377 - رابطه کثرت نیت خیر و افزایش توفیق الهی

اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي

در ادامه تبیین این فراز نورانی از دعای مکارم الاخلاق این نکته را یادآور می­شویم که یکی از برکات توفیر و کثرت نیت خیر، افزایش توفیق الهی است. خداوند متعال به عده‌ای توفیق‌های بزرگ داده و می‌دهد و عده‌ای را از این توفیقات محروم می­کند. رمز آن چیست؟ بی‌تردید عنایات و الطاف الهی؛ گزاف و بی‌حکمت نیست. یکی از حکمت‌های توفیقی که خداوند به عده‌ای عنایت می‌کند، نیت‌های خیر آن‌هاست. به همین جهت هر چه نیت خیر انسان در زندگی بیشتر باشد، توفیقات او بیشتر می‌شود.
در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام وارد شده که می‌فرماید:
مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ أَمَدَّهُ التَّوْفِيق.‏[۲]
کسی که نیت او خوب باشد، توفیق یار او می‌شود. وقتی تصمیم شما بر انجام یک کار خوب شکل بگیرد، خداوند توفیق آن را به شما می‌دهد.
در روایت دیگری می‌فرماید:
عَلَى قَدْرِ النِّيَّه تَكُونُ مِنَ اللَّهِ الْعَطِيَّه.[۳]
به اندازه نیت و تصمیم انسان؛ خداوند به او عطا می‌کند.
یا در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می‌فرماید:
إِنَّمَا قَدَّرَ اللَّهُ عَوْنَ الْعِبَادِ عَلَى قَدْرِ نِيَّاتِهِمْ فَمَنْ صَحَّتْ نِيَّتُهُ تَمَّ عَوْنُ اللَّهِ لَهُ وَ مَنْ قَصُرَتْ نِيَّتُهُ قَصُرَ عَنْهُ الْعَوْنُ بِقَدْرِ الَّذِي قَصَّر‏.[۴]
در حقيقت، خداوند يارى خود به بندگان را به اندازه نيّت هاى آنان قرار داده است. پس هركه نيّتش درست باشد، يارى خدا به او كامل رسد و هر كه نيّتش كاستى داشته باشد، يارى خدا نيز به همان اندازه كاستى نيّت او، از وى كاسته شود.
قبلاً عرض کردیم؛ از نصایح حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه این بود که اگر انسان تصمیم بگیرد که در عمرش حتی یک لحظه گناه نکند، حتی یک لحظه در صد سالِ عمر؛ خدا به او کمک می‌کند. این مضمون این روایت از امام باقر علیه السلام است که می‌فرماید:
إِذَا عَلِمَ اللَّهُ تَعَالَى حُسْنَ نِيَّةٍ مِنْ أَحَدٍ اكْتَنَفَهُ بِالْعِصْمَة.[۵]
هرگاه خداوند متعال در كسى حسن نيّتى ببيند، او را با عصمت پوشش مى دهد. وقتی خدا حسن نیت و تصمیم قاطعانه بنده­اش را می­بیند، کمکش می‌کند تا نلغزد.


[۱]الصحيفة السجادية، ص۹۳‌، الدعاء۲۰.