فضایل و اعمال روز عرفه در روایات

فضایل و اعمال روز عرفه در روایات

فضیلت روزه روز عرفه
ذکر و دعا در روز عرفه
فضیلت زیارت امام حسین در روزعرفه
مناسبت های روزعرفه

فضیلت روزه روز عرفه
ذکر و دعا در روز عرفه
فضیلت زیارت امام حسین در روزعرفه
مناسبت های روزعرفه

فضیلت روزه روز عرفه

نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) ج ۱ ص ۳۲۲

الإمام الصادق عليه السلام ، قال : سَأَلتُهُ عَن صَومِ يَومِ عَرَفَةَ ؟ فَقالَ : عيدٌ مِن أعيادِ المُسلِمينَ ، ويَومُ دُعاءٍ ومَسأَلَةٍ .[۱]

از امام [صادق عليه السلام ]درباره روزه روز عرفه پرسيدم . فرمود : «عيدى از اعياد مسلمانان ، و روز دعا و درخواست است»

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۳ ص ۲۶۴،

مستدرك الوسائل عن مسروق : دَخَلتُ يَومَ عَرَفَةَ عَلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام وأقداحُ السَّويقِ بَينَ يَدَيهِ وبَينَ يَدَي أصحابِهِ ، وَالمَصاحِفُ في حُجورِهِم وهُم يَنتَظِرونَ الإِفطارَ ، فَسَأَلتُهُ عَن مَسأَلَةٍ فَأَجابَني ، فَخَرَجتُ فَدَخَلتُ عَلَى الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ، وَالنّاسُ يَدخُلونَ إلى مَوائِدَ مَوضوعَةٍ عَلَيها طَعامٌ عَتيدٌ ، فَيَأكُلونَ ويَحمِلونَ ، فَرَآني وقَد تَغَيَّرتُ .
فَقالَ : يا مَسروقُ لِمَ لا تَأكُلُ ؟
فَقُلتُ : يا سَيِّدي! أنَا صائِمٌ ، وأنَا أذكُرُ شَيئا .
فَقالَ : اُذكُر ما بَدا لَكَ .
فَقُلتُ : أعوذُ بِاللّهِ أن تَكونوا مُختَلِفينَ ، دَخَلتُ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام فَرَأَيتُهُ يَنتَظِرُ الإِفطارَ ، ودَخَلتُ عَلَيكَ وأنتَ عَلى هذِهِ الصِّفَةِ وَالحالِ !
فَضَمَّني إلى صَدرِهِ وقالَ : يَابنَ الأَشرَسِ ، أما عَلِمتَ أنَّ اللّهَ تَعالى نَدَبَنا لِسِياسَةِ الاُمَّةِ ، ولَوِ اجتَمَعنا عَلى شَيءٍ ما وَسِعَكُم غَيرُهُ ؟ إنّي أفطَرتُ لِمُفطِرِكُم ، وصامَ أخي لِصُوّامِكُم .[۲]

مستدرك الوسائل ـ به نقل از مسروق ـ : روز عرفه بر حسين بن على عليه السلام در آمدم ، در حالى كه كاسه هاى سَويقى ، جلوى ايشان و يارانش قرار داشت و قرآن هايى هم دردامن هايشان بود و منتظر رسيدن وقت افطار بودند . از او مسئله اى پرسيدم . پاسخ مرا داد. بيرون آمدم و بر حسن بن على عليه السلام در آمدم ، در حالى كه مردم بر سفره هايى كه غذاهاى آماده بر آن نهاده بودند ، در مى آمدند و مى خوردند و مى بُردند . ايشان، ديد كه حالم دگرگون است . فرمود : «اى مسروق! چرا نمى خورى ؟» .
گفتم : اى سَرور من ! روزه دارم و چيزى مى خواهم بگويم .
فرمود : «هر چه مى خواهى، بگو» .
گفتم : پناه مى بريم به خدا از اين كه شما (حسن عليه السلام و حسين عليه السلام ) با هم اختلاف داشته باشيد . بر حسين عليه السلام در آمدم و ديدم كه منتظر افطار است و بر شما در آمدم و در چنين وضعيتى هستى !
امام عليه السلام مرا به سينه اش فشرد و فرمود : «اى پسر اَشرَس ! آيا نمى دانى كه خداى متعال ، ما را به تربيت كردن امّت ، فرا خوانده است و اگر همه بر يك كار، گِرد آييم ، شما نمى توانيد كار ديگرى را انجام دهيد؟ من روزه نگرفتم ، براى كسانى كه روزه نيستند و برادرم روزه گرفت ، براى روزه داران .

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث، ج ۲ ص  ۱۶۰

تهذيب الأحكام عن عبدالرحمن بن أبي عبداللّه عن أبي الحسن عليه السلام : صَومُ يَومِ عَرَفَةَ يَعدِلُ السَّنَةَ ، وقالَ : لَم يَصُمهُ الحَسَنُ عليه السلام وصامَهُ الحُسَينُ عليه السلام .[۳]

ابو الحسن عليه السلام فرمود : «روزه روز عرفه ، برابر يك سال [روزه گرفتن] است» و فرمود : «حسن عليه السلام ، آن را روزه نگرفت و حسين عليه السلام ، آن را روزه گرفت» .

