عنوان مجله : سنجه
دوره انتشار : ماهنامه
آدرس : قم، بلوار پانزده خرداد، چهارراه نوبهار، بعد از شهرک جهاد، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث
تلفن : 02537176286
دورنگار : 02537176285
پست الکترونیک : cultural@darolhadith.org
بها : 3000 توامان

سنجه

ماهنامۀ «سنجه» نشریه‌ای است ویژۀ بررسی و معرفی کتاب‌های دینیِ عمومی (ترویجی) که ناشران مختلف کشور برای مخاطبان جوان، نوجوان و کودک منتشر کرده‌اند.

ضرورت‌های انتشار این نشریه، متعدد است، از جمله:

- ضرورت بازتعریف استانداردهای تولید کتاب دینیِ عمومی به وسیلۀ بازنگری و بررسی روشمند کتاب‌ها، نشریات و محصولات فرهنگیِ دینی از منظرهای محتوایی، زبانی ـ ادبی، و هنری. از فواید این رویداد، پالایش سره از ناسره و سطح‌بندی کیفی آثار با توجه به اهمیت، حساسیت و اثرگذاری آثار دینی بر مخاطبان عمومی (کودک، نوجوان، جوان) است. به این لحاظ، این نشریه می‌تواند برای ناشران و مدیران فرهنگی، نوعی الگوساز و معیارپرداز باشد. یا کمک کند به خلق کتاب‌های خوب توسط اهالی فرهنگ و هنر.

- کیفی‌سازی سرانۀ مطالعه: مطالب این نشریه برای مصرف‌کنندگان حوزۀ نشر (مردم کتابخوان)، نوعی هدایت و مشاوره در زمینۀ انتخاب و استفاده از باکیفیت‌ترینِ محصولات فرهنگیِ دینی به شمار می‌آید و غیرمستقیم اما اثربخش، کمک می‌کند در چرخه خرید و توزیع، جایگاه کتاب‌های بهتر ارتقا یابد.

- صلاحیت دارالحدیث برای پیش‌گامی در این عرصه: انجام این مهم جز از عهده نهادهایی ذی‌صلاح در حوزه دین که با فرایند تولید این گونه آثار نیز کاملاً آشنا و از نزدیک در جریان روند آن باشد، ممکن به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر، با توجه به تجربۀ چند ساله اداره‌ تدوین متون، و همکاری با کارشناسان تاریخ و معارف دین، نویسندگان و شاعران، و هنرمندان (مدیران هنری و طراحان)، ظرفیت استمرار این فعالیت‌ها در قالب خروجی «مقالات بررسی و نقد کتاب» وجود دارد.

- خلأ این نشریه: در حوزۀ نقد کتاب‌های دینی، برخی نشریات فعال اند، مانند «آیینۀ پژوهش» و «کتاب ماه دین». اما این نشریات، عمدتاً و به طور ماهوی، فقط به کتاب‌های پژوهشی توجه دارند.

در حال حاضر، نشریه‌ای که ویژه نقد آثار عمومی دینی باشد و سعی کند به طور جامع (از سه منظر محتوا، قالب و امور هنری)، این آثار را بسنجد، وجود ندارد.

«سنجه» پذیرای یادداشت‌ها و مقالات منتقدان، کارشناسان دینی، نویسندگان و هنرمندان در موضوع کتاب‌های دینیِ عمومی است.