلَ عن أكيَسِ النّاسِ و أحزَمِهِم ـ: أكثَرُهُم ذِكرا لِلمَوتِ و أكثَرُهُمُ استِعدادا لِلمَوتِ ، اُولئكَ الأكياسُ ، ذَهَبوا بشَرَفِ الدُّنيا و كَرامَةِ الآخِرَةِ . ۶

۱۸۱۱۷.امام على عليه السلام :دنيا، مطلّقه زيركان است.

۱۸۱۱۸.امام على عليه السلام :خداوند سبحان، طاعت [از خود] را غنيمتى براى زيركان قرار داده، آن گاه كه نا توانان [در طاعت حق] كوتاهى مى كنند.

۱۸۱۱۹.امام على عليه السلام :بسا روزه دارى كه از روزه اش حاصلى جز گرسنگى و تشنگى نمى برد و بسا شب زنده دارى كه از عبادت شبانه اش جز بيدارى و رنج نصيبى نمى برد. خوشا خواب زيركان و روزه نگرفتن آنان.

۱۸۱۲۰.امام على عليه السلام :براى طاعت [از حق]، نشانه هايى آشكار و راههايى تابناك و جادّه اى روشن و پايانى مطلوب وجود دارد. زيركان، به آن درآيند و سفلگان از آن روى گردانند.

3485

زيركترين مردمان

۱۸۱۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ به اين سؤال كه زيركترين مؤمنان كيست؟ ـفرمود : كسى كه بيشتر از همه آنان، به ياد مرگ باشد و خود را براى آن، آماده تر سازد.

۱۸۱۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ به اين پرسش كه زيركترين و دور انديش ترين مردم كيست؟ ـفرمود : كسى كه بيش از همه به ياد مرگ باشد و بيشتر از همه، خود را براى مرگ آماده سازد. اينان زيركانند، [و ]شرافت دنيا و كرامت آخرت را از آنِ خود كرده اند.

1.غرر الحكم : ۴۴۱.

2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۳۱.

3.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۵.

4.نهج البلاغة : الكتاب ۳۰.

5.الزهد للحسين بن سعيد : ۷۸/۲۱۱.

6.الترغيب و الترهيب : ۴/۲۳۸/۶.


ميزان الحكمه ج 10
220

3483

الفِطنَةُ

۱۸۱۱۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ضادُّوا الغَباوَةَ بالفِطنةِ . ۱

۱۸۱۱۲.عنه عليه السلام :المَرءُ بفِطنَتِهِ لا بِصورَتِهِ . ۲

۱۸۱۱۳.عنه عليه السلام :الفَهمُ بالفِطنَةِ . ۳

۱۸۱۱۴.عنه عليه السلام :الفِطنَةُ هِدايَةٌ . ۴

۱۸۱۱۵.عنه عليه السلام : ......... اليَقينُ مِنها على أربَعِ شُعَبٍ : على تَبصِرَةِ الفِطنَةِ ، و تأوُّلِ الحِكمَةِ ، و مَوعِظَةِ العِبرَةِ ، و سُنَّةِ الأوَّلِينَ ، فَمَن تَبَصَّرَ في الفِطنَةِ تَبَيَّنَت لَهُ الحِكمَةُ ، و مَن تَبَيَّنَت لَهُ الحِكمَةُ عَرَفَ العِبرَةَ ، و مَن عَرَفَ العِبرَةَ فكأنّما كانَ في الأوَّلينَ . ۵

3484

خَصائِصُ الأكياسِ

۱۸۱۱۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّ الأكياسَ هُمُ الذينَ للدُّنيا مَقَتوا ، و أعيُنَهُم عن زَهرَتِها أغمَضوا ، و قُلوبَهُم عنها صَرَفوا ، و بالدّارِ الباقِيَةِ تَوَلَّهوا . ۶

3483

هوشمندى

۱۸۱۱۱.امام على عليه السلام :با هوشمندى به جنگ كودنى برويد.

۱۸۱۱۲.امام على عليه السلام :انسان، به هوش اوست نه به صورت و ظاهر او.

۱۸۱۱۳.امام على عليه السلام :فهميدن، با هوشمندى است.

۱۸۱۱۴.امام على عليه السلام :هوشمندى، [باعث] هدايت و راهيابى است.

۱۸۱۱۵.امام على عليه السلام :يقين [كه يكى از پايه هاى ايمان است ]بر چهار شاخه است: بر بينايىِ هوشمندانه، دريافتِ حكيمانه، پندآموزى از عبرت ها و [توجّه به ]راه و روش پيشينيان؛ زيرا هر كه هوشمندانه بنگرد ، حكمت بر او روشن شود و هر كه حكمت برايش روشن شود، عبرت آموزد و هر كه عبرت آموزد، گويى با پيشينيان بوده است.

3484

ويژگيهاى زيركان

۱۸۱۱۶.امام على عليه السلام :زيركان، كسانى هستند كه دنيا را دشمن دارند و از زرق و برق آن چشم فرو بندند و دلهايشان را از آن روي گردان كنند و شيفته سراى جاويدان شوند.

1.غرر الحكم : ۵۹۲۶.

2.غرر الحكم : ۲۱۶۶.

3.غرر الحكم : ۳۹.

4.غرر الحكم : ۱۳۵.

5.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱ .

6.غرر الحكم : ۳۵۵۹.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 10
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 246000
صفحه از 572
پرینت  ارسال به