مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حکمت نامه امام حسین(ع)
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1394
تعداد جلد : 2
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

حکمت نامه امام حسین(ع)

حکمت نامه امام حسین(ع) کوششى نو در جهت گردآورى سخنان حکیمانه این امام از منابع حدیثى شیعه و اهل سنّت، و ارائه آن با نظمى نوین و دسترسی آسان است.

حکمت نامه امام حسین(ع) کوششى نو در جهت گردآورى سخنان حکیمانه این امام از منابع حدیثى شیعه و اهل سنّت، و ارائه آن با نظمى نوین و دسترسی آسان است. این مجموعه، افزون بر حکمت هایى که از امام حسین(ع) روایت شده، بخشى از احادیثی را که وی مستقیماً یا با واسطه از پدر بزرگوارش امام على(ع) یا جدّ ارجمندش پیامبر خدا(ص) نقل کرده، در بر مى گیرد.

این حکمت نامه در ده باب تنظیم شده است: حکمت هاى عقلى و علمى، حکمت هاى اعتقادى، حکمت هاى عقیدتى و سیاسى، حکمت هاى عبادى، حکمت هاى اخلاقى و عملى، حکمت هاى جامع، حکمت هاى گوناگون، حکمت های منظوم، تَمثّل جستن امام به اشعار شاعران و دیوان منسوب به امام حسین(ع).

این مجموعه، بخشى از دانش نامه امام حسین(ع) است که پیش از به فرجام رسیدن آن اثر، آماده بهره بردارى گردید و از آنجا که کاربرد مستقلی دارد، جداگانه به علاقه مندان عرضه شده است.

ترجمه:

جواهر الحکمة للإمام أبى عبداللّٰه الحسین(ع)، محمّد محمّدی ری شهری، قم: دار الحدیث، چاپ اوّل، ۱۳۸۵ش، وزیرى، ۵۹۸ ص، عربى.

پيشگفتار

...

حكمت نامه امام حسين

حكمت نامه امام حسين عليه السلام ، كوششى است نو در جهت جمع آورى سخنان حكيمانه اين امام بزرگوار ، از منابع حديثى شيعه و اهل سنّت ، و ارائه آن با نظمى نوين و سهل الوصول ، در ده فصل .

اين مجموعه ، افزون بر حكمت هايى كه از خودِ آن امام روايت شده ، بخشى از احاديثى را كه ايشان مستقيما يا با واسطه از پدر بزرگوارش امام على عليه السلام يا جدّ ارجمندش پيامبر خدا نقل كرده است نيز در بر مى گيرد .

گفتنى است كه اين كتاب ، بخشى از دانش نامه امام حسين عليه السلام است كه پيش از به فرجام رسيدن آن اثر گسترده ، آماده بهره بردارى گرديد و از آن جا كه كاربرد مستقل دارد ، جداگانه تقديم علاقه مندان مى گردد .

در اين جا لازم مى دانم از همه فضلاى گران قدرِ «پژوهشكده علوم و معارف حديث» ـ كه در پديد آوردن اين اثر ارزشمند ، اين جانب را يارى داده اند ـ ، بويژه پژوهشگران ارجمند جناب آقاى سيّدمحمود طباطبايى نژاد و سيّد روح اللّه طبايى ، صميمانه سپاس گزارى نمايم . همچنين از پژوهشگر توانا جناب آقاى عبد الهادى مسعودى ـ كه با ترجمه زيبا و دقيق خود ، فهم اين حكمت نامه را براى پارسى زبانان ميسّر ساخت ـ ، تشكّر مى كنم و براى همه آنان ، از خداوند منّان ، پاداشى درخور فضل حضرتش مسئلت دارم .

ربّنا! تقبّل منا ، إنّك أنت السميع العليم، واغفر لنا ، إنّك أنت التوّاب الرحيم .

محمّد محمّدى رى شهرى

دوازدهم آذر ماه ۱۳۸۴

دهم ذى القعده ۱۴۲۶