19رمضان

۱۹رمضان
۱- ضربت خوردن امام علي(ع) به دست عبدالرحمن ابن‏ملجم مرادي (۴۰ ق)
۲- نخستين شب قدر
شرح مناسبت:

۱. پس از پايان جنگ نهروان، جمعى از خوارج به اين جمع بندى رسيدند که همه فتنه ها به سه تن باز مى گردد: على(ع)، معاويه و عمرو بن عاص. سه تن از آن جمع، کشتن آنان را به عهده گرفتند.

عبد الرحمان بن ملجم از قبيله بنى مراد، کشتن على(ع) را به عهده گرفت. بُرَک بن عبد اللّه از قبيله بنى تميم، کشتن معاويه را، و عمرو بن بکر از همين قبيله کشتن عمرو بن عاص را. آنها تصميم گرفتند ـ بنا بر مشهور نزد ما ـ در شب نوزدهم ماه، آنان را ترور کنند.

عمرو بن بکر ديگرى را که آن شب به جای عمرو عاص به نماز رفته بود کشت، بُرَک بن عبد اللّه، معاويه را زخمى کرد؛ امّا ابن ملجم نيّت پليد خود را عملى ساخت و امام على(ع) را به قتل رساند.

۲. شب قدر، شب شکوهمند به سبب نزول قرآن؛ شبى که والاترين و پر برکت ترينِ شب هاى سال به شمار مى رود.

جايگاه والاى اين شب و نقش رساى آن در ميهمان سراى الهى و بهره ورى از برکات و دست آوردهاى اين ضيافت الهى، تا آن جاست که امام صادق(ع) آن را «قلبِ» اين ماه ناميده است. کسى که بخواهد ماه رمضان براى او ماهى زنده، با نشاط، حيات آفرين و سرشار و پربار باشد، بايد از اين قلب، مواظبت کند. مراقبت از اين قلب، ممکن است سرنوشت ساز و بيمه کننده همه عمر انسان باشد.

آیات و روایات متناسب :
شب قدر
پيامبرصلي الله عليه وآله :
مَن أحيي لَيلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَي السَّنَةِ القابِلَةِ
هر كس شب قدر را احيا بدارد ، تا سال آينده عذاب از او بر داشته مي ‏شود
اقبال الأعمال ، ج ۱، ص ۳۴۵ .
پيامبرصلي الله عليه وآله :
مَن قامَ لَيلَةَ القَدرِ إيماناً وَ احتِساباً ، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ
هر كه از روي ايمان و براي رسيدن به ثواب الهي ، شب قدر را به عبادت بگذراند ، گناهان گذشته ‏اش آمرزيده مي ‏شود
فضائل الأشهر الثلاثه ، ص ۱۳۶ .
امام صادق‏ عليه السلام :
قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَيلَةُ القَدرِ
قلب ماه رمضان ، شب قدر است
بحار الأنوار ، ج ۵۸ ، ص ۳۷۶ .
امام صادق‏ عليه السلام :
مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَكَ لَيلَةَ القَدرِ
هر كه فاطمه را ، آن گونه كه سزاوار است ، بشناسد ، بي ‏ترديد شب قدر را درك كرده است
بحار الأنوار ، ج ۴۳ ، ص ۶۵ .
امام صادق‏ عليه السلام :
التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدي و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ
مقدّرات در شب نوزدهم تعيين ، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم ماه [رمضان] امضا مي‏ شود
الكافي ، ج ۴ ، ص ۱۵۹ .