شرح دعاي صباح (شوشتري) - صفحه 127

و بنات النعش را در حجره لاجوردى فام به مقام احترام رسانيده . اين بود ظاهر فقرات كثيرة الثمرات اربعه كه به قلم انكسار بر صحيفه ليل و نهار ، مرقوم گرديد .
و چنانچه آيات قرآن مبين [ را ] مفيدى است ظاهرى و معانى [ اى ] است باطنى كه هر كس به قدر تفاوت مراتب و تباين مشارب و از تفسير اهل بيت از آن سودمندند ، همچنين اين كلام معجزْ نشان بر آن نَسَق ، انتظام مى تواند داشت / 80 / و در انكشاف حجاب اسرارش نقوش فراوان بر صحايف تأليف مى توان نگاشت . الحق ، دعايى است كثيرة الفوائد كه به طغراى هدايتْ آراسته ، و ثنايى است به رقوم سعادتْ نگاشته . آنچه خلق را وسيله صلاح خاتمه تواند بود و ذريعه حُسنِ عاقبت تواند گشت ، در ضمن مطاوى فقرات كثيرة الثمراتش مندرج است . هر كه در سلوك جاده اصول دين و ترويج دين مبين سيّد المرسلين به طريقه ائمه طاهرين عمل نمود ، در ضمن آن ، ترقّى بر درجات رستگارى مشاهده خواهد نمود و بى حساب و پرسش به تشريف آمرزش ، نوازش خواهد يافت .
پس چرا بعيد باشد كه ادعيه منقوله از ائمه طاهرين را حال بر اين منوال باشد ؟ بنا بر اين ، چنانچه [ احوال ] نشئه اُولى و اُخرى از فقرات شريفه ظاهر شد ، احوال نشئه وسطا نيز ظاهر مى تواند شد ، و اين نادان به عون ملك منّان استنباط آن نيز نمود تا مردمان از آن نيز بهره يابند و اين گنهكار را به دعاى خير ياد نمايند .

يا مَن دَلَعَ لِسانَ الصَّباحِ بِنُطْقِ تَبَلُّجِهِ

[ فيه تحقيق حقيق ]

بدان كه حق تعالى ـ جلّ و علا ـ روا نداشت كه در امور دنياوى و معاش ، خلق را در ظلمات برّ و بحر رها و سرگردان كند . آفتاب و ماه و چندين ستاره مانند هم در اهتدا پديد كرد تا به آنها مهتدى شوند . كى روا دارد كه خلق را در ظلمات ضلالت ، رها كند و در ايشان راهنمايى پديد نكند ؟ ! و دين نزديك او ـ جلّ و علا ـ از / 81 / دنيا اولى تر و آخرت از اوُلى دوست تر ، در باب دنيا هدايت خلق خواست ، در باب دين ، كى ضلالت خواهد ؟ ! آن جا راه نمود ، اين جا كى سزد و سزاوار باشد كه از راه ببَرد ؟ !

صفحه از 231