دانشنامه قرآن و حديث ۴ - جلد ۴ صفحه : ۲۰۰

امام صادق عليه السلام : أوصى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلى عَلِيٍّ عليه السلام وَحدَهُ ، وأوصى عَلِيٌّ عليه السلام إلَى الحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهماالسلام جَميعا ، وكانَ الحَسَنُ عليه السلام إمامَهُ ، فَدَخَلَ رَجُلٌ يَومَ عَرَفَةَ عَلَى الحَسَنِ عليه السلام وهُوَ يَتَغَدّى وَالحُسَينُ عليه السلام صائِمٌ ، ثُمَّ جاءَ بَعدَما قُبِضَ الحَسَنُ عليه السلام فَدَخَلَ عَلَى الحُسَين عليه السلام يَومَ عَرَفَةَ وهُوَ يَتَغَدّى وعَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام صائِمٌ ، فَقالَ لَهُ الرَّجُلُ : إنّي دَخَلتُ عَلَى الحَسَنِ عليه السلام وهُوَ يَتَغَدّى وأنتَ صائِمٌ ، ثُمَّ دَخَلتُ عَلَيكَ وأنتَ مُفطِرٌ ؟ فَقالَ : إنَّ الحَسَنَ عليه السلام كانَ إماما فَأَفطَرَ لِئَلّا يُتَّخَذَ صَومُهُ سُنَّةً ولِيَتَأَسّى بِهِ النّاسُ ، فَلَمّا أن قُبِضَ كُنتُ أنَا الإِمامَ فَأَرَدتُ أن لا يُتَّخَذَ صَومي سُنَّةً فَيَتَأَسَّى النّاسُ بي .[۴]

امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا ، فقط على عليه السلام را وصى قرار داد ، و على عليه السلام ، حسن و حسين عليهماالسلام ، هر دو را ، وصى قرار داد و حسن عليه السلام ، امام او (حسين عليه السلام ) بود.
در روز عرفه ، مردى بر حسن عليه السلام وارد شد و ايشان مشغول خوردن غذا بود و حسين عليه السلام روزه داشت . پس از رحلت حسن عليه السلام ، همان مرد در روز عرفه بر حسين عليه السلام وارد شد و ايشان مشغول غذا خوردن بود و على بن الحسين عليه السلام روزه داشت .
مرد [به حسين عليه السلام ] گفت : من بر حسن عليه السلام وارد شدم و او غذا مى خورد و تو روزه داشتى. حالا بر تو وارد مى شوم ؛ ولى تو روزه ندارى !؟
فرمود : «حسن عليه السلام امام بود . از اين رو ، روزه نگرفت تا روزه او سنّت نشود و مردم [در خوردن] به او تأسّى كنند ، و چون او از دنيا رفت ، من امام هستم . از اين رو خواستم كه روزه ام سنّت نشود و مردم [در خوردن] به من تأسّى كنند» .

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۳ ص ۲۶۴

رُوِيَ عَن يَعقوبَ بنِ شُعَيبٍ قالَ : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن صَومِ يَومِ عَرَفَةَ ، قالَ : إن شِئتَ صُمتَ وإن شِئتَ لَم تَصُم .
وذَكَرَ أنَّ رَجُلاً أتَى الحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهماالسلام فَوَجَدَ أحَدَهُما صائِما وَالآخَرَ مُفطِرا ، فَسَأَلَهُما فَقالا : إن صُمتَ فَحَسَنٌ ، وإن لَم تَصُم فَجائِزٌ   .[۵]

سپس فرمود : «مردى نزد حسن عليه السلام و حسين عليه السلام آمد و يكى را روزه دار يافت و ديگرى را نه . علّتش را از آن دو پرسيد . فرمودند : «اگر روزه بگيرى ، خوب است و اگر نگيرى ، جايز است» .

ذکر و دعا در روز عرفه

حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم  ج ۱۰ ص ۱۶۶

عنه صلى الله عليه و آله : أفضَلُ الدُّعاءِ ، دُعاءُ يَومِ عَرَفَةَ .[۶]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : برترين دعا ، دعا در روز عرفه است.

نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) ج ۱ ص : ۳۲۲

امام باقر عليه السلام :  إنَّ يَومَ عَرَفَةَ يَومُ دُعاءٍ ومَسأَلَةٍ .[۷]

روز عرفه ، روز دعا و درخواست است.

نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) ، ج ۱ ص  ۳۲۴

امام صادق عليه السلام : في يَومِ عَرَفَةَ يَجتَمِعونَ بِغَيرِ إمامٍ فِي الأَمصارِ ، يَدعونَ اللّهَ تَعالى عز و جل .[۸]

در روز عرفه ، بدون امام ، در شهرها جمع شوند و به درگاه خداوند عز و جل دعا كنند.

نهج الذكر با ترجمه فارسي ج ۳ ص ۵۸

الإمام عليّ عليه السلام : كانَ [ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ] يُكَبِّرُ مِن يَومِ عَرَفَةَ صَلاةَ الغَداةِ ، ويَقطَعُها صَلاةَ العَصرِ آخِرَ أيّامِ التَّشريقِ .[۹]

پيامبر صلى الله عليه و آله از هنگام نماز صبح روز عرفه ، تكبير مى گفت و در نماز عصر آخرين روز از روزهاى تشريق ، آن را پايان مى داد .

