جمعه آخر

آخرین جمعه ماه رمضان
روز جهاني قدس
شرح مناسبت:
قدس، قبله نخستين و حرم دوم مسلمانان جهان، سرزمين اصلى و وطن ميليون ها آواره مسلمان فلسطينى است كه استكبار جهانى توسط صهيونيسم جنايتكار، از سال ۱۹۴۸ آن سرزمين را از دست ساكنانش خارج ساخت و تحت سلطه نيروهاى اشغالگر قدس قرارداد. اين توطئه از همان اولين سال هاى اجر، با مقاومت مردم مسلمان فلسطين و اعتراض مسلمانان و انسان هاى آزاده و بيدار دل جهان مواجه شد و به شكل مبارزات پيگير و سياسى-نظامى، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ايران نيز پس از پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى مسأله آزادسازى فلسطين از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان هايش قرارداده و همه ساله روز قدس را به روز فرياد كشيده بر سر ستمكاران تاريخ تبديل كرده است. پس از پيروزى انقلاب اسلامى، امام امت در اولين فرصت روزى را براى نجات قدس از چنگال صيهونيست هاى جنايتكار، به عنوان روز قدس تعيين نمودند و در ضمن پيامى كه به همين مناسبت صادر نمودند، فرمودند: «جميع مسلمانان جهان را دعوت مى كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است و مى تواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان " روز قدس " انتخاب و طى مراسمى همبستگى بين المللى مسلمانان را در حمايت از حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطين اعلام نمايند.»
منبع : http://www۲.irib.ir/occasions
آیات و روایات متناسب :
قدس
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله :
قالَ اللّه‏َ عَزَّوجَلَّ: مَن زارَني في بَيتي أو مَسجِدِ رَسولي أو في بَيتِ المَقدسِ فَماتَ ، ماتَ شَهيدا ؛ ‏
خداوند [در حديث قدسى] مى‏ فرمايد : هر كس مرا در خانه ‏ام (مسجد الحرام) يا در مسجد پيامبرم (مسجد النبى) يا در بيت المقدّس زيارت كند و بميرد ، شهيد جان سپرده است .
كنزالعمّال ، ح ۳۵۰۰۴ .
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله :
لا تَزالُ عِصابَةٌ مِن اُمَّتي يُقاتِلونَ عَلى أبوابِ دِمَشقَ و ما حَولَهُ و عَلى أبوابِ بَيتِ المَقدِسِ و ما حَولَهُ لايَضُرُّهُم خِذلانُ مَن خَذَلَهُم ظاهِرينَ عَلَى الحَقِّ إلى أن تَقُومَ السَّاعَةُ ؛ ‏
پيوسته گروهى از امّت من بر دروازه‏ هاى دمشق و پيرامونش و بيت المقدّس و پيرامون آن مبارزه مى‏كنند و يارى نكردن آنان ، زيانى به آنها نمى‏رساند . آنان تا روز قيامت پشتيبان حقّ‏اند .
مسند أبى يعلى ، ج ۱۱ ، ص ۳۰۲ .
امام على عليه ‏السلام :
أربَعَةٌ مِن قُصُورِ الجَنَّةِ فِي الدُّنيا: المَسجِدُ الحَرامِ و مَسجِدُ الرَّسولِ و مسَجِدُ بَيتِ المَقدِسِ و مَسجِدُ الكُوفَةِ ؛ ‏
چهار قصر از قصرهاى بهشت در دنيا هستند : مسجدالحرام ، مسجد الرسول ، مسجد بيت‏ المقدّس و مسجد كوفه.
بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۳۸۰ .
امام باقر عليه ‏السلام :
إنَّ رَسولَ اللّه‏ِ استَقبَلَ بَيتَ المَقدِسِ سَبعَةَ عَشَرَ شَهرا ثُمَّ صُرِفَ إلَى الكَعبَةِ ؛ ‏
رسول خدا بيت المقدّس را هفده ماه قبله قرار دادند و پس از آن به سمت كعبه برگشتند .
قرب الإسناد ، ص ۱۴۸ .
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله :
أنَّهُم (اليَهودَ) أَغَشُّ الخَلقِ لِلمُسلِمينَ ؛ ‏
به درستى كه يهود ناسره ترين مردم نسبت به مسلمانان ، است .
ميزان الحكمه ، ح ۱۴۹۶۲ .