مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : قاموس الرجال
زمان پدیدآورنده: 1320 ـ 1415 ق
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسة النشر الاسلامی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1410ق
تعداد جلد : 9
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

قاموس الرجال

متن کتاب، یک موسوعه رجالی است که ابتدا هدف از تألیف آن، نقد کتاب تنقیح المقال عبد اللّه مامقانی بوده است و سپس خود به عنوان یک کتاب رجالی مستقل، عرضه شده است.

کتاب مشتمل بر مطالب زیر است:

مقدمه مؤلّف، در بردارنده ۲۸ فصل، در فواید رجالی است که عبارت اند از:

بررسی بعضی از اصطلاحات علم رجال؛

تمییز مشترکات؛

ذکر مباحثی در مورد اسامی، نسب ها و کنیه ها؛

معرّفی و بررسی کتاب های معتبر و غیر معتبر رجالی؛

دیدگاه قدما در معنای «غلو»؛

اسباب حسن؛

شمول توثیق برای غیر امامی.

متن کتاب، یک موسوعه رجالی است که ابتدا هدف از تألیف آن، نقد کتاب تنقیح المقال عبد اللّه مامقانی (م ۱۳۵۱ ق) بوده است و مؤلّف، پس از بیان قول مامقانی در تنقیح المقال، تعلیقات مفصّل خود را که شامل مباحثی استدلالی است، بعد از تعبیر «أقول» بیان کرده است و سپس خود به عنوان یک کتاب رجالی مستقل، عرضه شده است.

در بسیاری از موارد که صاحب تنقیح المقال در مورد شخصی که عنوان شده، شرح حالی را ذکر نکرده است، مؤلّف، شرح حال آن شخص را همراه با ذکر اقوال علمای علم رجال و طبقه و دیگر احوال وی بیان کرده است و در بعضی موارد، مؤلّف، عناوین جدیدی را بر عناوین کتاب تنقیح المقال، اضافه کرده است.

و در شرح حال هایی که صاحب تنقیح المقال برای راوی بیان داشته است، مؤلّف قاموس الرجال، موارد اشتباه را که در زمینه مباحث لغوی و استنباط و اسناد است، متذکر شده است.

خاتمه کتاب، در چاپ اوّل، شامل ۳۳ فایده رجالی به صورت مختصر است.

مقدّمه ناشر، شامل معرّفی این کتاب و زندگی نامه مؤلّف آن است.

ناشر، ضمن تصحیح غلط های موجود در چاپ اوّل، نشانی بسیاری از مصادری را که مؤلّف به آنها مراجعه داشته، مشخّص نموده است.

این کتاب، در چاپ اوّل، یازده جلد بوده است و مصنّف، سه جلد دیگر به عنوان ملحقات کتاب قاموس الرجال، به آن اضافه کرده است؛ لیکن در چاپ دوم، این سه جلد در بقیه جلدها درج شده است و تاکنون، نُه جلد آن به چاپ رسیده است.

در آخر جلد یازدهم از چاپ اوّل، سه رساله از مؤلّف کتاب با عناوین: «فی المُکنین بأبی بصیر»، «رسالة فی سهوالنبی(ص)» و «رسالة فی تواریخ النبی والآل ـ صلوات اللّه علیهم ـ » به چاپ رسیده است.

محقّق تهرانی در مصفّی المقال (ص ۹۷)، این کتاب را با عنوان التعلیقات علی رجال الممقانی و در الذریعة (ج ۴، ص ۴۶۶، ضمن ش ۲۰۷۰) با عنوان تعلیقات تنقیح المقال و نیز با عنوان رجال الشیخ محمّد تقی التستری (ج ۱۰، ص ۱۰۱، ش ۲۱۱) هم فهرست نموده است.