نهج الذكر با ترجمه فارسي ج ۳ ص ۴۷۲

الإمام الصادق عليه السلام : قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَلِيٍّ عليه السلام : ألا اُعَلِّمُكَ دُعاءَ يَومِ عَرَفَةَ ، وهُوَ دُعاءُ مَن كانَ قَبلي مِنَ الأَنبِياءِ عليهم السلام ؟
قالَ : تَقولُ : لا إلهَ إلَا اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ... اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ الفَقرِ ، ومِن وَساوِسِ الصُّدورِ ، ومِن شَتاتِ الأَمرِ ، ومِن عَذابِ القَبرِ ، اللّهُمَّ إنّي أسأَ لُكَ خَيرَ الرِّياحِ ، وأعوذُ بِكَ مِن شَرِّ ما تَجيءُ بِهِ الرِّياحُ ، وأسأَ لُكَ خَيرَ اللَّيلِ وخَيرَ النَّهارِ .[۱۰]

امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا به على عليه السلام فرمود : «آيا دعاى روز عرفه را كه دعاى پيامبرانِ پيش از من بوده است ، به تو نياموزم؟ مى گويى : معبودى جز خداى يگانه و بى انباز نيست ... . بار خدايا! از فقر ، و از وسوسه هاى سينه ها ، و از آشفتگى كارها ، و از عذاب قبر ، به تو پناه مى برم . بار خدايا! خوبىِ (بركت) بادها را از تو مى خواهم ، و از بدى آنچه بادها مى آورند ، به تو پناه مى برم ، و خوبىِ روز و خوبىِ شب را از تو درخواست مى كنم » .

دوستي در قرآن و حديث - ج ۱ ص ۶۰۸

الإمام الحسين عليه السلام ـ في دُعائِهِ يَومَ عَرَفَةَ ـ : يا مَن أذاقَ أحِبّاءَهُ حَلاوَةَ المُؤانَسَةِ .[۱۱]

اى آن كه به دوستانش شيرينى همدمى را چشانده است !

نهج الذكر با ترجمه فارسي ج ۲ ص ۵۰

الإقبال عن الإمام الحسين عليه السلام ـ مِن دُعائِهِ يَومَ عَرَفَةَ ـ : سُبحانَكَ سُبحانَكَ مِن مُبدِئٍ مُعيدٍ حَميدٍ مَجيدٍ ، وتَقَدَّسَت أسماؤُكَ وعَظُمَت آلاؤُكَ ، فَأَيُّ أنعُمِكَ يا إلهي اُحصي عَدَدا أو ذِكرا . . .
سُبحانَهُ سُبحانَهُ سُبحانَهُ لَو كانَ فيهِما آلِهَةٌ إلَا اللّهُ لَفَسَدَتا وتَفَطَّرَتا ، فَسُبحانَ اللّهِ الواحِدِ الحَقِّ الأَحَدِ الصَّمَدِ الَّذي لَم يَلِد ولَم يولَد ولَم يَكُن لَهُ كُفُوا أحَدٌ . . . .
تُسَبِّحُ لَكَ السَّماواتُ وَالأَرضُ ومَن فيهِنَّ وإن مِن شَيءٍ إلّا يُسَبِّحُ بِحَمدِكَ .[۱۲]

پاكا تو ، پاكا تو كه آغازگر [خلق] و باز گرداننده اى ، ستوده و بزرگوارى ، و نام هايت مقدّس و نعمت هايت بزرگ است! پس ، كدامين نعمت تو را ـ اى معبود من ـ بر شمارم ، يا نام برم ... ؟
پاكا او ، پاكا او ، پاكا او كه اگر در آسمان ها و زمين ، جز خداى يگانه ، خدايانى ديگر بودند ، بى گمان ، آسمان ها و زمين ، تباه مى شدند و از هم مى پاشيدند ! پس ، پاكا خداى يگانه راستينِ يكتاى بى نيازى كه نه زاده اى دارد و نه زاده كسى است و هيچ كس همتا و همسرش نيست ... !
آسمان ها و زمين و هر آن كس كه در آنهاست ، تو را به پاكى مى ستايند ، و هيچ موجودى نيست ، مگر آن كه تو را تسبيح و سپاس مى گويد .

دانش نامه ميزان الحكمه ج ۹ ص ۲۴

امام صادق عليه السلام- مِن دُعائِهِ في يَومِ عَرَفَةَ ـ : يا خَيرَ مَن آنَستُ بِهِ وَحدَتي وناجَيتُهُ بِسِرّي .[۱۳]

از دعاى ايشان در روز عرفه ـ : اى بهترين كسى كه در تنهايى ام با او همدم شدم و رازم را با او در ميان نهادم .

دانشنامه قرآن و حديث  ج ۶ ص ۹۶

الإمام زين العابدين عليه السلام ـ في دُعاءِ يَومِ عَرَفَةَ ـ : يا أمَلي ، يا رَجائي ، يا خَيرَ مُستَغاثٍ ، يا أجوَدَ المُعطينَ ، يا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبَهُ ، يا سَيِّدي ومَولايَ وثِقَتي ورَجائي ومُعتَمَدي ، ويا ذُخري وظَهري وعُدَّتي وغايَةَ أمَلي ورَغبَتي .[۱۴]

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ: اى آرزوى من! اى اميد من! اى بهترين كسى كه از او يارى مى طلبند! اى بخشنده ترينِ بخشندگان! اى كسى كه مهرش بر خشمش پيشى دارد! اى آقاى من و مولاى من و مورد وثوق من و اميد من و تكيه گاه من و اى اندوخته من و پشتوانه من و ساز و برگ من و غايت آرزو و اشتياق من!

دانشنامه قرآن و حديث ج ۶ ص  ۹۶

الإمام الصادق عليه السلام ـ في دُعاءِ يَومِ عَرَفَةَ ـ : أسأَلُكَ الرَّحمَةَ يا سَيِّدي ومَولايَ وثِقَتي ، يا رَجائي ، يا مُعتَمَدي ومَلجَئي ، وذُخري وظَهري وعُدَّتي ، وأمَلي وغايَتي .[۱۵]

امام صادق عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ : رحمت از تو درخواست مى كنم ، اى سَرورم و مولايم و مورد وثوقم! اى اميد من! اى تكيه گاه و پناه من، و اى اندوخته و پشتوانه و ساز و برگ من و اى آرزو و آرمان من!

