203
حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام

3 / 22

تحمّل آزار ديگران‏

۶۷.الأمالى للصدوق : حدّثنا عليّ بن أحمد ، قال : حدّثنا محمّد بن أبى عبد اللَّه الكوفي، عن سهل بن زياد الآدمى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، عن عليّ بن محمّد بن عليّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبى طالب عليهم السلام ، قال :
لَمّا كَلَّمَ اللَّهُ‏عزّ وجلّ موسى‏ بنَ عِمرانَ عليه السلام... قالَ : إلهى ! فَما جَزاءُ مَن صَبَرَ عَلى‏ أذى النّاسِ وشَتْمِهِم فيكَ ؟
قالَ : اُعينُهُ عَلى‏ أهوالِ يَومِ القِيامَةِ.۱

ترجمه‏

۰.حضرت عبد العظيم عليه السلام: امام هادى عليه السلام فرمود : «هنگامى كه خداوند با موسى بن عمران عليه السلام سخن مى‏گفت ، ... موسى گفت : پروردگارا ! پاداش كسى كه به خاطر تو بر اذيّت و آزار مردم و دشنام آنها شكيبايى ورزد، چيست ؟
فرمود : اى موسى ! او را در سختى‏هاى روز قيامت، كمك خواهم كرد» .

شرح‏

تحمّل آزار ، دو گونه است : گونه‏اى بسيار نكوهيده و گونه‏اى بسيار پسنديده . تحمّل آزار به معناى تسليم شدن در برابر خواست‏هاى نامشروع متجاوزان و تركِ مقاومت و اظهار ضعف و زبونى در برابر سختى‏ها ، از نظر اسلام ، بسيار نكوهيده است ، تا آن جا كه امام على عليه السلام مى‏فرمايد:
المَنِيَّةُ وَ لَا الدَّنِيَّةُ .۲
مرگ، آرى ! ننگ، هرگز!

1.الأمالى ، صدوق : ص ۲۷۶ - ۲۷۷ ح ۳۰۷ ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۴۲۱ ح ۴۶ . نيز ، ر . ك : همين كتاب : ح ۹۲ .

2.نهج البلاغة : حكمت ۳۹۶ .


حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
202

اين تفسير از مسلمانى كه از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نيز نقل شده است، به روشنى نشان مى‏دهد كه رعايت حقوق مردم مسلمان و خوددارى از آزردن آنان ، نخستين شرط مسلمانى است و انتخاب نام «مسلمان» براى پيروان اين آيين ، به همين مناسبت است . بنا بر اين ، مدّعيان اسلام، به ميزان رعايت حقوق ديگران، مسلمان اند و هر كس ، به هر ميزان موجب آزار ديگران شود ، به همان اندازه از اسلام فاصله گرفته است .
2 . در احاديث ديگرى ، تأكيد شده كه آزردن ديگران ، از ويژگى‏هاى انسان‏هاى پَست و شرور است‏۱ و مسلمان ، كسى است كه آزارش حتّى به مورچه‏اى نمى‏رسد .۲
3 . در اسلام ، هر گونه آزاررسانى ، به دليل اين كه تجاوز به حقوق مردم است ، مذموم و ممنوع شمرده شده است . از اين رو، هر كارى كه موجب رنجش خاطر ديگرى شود ، مانند: شوخى آزار دهنده ،۳ سخن آزار دهنده ،۴ و حتّى عبادت آزار دهنده ،۵ از نظر اسلام ، نكوهيده و مذموم است .
4 . خوددارى از آزار ديگران ، نه تنها آثار و بركات فراوانى براى زندگى هميشگى انسان در آخرت دارد، بلكه موجب آسايش و آرامش او در دنيا مى‏گردد.۶ از اين رو در حديثى از امام زين العابدين عليه السلام آمده كه مى‏فرمايد :
كَفُّ الأَذى‏ مِن كَمالِ العَقلِ ، وَ فيهِ راحَةُ البَدَنِ عاجِلاً وَ آجِلاً .۷
آزار نرساندن ، از كمال خِرَد است و در دنيا و آخرت، مايه راحتى تن است .

1.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۴۹۷ (آزاررسانى ، عادت بَدان است) .

2.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۵۰۳ ح ۲۵ .

3.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۵۱۳ (شوخى آزار دهنده) .

4.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۵۱۵ (سخن آزار دهنده) .

5.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۵۱۹ (عبادت آزار دهنده) .

6.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۵۰۵ (بركات آزار نرساندن) .

7.دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۳ ص ۲۶ ح ۱۲۸۳ .

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/50919/
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/100-.html
تعداد بازدید : 36881
صفحه از 339
پرینت  ارسال به