تاريخ : شنبه 1393/3/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30332
رهبری توصیه کردند نظریه‌های روانشناسی را با منابع اسلامی بسنجیم

رهبری توصیه کردند نظریه‌های روانشناسی را با منابع اسلامی بسنجیم

نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» گفت: توصیه مقام معظم رهبری این بود که نه تنها باید نظریه‌های روانشناسی را با منابع اسلامی سنجید، بلکه مبتنی بر مباحث اسلامی ایده‌ها و موضوعات جدیدی که در منابع اسلامی هست را مدنظر قرار دهیم.

پایگاه حدیث نت به نقل از خبرگزاری فارس ـ حجت‌الاسلام عباس پسندیده نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه مجموعه تولیدات علمی و پژوهشی مؤسسه دارالحدیث به خبرنگار آیین و اندیشهخبرگزاری فارسگفت: در این دیدار بحث بر سر آن بود که خلاء بزرگی که در کارهای بین رشته‌ای در روان‌شناسی و اسلام داریم خلاء روش در استفاده از منابع دینی است که ما در دارالحدیث به این دانش دست پیدا کردیم و نحوه استفاده از منابع دینی را در دانش روان‌شناسی می‌دانیم.

وی اظهار داشت: نکته‌ای که مطرح شد این بود نظریه‌هایی که در روان‌شناسی وجود دارند وقتی با منابع اسلامی سنجیده می‌شوند آن منابع اسلامی به ما نشان می‌دهند که مثلاً این نظریه نظریه درستی نیست و نظریه کاملش به گونه دیگری هست و ممکن است حرف جدیدی در این زمینه داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: بنده مثالی در آنجا زدم مانند بحث «مثلث ایمان» که روان‌شناسی ارتباط با خداست و کاملاً با نظریه روان‌شناسان غربی در رابطه با خدا متفاوت است یا الگوی اسلامی شادکامی که کاملاً یک نظریه جدیدی درباره شادکامی است و با نظریه غربی‌ها متفاوت است و ممکن است مسئله‌های آنها از روان‌شناسی گرفته شده باشد.

وی تصریح کرد: فرمایشی که مقام معظم رهبری داشتند و برای بنده خیلی جالب بود و دقت نظر ایشان را نشان می‌داد این بود که یعنی شما فقط از روان‌شناسی و مسئله‌های آن شروع می‌کنید و به منابع اسلامی می‌روید؟! شاید مباحثی هم وجود داشته باشند که اصلاً در روانشناسی، مسئله نبوده باشد. بنده هم گفتم کاملاً صحیح است ما از روان‌شناسی به سوی منابع اسلامی نمی‌رویم بلکه خود متن را که مطالعه می‌کنیم گاهی اوقات، مسئله‌های جدیدی وجود دارند که در روان‌شناسی اصلاً طرح نشده و وجود ندارد و ما روی این حوزه هم کار می‌کنیم.

پسندیده عنوان کرد: البته در آنجا فرصت نبود بیشتر توضیح دهم اما برای شما عرض می‌کنم ما روان‌شناسی زهد داریم که برای روان‌شناسی، ناشناخته است هم در دارالحدیث، تست آن ساخته شده و در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز برنامه مداخله‌ای آن نیز توسط آقای عبدی طراحی شده است درباره روان‌شناسی توبه نیز کمتر در روانشناسی به آن می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: مجموع صحبت‌ها این را نشان می‌داد که به برنامه‌های ما نیز توجه می‌شود و توصیه مقام معظم رهبری این بود که نه تنها باید نظریه‌های روان‌شناسی را با منابع اسلامی سنجید و نقاط ضعف یا نقاط اشتراک آنها را نشان داد بلکه مبتنی بر مباحث اسلامی مسئله‌ها، ایده‌ها و موضوعات جدیدی که در منابع اسلامی هست و در روان‌شناسی طرح نشده آنها را نیز مورد توجه قرار داد و توصیه ایشان باعث می‌شود، بیشتر به این مسئله بپردازیم.

نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» گفت: برنامه پنج ساله‌ای که ما طراحی کردیم مبتنی بر همین است که در یکی از شاخه‌های برنامه‌های پنج ساله ممکن است نظریه و مباحث روان‌شناسی را مورد توجه قرار دهیم و دیدگاه‌‌های اسلامی را با توجه به آنها بسنجیم و نقد کنیم. همچنین حوزه دیگر این برنامه پنج‌ساله، حوزه موضوعات و مسائلی است که از متون اسلامی استخراج می‌شود خواه در روان‌شناسی مورد بحث قرار گرفته باشد یا نه و اینها جزو برنامه‌های ما هست و ما هم در همین راستا به آنها عمل می‌کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :