تاريخ : دوشنبه 1394/9/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 47287
ششمین همایش حدیث پژوهش برگزار می شود

ششمین همایش حدیث پژوهش برگزار می شود

ششمین همایش حدیث پژوهش،25 آذر ماه همزمان با روز پژوهش، در تالار علامه مجلسی موسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث در شهر مقدس قم برگزار می شود.

گفتوگویروابط عمومی پردیس تهرانباحجت الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی، معاون پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث پیرامون همایش حدیث پژوهش:

برای شروع گفت و گو توضیحی پیرامون ششمین همایش حدیث پژوهش بفرمایید و اشاره ای هم به سابقه برگزاری این همایش در دانشگاه قرآن و حدیث بیان کنید.

همانطور که می دانید پژوهش یکی از ارکان مهم و اصلی کار علمی و دانشگاهی است و از یک مجموعه آموزشی دانشگاهی این انتظار وجود دارد که در کنار فعالیت‌های آموزشی نسبت به رشد جنبه‌های پژوهشی دانشجویانش اهتمام داشته باشد. چرا که محصول و خروجی اصلی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مختلفی که در یک مرکز آموزشی انجام می‌شود عمدتاً از جنس مقالات و پایان‌نامه‌ها و عناوین پژوهشی است.

بر همین اساس طی سال‌های گذشته معاونت پژوهشی دانشگاه اقدامات مختلفی را برای تشویق دانشجویان در زمینه‌های پژوهشی و ارتقای توانمندی آنها انجام داده که از جمله آن اقدامات طراحی و اجرای همایشی سالانه در ایام بزرگداشت روز پژوهش است که با عنوان حدیث پژوهش نام‌گذاری شده و تا کنون پنج دوره از این همایش برگزار شده است. امسال نیز به یاری خداوند شاهد برگزاری ششمین دوره این برنامه هستیم.
در سال‌های گذشته روال این بوده که طی فراخوانی از دانشجویان خواسته می شد مقالات و تحقیقات خود در حوزه قرآن و حدیث را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند و این مقالات ارزیابی می شد و از مقالات برتر در روز همایش تجلیل به‌عمل می‌آمد. این تجلیل هم با تشویق و جایزه و هم با اختصاص فرصتی برای ارایه مقاله در آن مراسم انجام می‌پذیرفت. امسال هم این برنامه‌ریزی‌ها از قبل انجام شده و اقداماتی نیز برای افزایش جذابیت و فایده برنامه پیگیری شده است.
در دوره جدید تلاش کردیم ضمن تقویت اقدامات قبلی، شرایطی را فراهم کنیم که از این مناسبت و اقدام بتوانیم بهره‌های بیشتری ببریم و موضوع پژوهش را در مجموعه دانشگاه قرآن و حدیث برجسته‌تر کنیم. لذا در کنار توجه به جنبه‌های پژوهشی دانشجویان، فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی را نیز در این مناسبت مورد توجه قرار دادیم و ان شاء الله از اساتیدی که بیشترین پژوهش‌های علمی را طی سه سال گذشته داشته‌اند نیز تجلیل خواهد شد.

هدف از برگزاری این همایش چیست، آیا دانشگاه توانسته‌ به این اهداف دست یابد؟

هدف از اجرای این برنامه ترویج روحیه پژوهشگری و تشویق دانشجویان نسبت به نوشتن مقالات علمی است. چرا که بسیاری از دانشجویان به دلیل روز مرگی‌ها و یا نگرانی‌هایی که از ورود به عرصه پژوهش دارند، نوشتن مقالات و انجام تحقیقات جدی را به آینده موکول می‌کنتد و دائم این کار را به تاخیر می‌اندازند. چنین مناسبت‌ها و برنامه‌هایی می‌تواند دانشجویانی را که از زمینه‌های اولیه برای ورود به عرصه‌های پژوهشی برخوردارند تشویق کند و شرایطی را برای آنها فراهم آورد که در عمل تجربه‌های اول خود را در عرصه‌های پژوهشی پشت سر بگذارند و طعم شیرین پژوهش را بچشند و مورد تقدیر قرار بگیرند و آثارشان در جایی عرضه و مورد توجه واقع شود. این فرصت زمینه‌ای می‌شود برای آنکه در آینده این مسیر را ادامه دهند و موفقیت‌های بیشتری در تحقیقات علمی به‌دست آورند.

اما درباره اینکه آیا این همایش به اهداف خود رسیده یا نه، باید گفت ما با جایگاه مطلوب پژوهشی در همه عرصه‌ها و رشته‌های علمی فاصله بسیار داریم و این دانشگاه هم در این جهت با نقطه مطلوب فاصله دارد، اما به هر حال تلاش‌هایی در حد توان در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با شناسایی کمبودها و نقاط ضعف خود، هر سال بر قوت این برنامه بیافزاییم.

میزان مشارکت دانشجویان در همایش در چه حدی بوده است؟

در مقایسه با سال گذشته تعداد مقالات ارسالی به همایش بیشتر شده اما مشارکت دانشجویان در این‌گونه برنامه‌ها در مقایسه با آنچه انتظار می‌رود، بسیار کمتر از حد انتظار است. به هر حال امیدواریم با اجرای همین برنامه‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات و موانع آن و کمک به دانشجویان برای آغاز پژوهش‌های جدی و نگارش مقالات علمی، ان شاءالله در سال‌های بعد، این مشارکت افزایش یابد.

از مقالات برتر این همایش چه بهره برداری هایی می شود؟

به دانشجویان عزیزی که در این همایش مشارکت کنند وعده داده‌ایم علاوه بر تقدیر از مقالات برتر و ایجاد فرصت برای ارایه مقالات، زمینه انتشار آنها را در نشریات معتبر فراهم آوریم. بدین منظور نشریه علمی ترویجی حدیث و اندیشه در نظر گرفته شده تا شماره‌های آینده خود را به انتشار این مقالات اختصاص دهد. همچنین امسال هماهنگی‌هایی را با فصل‌نامه علمی پژوهشی علوم حدیث انجام داده‌ایم تا فضایی با اعتبار بیشتر برای چاپ این مقالات پیش‌بینی شود.
مقالات ارایه شده در همایش از نظر کمی و کیفی در چه حدی بودند؟

خوشبختانه در همایش امسال هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد ارتقای مقالات ارسالی هستیم. چرا بر اساس بازخوردهای اولیه‌ای که از داوران مقالات داشته‌ایم، برخی از آنها خبر از وجود مقالاتی خوب و با کیفیت در میان مقالات ارسالی می‌دهند.

از نظر کیفیت برگزاری همایش نسبت به سال گذشته چه تغییراتی را شاهد هستیم؟

برنامه امسال با تغییرات و ویژگی‌های متفاوت نسبت به سال‌های گذشته اجرا خواهد شد. چرا که برای اولین بار این برنامه با برنامه تقدیر از پژوهشگران برتر پژوهشگاه قرآن و حدیث به‌صورت مشترک برگزار خواهد شد و به‌همین مناسبت، تقدیر از استادان و اعضای هیات علمی پژوهشگر دانشگاه نیز در برنامه‌های همایش قرار گرفته است. لذا دامنه تقدیر از پژوهشگران را از دانشجویان فرا تر برده‌ایم و تلاش کرده‌ایم استادان و اعضای هیات علمی که پژوهش های بیشتر و بهتری را طی سنوات گذشته داشته اند شناسایی کنیم و از آن ها در این مراسم تقدیر کنیم.

گذشته از اینکه خود پژوهشگری استادان موضوعیت دارد و تشویق و تقویت آن یکی از وظایف مجموعه‌های دانشگاهی است، وقتی از استادان تجلیل می شود و پژوهش های آنها در معرض دید و اطلاع دانشجویان قرار می گیرد، نوعی الگوسازی و تشویق هم برای دانشجویان خواهد بود.

علاوه بر آن، ان شاءالله از یکی از چهره‌های برتر پژوهش در حوزه قرآن و حدیث، جناب استاد دلشاد تهرانی که از افراد موفق و تاثیرگذار در تحقیقات دینی به‌ویژه نهج‌البلاغه هستند و چند دهه از عمر خود را به این موضوع اختصاص داده و آثار بسیار ارزشمندی را در این حوزه ارایه کرده‌اند، به صورت ویژه در این مراسم تجلیل به عمل خواهد آمد. ضمن اینکه سعی کرده‌ایم در هدایای برنامه و حواشی و مسایل جنبی برنامه هم نگاه علمی و پژوهشی حاکم باشد تا بتوانیم از همین فرصت‌های اندکی که در اختیار داریم نیز برای تقویت جنبه‌های علمی و پژوهشی دانشجویان بهره‌برداری کنیم.

آیا به دانشجویانی که در همایش شرکت نکرده‌اند توصیه ای دارید؟

من همیشه در کلاس هم به دانشجویان می گویم باید به هر حال از یک جایی شروع کنند، یکی از موانعی که رشد علمی و پژوهشی دانشجویان را کند و گاهی متوقف کرده، نگرانی از این است که اگر قلم بزنند و اثری را تولید کنند آن اثر دارای اشکال باشد و نقد شود. در حالی که همه استادان و پژوهشگران بزرگ و با سابقه و با تجربه نیز زمانی کار خود را از پژوهش‌هایی ابتدایی شروع کرده‌اند و این مسیر را با جدیت و پشتکار ادامه داده و سعی کرده‌اند قدم به قدم این توانمندی را در خودشان تقویت کنند. توصیه‌ام به دانشجویان عزیز این است که از ناقص بودن و معیوب بودن کارهای پژوهشی اولیه خود نگران نباشند. این زمینه و فرصت‌ها را مغتنم بشمارند و در هر حدی که توان دارند در این برنامه‌ها و فراخوان‌های پژوهشی شرکت کنند و به‌تدریج سعی کنند در هر برنامه نسبت به برنامه قبلی کار بهتری را ارائه دهند تا ان شاءالله خودشان به‌تدریج طعم شیرین کار پژوهشی و نتایج خوب آن را ببینند و در این مسیر قدم بگذارند و پیش بروند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :