تاريخ : دوشنبه 1391/10/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27304
ارائه یکپارچه اطلاعات کتابخانه‌های ایران در شبکه جهانی اینترنت

ارائه یکپارچه اطلاعات کتابخانه‌های ایران در شبکه جهانی اینترنت

پایگاه اطلاع‌رساني كتابخانه‌هاي ايران به نشاني www.lib.ir با هدف ارائه منسجم ساختن اطلاعات کتابخانه‌های ایران در شبکه جهانی اینترنت ایجاد شده است.

پایگاه حدیث نت: ارائه عناوین کتاب های ۳۴۰ کتابخانه در قالب ۷ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۳۳ عنوان کتاب از ۵۱ کتابخانه تخصصی، ۴۴ کتابخانه دانشگاهی، ۲۸ کتابخانه حوزوی و ۲۱۷ کتابخانه عمومی از امکانات این پایگاه اطلاع رسانی است.
اطلاعات کتابخانه هایی مانند آستان قدس رضوی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، مجلس شورای اسلامی، ملک، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه بزرگ جهان اسلام در پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران موجود است.
کتابخانه گنجینه نور مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) حاوی بیش از ۱۶ هزار پایان نامه است و فهرست این پایان نامه ها با عنوان کتابخانه گنجینه نور در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است، همچنین کتابخانه تاریخ اسلام و ایران، با ارائه عناوین حدود ۱۱۵ هزار کتاب در زمینه تاریخ، در اختیار جستجوگران قرار گرفت.
موفقیت پایگاه کتابخانه های ایران در پنجمین جشنواره رسانه های دیجیتال
این پایگاه اطلاع رسانی در پنجمین جشنواره رسانه های دیجیتال در بخش پایگاه های جست وجوگر مقام نخست را از آن خود کرده است.
این پایگاه یکپارچه سازی اطلاعات کتابخانه های گوناگون و دستیابی گسترده به کتاب ها را میسر می کند و اطلاعات لازم را به علاقه مندان ارائه می دهد.
درختواره موضوعی یکی دیگر از ویژگی های پایگاه است. در این درختواره از رده بندی کتابخانه ای که از پرکاربردترین رده بندی کتابخانه ای در جهان بوده استفاده شده است به این ترتیب جست وجوگر می تواند به کتاب ها و منابع مورد نیاز در هر رشته یا گرایش دسترسی داشته باشد. کاربران می توانند این درختواره را پیمایش کرده و از اطلاعات آن بهره مند شوند.
تعداد کتاب هایی که در هر رده از این ۲۷ حروف قرار می گیرد نشان گر، گرایش ها و رشته های اصلی این کتب است و محققین با استفاده از این روش می توانند به سهولت به کتاب ها و منابع مورد نیاز خود در هر رشته یا گرایش دسترسی داشته باشند.
به تناسب هر رده که به کتب مختلف نسبت داده شده، درختواره موضوعی کتابخانه های مختلف کشور استخراج شد و بدین ترتیب گرایش و تخصص هر کتابخانه و میزان بهره مندی آنها از رشته های مختلف برای محققین به خوبی روشن گردید.

کاربران می توانند این درختواره را پیمایش کرده و از اطلاعات آن بهره مند شود و از رده بندی گرایش ها در کتابخانه های مختلف کشور و حتی زیر رده های آنها مطلع گردند.

برای سهولت کاربری این درختواره تمامی رده های این درختواره که به حروف لاتین بود ترجمه شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد.
گفتني است پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه‌هاي ايران از ۲۱ آبان سال ۱۳۸۷ آغاز به كار كرده و محققان و پژوهشگران سراسر دنیا با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران به نشانیwww.lib.irمی توانند از امکانات این پایگاه استفاده کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :