جَعدَة بن هُبَیرة مخزومی

جَعدَة بن هُبَیرة مخزومی

از اصحاب امام علی(ع)

دانشنامه امیرالمؤمنین(ع):

جُعدة بن هُبيرة بن ابى وَهْب قُرَشى مَخزومى ، مادرش اُمّ هانى دختر ابوطالب بود . او به روزگار پيامبر صلى الله عليه و آله به دنيا آمده است ؛ امّا همراه ايشان نبوده است و تنها به هنگام فتح مكّه به همراه مادرش به حضور پيامبر خدا رسيده و آن حضرت را ديده است و از اين رو ، برخى او را جزء صحابيان شمرده اند .

جُعده را به رزم آورى ، فقاهت و سخنورى ستوده اند . او خواهر زاده على عليه السلام و داماد ايشان بوده است . مولا عليه السلام او را بسيار دوست مى داشت و وى را مى نواخت و پس از ورود به كوفه ، به خانه وى درآمد .

او در جنگ صِفّين با عتبة بن ابى سفيانْ روياروى شد و با شكوهى تمام با وى گفتگو كرد و جايگاه والاى على عليه السلام را ستود و در طعن ابوسفيان ، به استوارى سخن گفت و عتبه در رزمِ روياروى با جُعده ، تاب نياورد و گريخت .

گفتگوى جعده با عتبه نشان دهنده درك عميق او از موضع بر حقّ على عليه السلام و سفاهت و پليدى دشمن است .

على عليه السلام جُعده را به حكومت خراسان گماشت . او به هنگام شهادت مولا عليه السلام در كوفه بود و پس از ضربت خوردن على عليه السلام به جاى آن حضرت ، نماز گزارد .

جعده به روزگار حكومت معاويه ، زندگى را بدرود گفت .

دانشنامه امام حسین(ع):

جَعدَة بن هُبَیرة بن ابی وَهْب مخزومی ، پسر خواهر امیر مؤمنان علیه السلام است كه در دوران پیامبر صلی الله علیه و آله زاده شد ؛ ولی پیامبر صلی الله علیه و آله را درك نكرد . او در كوفه ساكن شد و چابك سواری پُر دل و جرئت و دانا بود . او از سوی امیر مؤمنان علیه السلام ، والی خراسان شد . امام علی علیه السلام ، وی را بسیار دوست داشت و به او علاقه نشان می داد . وی زمان شهادت امام علی علیه السلام ، در كوفه بود و هنگامی كه امام علیه السلام ضربت خورد ، وی به جای ایشان نماز خواند . جعده ، در دوران معاویه در گذشت