دانش نامه عقايد اسلامي ج ۶ ص  ۱۱۶

الإمام زين العابدين عليه السلام ـ مِن دُعائِهِ يَومَ عَرَفَةَ ـ : سُبحانَكَ مِن لَطيفٍ ما أَلطَفَكَ ، ورَؤوفٍ ما أَرأَفَكَ ، وحَكيمٍ ما أَعرَفَكَ![۱۶]

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ : منزّهى تو كه لطيفى و چه لطيفى ! و مهرورزى و چه مهرورزى ! و فرزانه اى و چه شناسايى

ميزان الحكمه ج۱۲ ص ۱۶۵

امام زين العابدين عليه السلام ـ مِن دُعائهِ في يَومِ عَرفَةَ ـ : و زَيِّنْ ليَ التَّفرُّدَ بمُناجاتِكَ باللَّيلِ و النَّهارِ .[۱۷]

ـ در دعايش در روز عرفه ـ گفت : و خلوت راز و نياز با خودت در شب و روز را در نظر من آراسته گردان.

ميزان الحكمه ج۷ ص ۴۳۴

عنه عليه السلام ـ مِن دُعائهِ في يَومِ عَرَفةَ ـ : و هَبْ لي عِصمَةً تُدنِيني مِن خَشيَتِكَ ، و تَقطَعُني عَن رُكوبِ مَحارِمِكَ ، و تَفُكُّني مِن أسرِ العَظائم ، و هَبْ لِيَ التَّطهيرَ مِن دَنَسِ العِصيانِ .[۱۸]

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ گفت : مرا نگهدارى و مصونيتى بخش كه به ترس از تو نزديكم گرداند و از ارتكاب حرامهاى تو بازم دارد و از بندِ گناهان بزرگ آزادم سازد و از پلشتىِ گناه و نافرمانى، پاكيزه ام گردان.

ميزان الحكمه ج۷ ص ۳۷۱

عنه عليه السلام ـ مِن دُعائهِ يَومَ عَرَفةَ ـ : و ذَلِّلْني بَينَ يَدَيكَ ، و أعِزَّني عِندَ خَلقِكَ ، و ضَعْني إذا خَلَوتُ بِكَ ، وَ ارفَعْني بَينَ عِبادِكَ ، و أغنِني عَمَّن هُوَ غَنِيٌّ عَنّي ، و زِدْني إلَيكَ فاقَةً و فَقرا .[۱۹]

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى او در روز عرفه ـ گفت : مرا در پيشگاه خودت خوار گردان و نزد خلقت عزيز فرما؛ مرا در خلوتِ با خودت پست گردان و در ميان بندگانت سربلند، و از كسى كه از من بى نياز است، بى نيازم گردان و بر نيازمندى و فقر من به خودت بيفزاى.

ميزان الحكمه ج ۱ ص ۲۱۳

عنه عليه السلام ـ مِن دُعائهِ يومَ عَرَفةَ ـ : أعُوذُ بكَ مِن دُنيا تَمنعُ خَيْرَ الآخِرةِ ، و مِن حَياةٍ تَمنعُ خيرَ المَماتِ ، و مِن أملٍ يَمنعُ خيرَ العَملِ .[۲۰]

امام صادق عليه السلام ـ در دعاى خويش در روز عرفه ـ گفت : خدايا! به تو پناه مى برم از دنيايى كه مانع خير آخرت مى شود و از زندگانى اى كه مانع نيكو مردن مى گردد و از آرزويى كه مانع كار نيك شود.

دانش نامه عقايد اسلامي ج ۴ ص ۲۴۸

الإمام الحسين عليه السلام ـ مِن دُعائِهِ يَومَ عَرَفَةَ ـ : أنتَ الَّذي رَزَقتَ ، أنتَ الَّذي أَعطَيتَ .[۲۱]

امام حسين عليه السلام ـ در بخشى از دعاى عرفه اش ـ : تويى كه روزى دادى . تويى كه عطا كردى .

ميزان الحكمه ج ۵ ص ۶۰۶

الإمامُ الحسينُ عليه السلام ـ في دعاءِ يَومِ عَرَفَةَ ـ : اللّهُمّ اجعَلْني أخشاكَ كَأنّي أراكَ ، و أسعِدْني بتَقواكَ ، و لا تُشقِني بِمَعصِيَتِكَ .[۲۲]

امام حسين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ گفت : بار خدايا! كارى كن كه از تو چنان بترسم كه گويى مى بينمت، و با تقوا و ترس از خودت خوش بختم گردان، و با معصيت و نا فرمانيت شور بختم مكن .

نهج الذكر با ترجمه فارسي ج۳ ص ۵۸

كنز العمّال عن عبيدة : قَدِمَ عَلَينا عَليُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام فَكَبَّرَ يَومَ عَرَفَةَ مِن صَلاةِ الغَداةِ إلى صَلاةِ العَصرِ مِن آخِرِ أيّامِ التَّشريقِ ، يَقولُ : اللّهُ أكبَرُ اللّهُ أكبَرُ ، لا إلهَ إلَا اللّهُ وَاللّهُ أكبَرُ ، اللّهُ أكبَرُ وَللّهِِ الحَمدُ .[۲۳]

كنزالعمّال ـ به نقل از عبيده ـ : على بن ابى طالب عليه السلام بر ما وارد شد . او از نماز صبح روز عرفه تا نماز عصر آخرين روز تشريق ، تكبير گفت . مى گفت : «بزرگا خدا ، بزرگا خدا! معبودى جز خدا نيست . بزرگا خدا ، بزرگا خدا ، و ستايش ، خداى راست!»

