مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شهادت نامه امام حسين(ع) بر پايه منابع معتبر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1391
تعداد جلد : 2
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شهادت نامه امام حسين(ع) بر پايه منابع معتبر

آنچه در دانشنامه امام حسین(ع) در باره حماسه عاشورا آمده، در این کتاب گرد آمده است.

اثر برگزیده کتاب سال عاشورا، جشنواره دعبل، سال ۱۳۹۴

دانش نامه امام حسين عليه السلام، از پانزده بخش (در حجم بيش از ۶۶۰۰ صفحه) ، تشكيل شده است كه فهرست اجمالى آنها ، عبارت است از :

درآمد : كتاب شناسى ، اهداف عاشورا ، عزادارى و ...

يك : زندگى خانوادگى سيّد الشهدا عليه السلام

دو : فضيلت ها و ويژگى هاى امام حسين عليه السلام

سه : دلايل امامت امام حسين عليه السلام و فرزندانش

چهار : امام حسين عليه السلام پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، تا شهادت پدر

پنج : امام حسين عليه السلام پس از شهادت پدر ، تا قيام عاشورا

شش : پيشگويى درباره شهادت امام حسين عليه السلام

هفت : از مدينه تا ورود به كربلا

هشت : از ورود به كربلا تا شهادت

نه : وقايع پس از شهادت

ده : بازتاب شهادت امام عليه السلام و فرجام دشمنان ايشان

يازده : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام

دوازده : نمونه مرثيه هاى سروده شده در سوك ايشان در طول تاريخ

سيزده : زيارت امام حسين عليه السلام

چهارده : مزار امام حسين عليه السلام

پانزده : حكمت نامه امام حسين عليه السلام .

شهادت نامه امام حسين عليه السلام بر پايه منابع معتبر، متن كامل بخش هاى ششم تا يازدهم دانش نامه ياد شده و منتخبى از «درآمد» و بخش يكم و نيز دو قطعه كوچك از بخش هاى نهم و سيزدهم آن را ، در مجموع در حجمى نزديك به ۲۵۰۰ صفحه ، در خود دارد .

بخشی از مقدمه کتاب

در مقدمه کتاب، بخش های آن، به صورت زیر معرفی شده است:

بخش يكم : از مهم ترين مباحث مربوط به حماسه عاشورا

در بخش نخست اين كتاب ، تحليل ها و مقالاتِ تفصيلىِ پراكنده در دانش نامه امام حسين عليه السلام كه با موضوع كتاب شهادت نامه تناسب بيشترى داشته اند ، در كنار هم گردآورى و البته اندكى تلخيص شده اند .

بخش دوم : زندگى خانوادگى سيّد الشهدا عليه السلام

براى آشنايى اجمالى خوانندگان با زندگى و احوال شخصى ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام گزيده اى از بخش يكم دانش نامه در باره چگونگى تولّد ، نام گذارى ، ويژگى هاى ظاهرى ، چگونگى پرورش ، همسران و شمارِ فرزندان امام حسين عليه السلام ، در شش فصل ، ارائه شده است .

بخش سوم : پيشگويى در باره شهادت امام حسين عليه السلام

در اين بخش ، خبرهاى آسمانىِ رسيده در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، و پيشگويى هاى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام و ديگر پيشوايان و بزرگان در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، در قالبى نظام يافته ارائه شده است . به علاوه ، قطعيّت صدور اين دسته از روايات ، مورد تأكيد قرار گرفته و توضيح داده شده كه مقدَّر بودن شهادت امام حسين عليه السلام و پيشگويى آن ، منافاتى با اراده و اختيار او ندارد .

بخش چهارم : خروج امام حسين عليه السلام از مدينه ، تا ورود به كربلا

در اين بخش ، رخدادهاى مهمّى مانند : امتناع امام عليه السلام از بيعت با يزيد ، خروج امام عليه السلام از مدينه ، فعّاليت هاى ايشان در مكّه ، اعزام مسلم عليه السلام به عنوان نماينده خود به كوفه ، حوادث كوفه و شهادت مُسلم و جمعى ديگر از ياران امام عليه السلام و نيز زندانى شدن شمارى ديگر از آنان ، پيشنهادهاى مختلف به امام عليه السلام مبنى بر نرفتن به كوفه ، حركت امام عليه السلام به سوى كربلا و حوادث مسير مكّه تا كربلا ، گزارش شده است .

بخش پنجم : از رسيدن امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ايشان

در اين بخش ، متون مربوط به حادثه جان گداز عاشورا ، از آغاز ورود امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ياران ، فرزندان ، برادران ، برادرزادگان ، خواهرزادگان و عموزادگان ايشان و سرانجام، شهادت خودِ امام عليه السلام ، به تفصيل ، گزارش شده است .

بخش ششم : وقايع پس از شهادت امام حسين عليه السلام

در بخش پنجم ، حوادثى كه پس از شهادت امام حسين عليه السلام به وقوع پيوست ، پديده هاى خارق العاده اى كه در منابع معتبر گزارش شده اند ، چگونگى دفن شهدا ، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و كراماتى كه از سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ديده شد ، حوادث مربوط به حركت خاندان ابا عبداللَّه عليه السلام از كربلا به كوفه و از كوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدينه ، ارائه مى شود .

بخش هفتم: بازتاب شهادت امام حسين عليه السلام و فرجام كسانى كه در كشتن او و يارانش نقش داشتند

در اين بخش ، متن گزارش هاى مربوط به بازتاب شهادت سيّد الشهدا و يارانش در ميان قاتلان آنها و خانواده هاى قاتلان و نيز در ميان شخصيت هاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز ، مطرح مى گردد و در ادامه ، سرنوشت شوم كسانى كه در اين حادثه نقش داشتند و نيز مردمى كه از يارى كردن امام عليه السلام سر باز زدند ، تبيين شده است .

بخش هشتم : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام

در اين بخش - كه بخش پايانى كتاب است - ، احاديث متعددى در سفارش به عزادارى ، مصيبت خوانى و گريستن و گرياندن براى سالار شهيدان و معرّفى نخستين عزاداران امام عليه السلام پس از واقعه كربلا ، اهمّيت ويژه روز عاشورا و آداب اين روز و نيز سوگمندى جهان آفرينش در مصيبت هاى سالار شهيدان ، گزارش شده است .

اين بخش ، با دو زيارت منسوب به ناحيه مقدسه (امام مهدى عليه السلام) پايان مى يابد .

گفتنى است كه نقشه هاى مربوط به قيام عاشورا نيز در پايان كتاب ، قرار گرفته اند .