713
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2

84

سيد جعفر شيرازى

سيد ميرزا جعفر فرزند سيد ميرزا حبيب اللّه شيرازى پسر عموى مجدّد شيرازى آيت اللّه ميرزا محمد حسن شيرازى و برادر گرامى آيت اللّه ميرزا مهدى شيرازى حايرى والد ماجد آيت اللّه حاج آقا محمد شيرازى از علما اعلام و آيات عظام عراق بوده اند.
معظّم له كوچك ترين چهار پسر ميرزا حبيب اللّه شيرازى است.
بزرگتر از همه آيت اللّه ميرزا عبداللّه توسلّى شيرازى صاحب نفس قدسيه و ادعيه مؤثره معروف نزد اهل زمانش بوده و در مشهد مقدس رضوى از دنيا رفته و در صحن شريف هم دفن شده.
دومى آنها كه از همه مشهورتر بودند آيت اللّه ميرزا مهدى شيرازى ـ قدس اللّه سرّه ـ بودند كه متصدى مقام مرجعيت عامه شدند در كربلا پس از رحلت و فوت آيت اللّه حاج آقا حسين قمى و ايشان در مورد علميت و مرجعيت و تقوى و زهد ضرب المثل بودند كه روز وفاتشان خورشيد گرفت و آن جناب هم چهار فرزند فاضل به جاى گذارد.
1 ـ آيت اللّه حاج آقا محمد شيرازى
2 ـ مرحوم شهيد آيت اللّه حاج آقا حسن شيرازى
3 ـ آيت اللّه حاج سيد صادق شيرازى
4 ـ حجة الاسلام حاج آقا مجتبى شيرازى
سوم از فرزندان ميرزا حبيب اللّه شيرازى حجة الاسلام آقا سيد ميرزا صادق شيرازى كه در جوانى بدرود حيات گفتند.
چهارم كه از همه كوچكتر بودند مترجم ما مرحوم آيت اللّه ميرزا سيد جعفر شيرازى ـ قدس اللّه سره ـ و اين سيد ميرزا جعفر(ره) داماد پسر عمويش آيت اللّه سيد ميرزا فاضل شيرازى(ره) و عديل طبيب مشهور ميرزا ابوالحسن شفايى شيرازى(ره) و عديل آيت اللّه ميرزا فتّاح شهيدى تبريزى صاحب حاشيه معروف مكاسب و پدر همسر آيت اللّه حاج شيخ محمد حسين دهاقانى اصفهانى است. آن مرحوم بيشتر استفاده علمى اش از محضر برادرش مرحوم آيت اللّه ميرزا مهدى و پسر عمويش آيت اللّه حاج ميرزا على آقا شيرازى فرزند ميرزا مجدّد شيرازى و پسر عموى ديگرش آيت اللّه ميرزا عبدالهادى شيرازى ـ قدس اللّه اسرارهم ـ . در نجف اشرف بوده و در آنجا اقامت داشته و آن مرحوم عالمى متقى و پارسا و داراى اخلاق فاضله بوده و از تقوا و پرهيزكاريش اين بود كه از دنيا معرض و اقبال و توجّه مخصوص به عالم آخرت داشت و گويا مى ديد كه فردا در آن عالم خواهد بود چنانكه هر انسانى در روز پنجشنبه مى بيند كه روز بعد جمعه است.
در مسجد شيخ انصارى نجف اقامه جماعت مى كرد بعد از فوت پسر عمويش آيت اللّه ميرزا عبدالهادى شيرازى ـ قدس اللّه سره ـ .
مرحوم آيت اللّه ميرزا عبدالهادى استاد و پسر عموى ايشان خواب عجيبى براى اياشن ديده اند كه ذكر آن براى دوستان و مخصوصا اهل منبر موجب اميدوارى و تشويق خواهد بود.
ميرزا جعفر شيرازى مذكور فرمود:
روز رفتم منزل مرحوم ميرزا عبدالهادى ـ طاب ثراه ـ فرمودند ميرزا جعفر روضه بخوان و اصرار كردند گفتم: آقاجان مرا معذور داريد چون منبرى نيستم اصرار كردند و فرمودند ديشب خواب ديدم حضرت ابى عبداللّه الحسين عليه السلام را كه در كنارش حضرت
على اكبر عليه السلام بود و در دست او كاغذى و يا دفترى بود پس فرمودند اسم فلان منبرى مشهور را از دفتر حذف و محو كن و به جاى آن اسم ميرزا جعفر شيرازى را بنويس پس تا اين خواب را شنيدم چشمانم پر از اشك شد عرض كردم ديشب خانواده را جمع كردم و براى آنها را از روى كتاب مصائب حضرت سيدالشهدا را خواندم و گريستم. پس خدمت آن مرحوم عرض كردم سمعا و طاعةً به چشم پس از همان روز آماده شدم براى منبر رفتن و روضه خواندن و تا زنده بود تعطيل نكرد تا بالاخره مبتلا به كسالت سرطان شده و براى معالجه به تهران آمد و در آنجا در سال 1370 قمرى از دنيا رفت و در شهر رى در جوار حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام در مقبره ابوالفتوح رازى به خاك رفت و از خود دو دختر بيادگار گذارد كه يكى از آنها به همسرى آقا سيد محمدحسن فرزند ميرزا ابوالحسن شفائى شيرازى درآمد و ديگرى هم به همسرى مرحوم آيت اللّه حاج شيخ محمدحسين دهاقانى درآمد.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
712

منابع

اختران فروزان رى و تهران .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 132220
صفحه از 845
پرینت  ارسال به