فضیلت زیارت امام حسین در روزعرفه

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۲ ص  ۱۶۲

عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام : يا حَنانُ ، إذا كانَ يَومُ عَرَفَةَ ، اطَّلَعَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ عَلى زُوّارِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَقالَ لَهُم : اِستَأنِفوا ؛ فَقَد غُفِرَ لَكُم .[۲۴]

تهذيب الأحكام ـ به نقل از حَنان بن سَدير ، از امام صادق عليه السلام ـ : اى حنان ! چون روز عرفه مى شود ، خداوندت به زائران حسين عليه السلام نظر مى كند و به آنان مى فرمايد : «عمل ، از سر گيريد ، كه آمرزيده شديد ».

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۲ ص  ۱۶۲

عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام : إذا كانَ يَومُ عَرَفَةَ نَظَرَ اللّهُ إلى زُوّارِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَيَقولُ :
اِرجِعوا مَغفورا لَكُم ما مَضى ، ولا يُكتَبُ عَلى أحَدٍ مِنهُم ذَنبٌ سَبعينَ يَوما مِن يَومِ يَنصَرِفُ .[۲۵]

كامل الزيارات ـ به نقل از عمر بن حسن عَزرَمى ، از امام صادق عليه السلام ـ : هنگامى كه روز عرفه مى شود ، خداوند به زائران قبر حسين عليه السلام نظر مى كند و مى فرمايد : «باز گرديد كه گذشته تان ، آمرزيده شد» ، و تا هفتاد روز پس از بازگشت نيز گناه هيچ يك از آنها نوشته نمى شود .

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۲ ص  ۱۶۴

عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام : مَن أتاهُ [ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام ] في يَومِ عَرَفَةَ عارِفا بِحَقِّهِ ، كُتِبَت لَهُ ألفُ حَجَّةِ وألفُ عُمرَةٍ مُتَقَبَّلاتٍ ، وألفُ غَزوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرسَلٍ أو إمامٍ عادِلٍ .[۲۶]

ثواب الأعمال ـ به نقل از بشير دهّان ، از امام صادق عليه السلام ـ : هر كس روز عرفه با شناخت حقّ حسين عليه السلام به زيارتش بيايد ، هزار حج و هزار عمره پذيرفته و هزار جهاد همراه پيامبرِ مُرسَل يا امام عادل ، برايش نوشته مى شود .

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۲ ص  ۱۶۴

عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام : مَن زارَ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام يَومَ عَرَفَةَ كَتَبَ اللّهُ لَهُ ألفَ ألفِ حَجَّةٍ مَعَ القائِمِ عليه السلام ، وألفَ ألفِ عُمرَةٍ مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وعِتقَ ألفِ ألفِ نَسَمَةٍ ، وحُملانَ ألفِ ألفِ فَرَسٍ في سَبيلِ اللّهِ ، وسَمّاهُ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ عَبدِيَ الصِّدّيقَ آمَن بِوَعدي ، وقالَتِ المَلائِكَةُ : فُلانٌ صِدّيقٌ زَكّاهُ اللّهُ مِن فَوقِ عَرشِهِ ، وسُمِّيَ فِي الأَرضِ كَرّوبِيّا .[۲۷]

تهذيب الأحكام ـ به نقل از يونس بن ظَبيان ، از امام صادق عليه السلام ـ : هر كس قبر حسين عليه السلام را روز عرفه زيارت كند ، خداوند ، براى او هزار هزار حجّ همراه قائم عليه السلام و هزار هزار عمره همراه با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و آزاد كردن هزار هزار بنده و فرستادن هزار هزار سوار به كارزار در راه خدا مى نويسد و خداوندت او را چنين مى نامد : «بنده صدّيق من ، به وعده ام ايمان آورده است» و فرشتگان مى گويند : «فلانى ، صدّيق است . خداوند ، او را از بالاى عرشش تزكيه كرده است» و در زمين ، كرّوبى (بزرگِ فرشتگان) ناميده مى شود .

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۲ ص  ۱۶۶

عن بشير الدهّان : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : رُبَّما فاتَنِي الحَجُّ فَاُعَرِّفُ عِندَ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام ؟
فَقالَ : أحسَنتَ يا بَشيرُ ، أيُّما مُؤمِنٍ أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام عارِفا بِحَقِّهِ في غَيرِ يَومِ عيدٍ ، كَتَبَ اللّهُ لَهُ عِشرينَ حَجَّةً وعِشرينَ عُمرَةً مَبروراتٍ مَقبولاتٍ ، وعِشرينَ حَجَّةً وعُمرَةً مَعَ نَبِيٍّ مُرسَلٍ أو إمامٍ عَدلٍ ، ومَن أتاهُ في يَومِ عيدٍ كَتَبَ اللّهُ لَهُ مِئَةَ حَجَّةٍ ومِئَةَ عُمرَةٍ ومِئَةَ غَزوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرسَلٍ أو إمامٍ عَدلٍ .
قالَ : قُلتُ لَهُ : كَيفَ لي بِمِثلِ المَوقِفِ؟
قالَ : فَنَظَرَ إلَيَّ شِبهَ المُغضَبِ ، ثُمَّ قالَ لي : يا بَشيرُ ، إنَّ المُؤمِنَ إذا أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام يَومَ عَرَفَةَ وَاغتَسَلَ مِنَ الفُراتِ ثُمَّ تَوَجَّهَ إلَيهِ ، كَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ حَجَّةً بِمَناسِكها ـ ولا أعلَمُهُ إلّا قالَ : وغَزوَةً ـ .[۲۸]

