تاريخ : سه شنبه 1394/7/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 45993
نشست علمی «مقتل‏‎شناسی و نویافته‌های عاشورا پژوهی» برگزار شد

نشست علمی «مقتل‏‎شناسی و نویافته‌های عاشورا پژوهی» برگزار شد

نشست «مقتل شناسی و نویافته‌ های عاشوراپژوهی»، 20 مهرماه به همت دفتر آموزش های آزاد موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با همکاری دفتر انجمن حدیث حوزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، نشست علمی «مقتل شناسی و نویافته‌های عاشورا پژوهی» همراه با سه سخنرانی، طی ۵ ساعت در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد.

در نشست نخست، با نام «نویافته های عاشوراپژوهی»، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی نژاد، مدیر گروه سیره‌ نگاری پژوهشکده حدیث، در نشست دوم، «مرثیه خوانی»، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، و در نشست سوم، «مقتل شناسی؛ معیارهای اعتبار و ضعف»، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، سخنرانی کردند.

حجت‎الاسلام سیدمحمود طباطبائی‌نژاد، گفت: اگر امروزه شاهد این همه ترقی و توسعه پژوهش در حوزه هستیم به مدد منابعی است که با هزاران مشقت و زحمت از گذشته برای ما باقی مانده است.

مدیرگروه سیره‎نگاری پژهشکده علوم و معارف حدیث بیان کرد: این تلاش و این همه دستآورد همه در شرایطی است که این منابع در سخت‎ترین شرایط به دست آمده و این علما با هزاران مشقت و زندان و مهاجرت و خون بها و.... این معارف را حفظ و به ما منتقل کرده‎اند.

وی گفت: امروزه تحقیق و پژوهش بسیار آسان‎تر از گذشته است و با نرم افزارهای پژوهشی که امروزه وجود دارد این پژوهش بسیار راحت شده است و به طبع وظیفه طلاب نیز برای ابلاغ پیام دین سخت‎تر شده است. همه ما باید بدانیم که بر سر سفره پرنعمت اهل بیت(ع) و علمای گذشته نشسته‏‌ایم و باید این تلاش را برای نشر معارف دو چندان کنیم.

حجت‎الاسلام سیدمحمود طباطبائی‌نژاد اظهارکرد: کتبی که باید در زمینه عاشوارپژوهشی نگارش می‏شودباید متقن و دقیق باشد و البته نباید از نظر دور داشت که این موضوع به دلیل حساسیت‏های تاریخی، همیشه مورد نقل اقوال مختلف قرار داشته است و به طور مثال ۱۳۰ نقل در باره نحوه شهادت امام حسین(ع) در دانشنامه امام حسین(ع) از معصومین(ع) جمع‌آوری شده است.

وی گفت: دراین میان می ‏توان با شواهد و قرائنی که وجود دارد مباحث ضعیف را جدا کرد و به مباحث تقریبی نزدیک به صحت قطعی رسید.

عکس: روح الـــله مهپــــور

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :