333
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3

5 / 17

بيرون رفتن امام از مدينه

۱۲۵۷.تاريخ المدينةـ به نقل از شعبى ـ: چون مصريان براى بار دومْ وارد شدند ، عثمان بر منبر رفت . پس ، او را سنگباران كردند .
على عليه السلام آمد و داخل مسجد شد . عثمان گفت : اى على! ديگ را بر سنگ نهاده اى ۱ ] و خود را براى خلافت آماده كرده اى] !
فرمود : «من ، جز براى آن كه كار مردم را اصلاح كنم ، نيامده ام ؛ امّا اگر مرا متّهم مى دارى ، هم اكنون به خانه ام باز مى گردم» .

۱۲۵۸.الإمامة و السياسة :چون اعتراض ها به عثمانْ فزونى گرفت ، على عليه السلام از او اجازه خواست تا به يكى از مزرعه هاى خود برود و [ از آشوب ها] كنار بمانَد . عثمانْ اجازه داد .
پس از بيرون رفتن على عليه السلام ، اعتراض ها به عثمان ، افزايش يافت و زبير و طلحه اميدوار شدند كه دل هاى مردم به سوى آن دو متمايل شود و آن دو بر مردم ، چيره شوند . آن دو ، غيبت على عليه السلام را مغتنم شمردند .
چون اعتراض ها زياد شد ، عثمان به على عليه السلام نوشت كه : «امّا بعد ، كار به آخر رسيده و چاره اى نمانده است . كار مردم با من بالا گرفته و از حدّ خود گذشته است . مى گويند كه به كم تر از ريختن خونم رضايت نمى دهند و حتّى بى عرضه اى كه از خود نيز نمى تواند دفاع كند ، در [ كشتن] من طمع كرده است .

و فخرفروشِ ناتوان بر تو فخر نفروشد
و شكست خورده اى بر تو چيره نگردد!

و گفته مى شود : خوراك شير شدن ، بهتر از دريده شدن به وسيله روباه است . پس به سوى من رو كن ؛ چه با من باشى و چه بر ضدّ من .

پس اگر خورده شدنى ام ، تو بهترين خورنده اى
وگرنه ، مرا تا تكّه تكّه نشده ام ، درياب» .

1.يعنى : مردم را بر ضدّ من برافروخته اى .


دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
332

5 / 17

خُروجُ الإِمامِ مِنَ المَدينَةِ

۱۲۵۷.تاريخ المدينة عن الشَّعبي :لَمّا قَدِمَ أهلُ مِصرَ المَرَّةَ الثانِيَةَ ، صَعِدَ عُثمانُ المِنبَرَ ، فَحَصَبوهُ ۱ ، وجاءَ عَلِيٌّ رضى الله عنهفَدَخَلَ المَسجِدَ . فَقالَ عُثمانُ : يا عَلِيُّ ! قَد نَصَبتَ القِدرَ عَلى أثافٍ ۲ ؟
قالَ : ما جِئتُ إلّا وأنَا اُريدُ أن اُصلِحَ أمرَ النّاسِ ، فَأَمّا إذَا اتَّهَمتَني فَسَأَرجِعُ إلى بَيتي . ۳

۱۲۵۸.الإمامة والسياسة :لَمَّا اشتَدَّ الطَّعنُ عَلى عُثمانَ ، استَأذَنَهُ عَلِيٌّ في بَعضِ بَواديهِ يَنتَحي إلَيها ، فَأَذِن لَهُ .
وَاشتَدَّ الطَّعنُ عَلى عُثمانَ بَعدَ خُروجِ عَلِيٍّ ، ورَجَا الزُّبَيرُ وطَلحَةُ أن يُميلا إلَيهِما قُلوبَ النّاسِ ، ويَغلِبا عَلَيهِم ، وَاغتَنَما غَيبَةَ عَلِيٍّ .
فَكَتَبَ عُثمانُ إلى عَلِيٍّ ـ إذِ اشتَدَّ الطَّعنُ عَلَيهِ ـ : أمّا بَعدُ ، فَقَد بَلَغَ السَّيلُ الزُّبى ، وجاوَزَ الحِزامُ الطُّبيَينِ ۴ ، وَارتَفَعَ أمرُ النّاسِ في شَأني فَوقَ قَدرِهِ ! وزَعَموا أنَّهُم لا يَرضَونَ دونَ دَمي ، وطَمِعَ فِيَّ مَن لا يَدفَعُ عَن نَفسِهِ .

وإنَّكَ لَم يَفخَر عَلَيكَ كَفاخِرٍ
ضَعيفٍ ولَم يَغلِبكَ مِثلُ مُغَلَّبِ

وقَد كانَ يُقالُ : أكلُ السَّبُعِ خَيرٌ مِنِ افتِراسِ الثَّعلَبِ ، فَأَقبِل عَلَيَّ أو لى
¨

فَإِن كُنتُ مَأكولاً فَكُن خَيرَ آكِلٍ
وإلّا فَأَدرِكني ولَمّا اُمَزَّقُ۵

1.حَصَبه : رماه بالحَصباء ، والحَصباء : هو الحَصَى الصغار (لسان العرب : ج ۱ ص ۳۱۹ «حصب») .

2.الاُثفِيَّة والإثفِيَّة : الحجر الَّذي توضع عليه القِدر ، وجمعها أثافيُّ وأثافٍ (لسان العرب : ج ۹ ص ۳ «أثف») .

3.تاريخ المدينة : ج ۴ ص ۱۱۶۷ .

4.الطُّبْيُ للحافر والسباع ؛ كالضرع لغيرها . وهو مثل يضرب عند بلوغ الشدّة منتهاها (مجمع الأمثال : ج ۱ ص ۲۹۵ الرقم ۸۷۱) .

5.الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۵۲ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۳ ص ۴۴۸ عن محمّد بن الحسن ، العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۱۰ عن عبد اللّه بن العبّاس وكلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: طباطبايي، محمدكاظم؛ طباطبايي نژاد، محمود؛ مترجم: مسعودی، عبدالهادی؛ مهریزی، مهدی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 60227
صفحه از 588
پرینت  ارسال به