الكافى ـ به نقل از بشير دَهّان ـ : به امام صادق عليه السلام گفتم : گاه ، حج از من فوت مى شود ، امّا عرفه را نزد قبر حسين عليه السلام به سر مى برم .
فرمود : «كار خوبى مى كنى ، اى بشير ! هر مؤمنى كه در روزى كه عيد نيست ، به نزد قبر حسين عليه السلام بيايد و به حقّ او آگاه باشد ، خداوند ، بيست حج و بيست عمره نيكو و پذيرفته ، و بيست حج و عمره همراه پيامبرِ مُرسَل يا پيشواى عادل ، برايش مى نويسد ، و هر كس در روز عيد به زيارتش بيايد ، خداوند ، يكصد حج و يكصد عمره و يكصد جهاد همراه پيامبرِ مُرسَل يا پيشواى عادل ، برايش مى نويسد» .
گفتم : چگونه جاى موقف (عرفات) را براى من مى گيرد ؟
امام عليه السلام با نگاهى خشم آلود ، به من نگريست و سپس به من فرمود : «اى بشير ! هنگامى كه مؤمن ، روز عرفه به سوى قبر حسين عليه السلام مى آيد و با آب فرات ، غسل مى كند و سپس به او رو مى كند ، خداوند ، براى هر گامش ، يك حج با اعمالش را مى نويسد» و جز اين نمى دانم كه فرمود : «و يك جهاد [ برايش مى نويسد]» .

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج ۱۲ ص  ۱۶۸

عن بشير الدهّان : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ وهُوَ نازِلٌ بِالحيرَةِ وعِندُهُ جَماعَةٌ مِنَ الشّيعَةِ ، فَأَقبَلَ إلَيَّ بِوَجهِهِ ، فَقالَ : يا بَشيرُ ، أحَجَجتَ العامَ؟
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ! لا ، ولكِن عَرَّفتُ بِالقَبرِ ، قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام .
فَقالَ : يا بَشيرُ ، وَاللّهِ ما فاتَكَ شَيءٌ مِمّا كانَ لِأَصحابِ مَكَّةَ بِمَكَّةَ .
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ! فيهِ عَرَفاتٌ؟ فَسِّرهُ لي .
فَقالَ : يا بَشيرُ ، إنَّ الرَّجُلَ مِنكُم لَيَغتَسِلُ عَلى شاطِئِ الفُراتِ ، ثُمَّ يَأتي قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام عارِفا بِحَقِّهِ ، فَيُعطيهِ اللّهُ بِكُلِّ قَدَمٍ يَرفَعُها أو يَضَعُها مِئَةَ حَجَّةٍ مَقبولَةٍ ، ومِئَةَ عُمرَةٍ مَبرورَةٍ ، ومِئَةَ غَزوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرسَلٍ إلى أعداءِ اللّهِ وأعداءِ رَسولِهِ .
يا بَشيرُ ، اسمَع وأبلِغ مَنِ احتَمَلَ قَلبُهُ : مَن زارَ الحُسَينَ عليه السلام يَومَ عَرَفَةَ كانَ كَمَن زارَ اللّهَ في عَرشِهِ .[۲۹]

كامل الزيارات ـ به نقل از بشير دَهّان ـ : هنگامى كه امام صادق عليه السلام در حيره فرود آمده بود و گروهى از شيعيان هم نزدش بودند ، به من رو كرد و شنيدم كه فرمود : «اى بشير ! آيا امسال ، حج گزارده اى ؟» .
گفتم : فدايت شوم ! نه ؛ امّا عرفه را نزد قبر حسين عليه السلام به سر برده ام .
فرمود : «اى بشير ! به خدا سوگند كه چيزى از آنچه حاجيان در مكّه دارند ، از دست تو نرفته است ».
گفتم : فدايت شوم! آن (زيارت حسين عليه السلام ) عرفات دارد ؟ برايم روشن كن .
فرمود : «اى بشير ! مردى از شما كه بر كرانه رود فرات ، غسل مى كند و سپس با شناخت حقّ حسين عليه السلام به زيارت قبرش مى آيد ، خداوند ، در برابر هر گامى كه بر مى دارد و يا مى گذارد ، [ پاداش ]يكصد حج پذيرفته و يكصد عمره نيكو و يكصد جهاد همراه پيامبرى مُرسل با دشمنان خدا و پيامبرش ، به او مى بخشد
اى بشير ! بشنو و به هر كس كه دلش تاب تحمّل آن را دارد ، برسان كه زائر حسين عليه السلام در روز عرفه ، مانند زائر خدا در عرش است ».

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث ج۱۱ ص ۶۴

عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام : مَن كانَ مُعسِرا فَلَم يَتَهَيَّأ لَهُ حَجَّةُ الإِسلامِ ، فَليَأتِ قَبرَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام وَليُعَرِّف عِندَهُ ، فَذلِكَ يُجزيهِ عَن حَجَّةِ الإِسلامِ ، أما إنّي لا أقولُ يُجزي ذلِكَ عَن حَجَّةِ الإِسلامِ إلّا لِمُعسِرٍ ، فَأَمَّا الموسِرُ إذا كانَ قَد حَجَّ حَجَّةَ الإِسلامِ ، فَأَرادَ أن يَتَنَفَّلَ بِالحَجِّ وَالعُمرَةِ ، فَمَنَعَهُ عَن ذلِكَ شُغُلُ دُنيا أو عائِقٌ ، فَأَتَى الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام في يَومِ عَرَفَةَ ، أجزَأَهُ ذلِكَ عَن أداءِ حَجَّتِهِ وعُمرَتِهِ ، وضاعَفَ اللّهُ لَهُ بِذلِكَ أضعافا مُضاعَفَةً .
قُلتُ : كَم تَعدِلُ حَجَّةً؟ وكَم تَعدِلُ عُمرَةً؟
قالَ : لا يُحصى ذلِكَ .
قُلتُ : مِئَةٌ؟
قالَ : ومَن يُحصي ذلِكَ؟
قُلتُ : ألفٌ؟
قالَ : وأكثَرُ . ثُمَّ قالَ : «وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا»  .[۳۰]،[۳۱]

تهذيب الأحكام ـ به نقل از بشّار ، از امام صادق عليه السلام ـ : هر كس تنگ دست باشد و حج گزاردن ، برايش ميسّر نشود ، بايد نزد قبر ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام برود و روز عرفه در آن جا باشد كه اين ، او را از حَجَّة الإسلام ، بى نياز مى كند . هشيار باشيد كه من مى گويم اين ، براى تنگ دست است ، نه توانگر . او چون حَجّة الإسلام را گزارد و سپس خواست حج و عمره مستحبّى بگزارد ، امّا گرفتارى هاى دنيا و پيشامدى مانعش شد ، اگر روز عرفه نزد حسين بن على عليه السلام بيايد ، اين زيارت ، او را از اداى حج و عمره مستحبّى اش ، بى نياز مى كند و خداوند ، آن را برايش چندين و چند برابر مى كند» .
گفتم : برابر با چند حج است ؟ و برابر با چند عمره است ؟
فرمود : «به شماره در نمى آيد» .
گفتم : صد ؟
فرمود : «اين را كه كسى عددى حساب نمى كند (يعنى صد كه زياد نيست) !
گفتم : هزار ؟
فرمود : «و بيشتر! » .
سپس فرمود : « « و اگر [ بخواهيد ] نعمت خدا را بشماريد ، [ نمى توانيد ] آن را به شمار در آوريد » » .

مناسبت های روزعرفه

حج و عمره در قرآن و حديث - جلد ۱ صفحه : ۳۱۶

الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ آدَمَ لَمّا اُمِرَ بِالتَّوبَةِ قالَ جَبرَئيلُ لَهُ : قُم يا آدَمُ فَخَرَجَ بِهِ يَومَ التَّروِيَةِ ، فَأَمَرَهُ أن يَغتَسِلَ ويُحرِمَ ... فَلَمّا كانَ يَومُ الثّامِنِ مِن ذِي الحِجَّةِ أخرَجَهُ جَبرَئيلُ عليه السلام إلى مِنى فَباتَ بِها ، فَلَمّا أصبَحَ أخرَجَهُ إلى عَرَفاتٍ وكانَ قَد عَلَّمَهُ حينَ أخرَجَهُ مِن مَكَّةَ الإِحرامَ وعَلَّمَهُ بِالتَّلبِيَةِ ، فَلَمّا زالَتِ الشَّمسُ يَومَ عَرَفَةَ قَطَعَ التَّلبِيَةَ .[۳۲]

امام صادق عليه السلام : چون آدم مأمور به توبه شد، جبرئيل به او گفت: اى آدم، برخيز. پس او را روز ترويه بيرون آورد، دستور داد غسل كند و مُحرِم شود ... پس چون روز هشتم ذى حجّه شد، جبرئيل او را به سوى منا بيرون آورد. شب آن جا ماند. چون صبح شد او را به سوى عرفات بيرون آورد. آنگاه كه او را از مكّه بيرون آورده بود، احرام و لبّيك گويى را به او ياد داده بود. روز عرفه، هنگام زوال خورشيد (ظهر) لبّيك را قطع كرد.

دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج ۱۲ ص ۲۴۴

سلمان الفارسي : خَرَجَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَومَ عَرَفَةَ فَقالَ : أيُّهَا النّاسُ ، إنَّ اللّهَ باهى بِكُم في هذَا اليَومِ لِيَغفِرَ لَكُم عامَّةً ، ويَغفِرَ لِعَلِيٍّ خاصَّةً . ثُمَّ قالَ : اُدنُ مِنّي يا عَلِيُّ . فَدَنا مِنهُ ، فَأَخَذَ بِيَدِهِ ، ثُمَّ قالَ :
إنَّ السَّعيدَ كُلَّ السَّعيدِ حَقَّ السَّعيدِ مَن أطاعَكَ وتَوَلّاكَ مِن بَعدي ، وإنَّ الشَّقِيَّ كُلَّ الشَّقِيِّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَن عَصاكَ ونَصَبَ لَكَ عَداوَةً مِن بَعدي .[۳۳]

الأمالى ، مفيد ـ به نقل از سلمان فارسى ـ : در روز عرفه ، پيامبر خدا بيرون آمد و فرمود : «اى مردم! به درستى كه خداوند در اين روز به شما مباهات كرد و همه شما را آمرزيد ، بويژه على را» . و آن گاه فرمود : «اى على! نزد من بيا» .
على عليه السلام نزد ايشان رفت . پيامبر صلى الله عليه و آله دست على عليه السلام را گرفت و فرمود : «همانا نيك بخت حقيقى ، كسى است كه پس از من ، از تو فرمان ببرد و پيروى ات كند و همانا بدبخت حقيقى ، كسى است كه پس از من نافرمانى ات كند و عَلَم دشمنى با تو برافرازد .

حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم ج ۵ ص ۱۴

سنن الترمذي عن جابر بن عبد اللّه : رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله في حَجَّتِهِ يَومَ عَرَفَةَ ، وهُوَ عَلى ناقَتِهِ القَصواءِ يَخطُبُ ، فَسَمِعتُهُ يَقولُ : يا أيُّهَا النّاسُ ، إنّي قَد تَرَكتُ فيكُم ما إن أخَذتُم بِهِ لَن تَضِلّوا ، كِتابَ اللّهِ وعِترَتي أهلَ بَيتي .[۳۴]

سنن الترمذى ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ : پيامبر خدا را در حَجّش به روز عرفه ديدم كه سوار بر ناقه اش قَصواء  خطبه مى خوانَد. شنيدم كه مى فرمايد: «اى مردم! من چيزى در ميان شما بر جاى مى گذارم كه اگر به آن چنگ زنيد، هرگز گم راه نمى شويد: كتاب خدا و عترتم [يعنى] اهل بيتم».

نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) ، ج ۱ ص  ۱۷۲

البلد الأمين عن بشر وبشير ـ في ذِكرِ دُعاءِ الإِمامِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلام يَومَ عَرَفَةَ ـ : ثُمَّ رَفَعَ عليه السلام صَوتَهُ وبَصَرَهُ إلَى السَّماءِ ، وعَيناهُ قاطِرَتانِ كَأَنَّهُما مَزادَتانِ ، وقالَ عليه السلام بِأَعلى صَوتِهِ : يا أسمَعَ السّامِعينَ ... ثُمَّ عَلَت أصواتُهُم بِالبُكاءِ مَعَهُ ، وغَرَبَتِ الشَّمسُ ، وأفاضَ عليه السلام وأفاضَ النّاسُ مَعَهُ .[۳۵]

البلد الأمين ـ به نقل از بشر و بشير ، در ياد كرد دعاى امام حسين عليه السلام در روز عرفه ـ : آن گاه ، امام عليه السلام صدايش را بلند كرد و نگاهش را به آسمان دوخت و در حالى كه از چشمانش چون مَشك ، اشك مى ريخت ، با بلندترين صدايش فرياد زد : «اى شنواترينِ شنوندگان! ...». سپس ، ديگران ، هم صدا با او بانگ گريه سر دادند . خورشيد كه غروب كرد ، امام عليه السلام كوچيد و همراه با او مردم نيز كوچيدند.

نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) ج ۲ ص ۵۰

دلائل الإمامة عن عليّ بن محمّد ـ في خَبرِ عَبدِ الحَميدِ ـ : كانَ صَديقا لِمُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ ، وأخَذَهُ أبو جَعفَرٍ [ المَنصورُ ] فَحَبَسَهُ زَمانا فِي المُطبِقِ ، فَحَجَّ ، فَلَمّا كانَ يَومُ عَرَفَةَ لَقِيَهُ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام فِي المَوقِفِ ، فَقالَ : يا مُحَمَّدُ ، ما فَعَلَ صَديقُكَ عَبدُ الحَميدِ ؟ قالَ : حَبَسَهُ أبو جَعفَرٍ فِي المُطبِقِ مُنذُ زَمانٍ .
فَرَفَعَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَدَهُ ، فَدَعا ساعَةً ثُمَّ التَفَتَ إلَيَّ وقالَ : يا مُحَمَّدُ ، قَد وَاللّهِ خُلِّيَ سَبيلُ صاحِبِكَ .
قالَ مُحَمَّدٌ : فَسَأَلتُ عَبدَ الحَميدِ : أيَّ ساعَةٍ أخرَجَكَ أبو جَعفَرٍ ؟ قالَ : أخرَجَني يَومَ عَرَفَةَ بَعدَ العَصرِ .[۳۶]

دلائل الإمامة ـ به نقل از على بن محمّد (درباره عبد الحميد) ـ : او (عبد الحميد) ، دوستِ محمد بن عبد اللّه بن على بن الحسين عليه السلام بود . ابو جعفر [منصور] او را بازداشت و مدّتى در سياه چال ، زندانى كرد . محمّد به حج رفت و در روز عرفه ، امام صادق عليه السلام را در موقف ديد . امام عليه السلام به او فرمود : «اى محمّد! از دوستت عبد الحميد چه خبر؟».
گفت : مدّتى است كه ابو جعفر ، او را در سياه چال ، زندانى كرده است.
امام صادق عليه السلام دستش را به طرف آسمان برد و لَختى دعا كرد و سپس ، رو به من نمود و فرمود : «اى محمّد! به خدا سوگند كه دوستت آزاد شد».
از عبد الحميد پرسيدم : چه وقت ابو جعفر ، تو را آزاد كرد؟
گفت : بعد از نماز عصرِ روز عرفه.


[۱]الأمالي للطوسي : ص ۶۶۷ ح ۱۳۹۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۲۶۷ ح ۱۷

[۲]مستدرك الوسائل : ج ۷ ص ۵۲۸ ح ۸۸۲۰

[۳].تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۲۹۸ ح ۹۰۰ ، الإقبال : ج ۲ ص ۶۰ .

[۴]كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۸۷ ح ۱۸۱۰ ،

[۵]كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۸۷ ح ۱۸۰۹ ،

[۶]الموطّأ : ج ۱ ص ۲۱۵ ح ۳۲ عن طلحة بن عبيد اللّه .

[۷]تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۲۹۹ ح ۹۰۳

[۸]تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۱۳۶ ح ۲۹۸

[۹]المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۳۹ ح ۱۱۱۱

[۱۰]تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۱۸۳ ح ۶۱۲

[۱۱]إقبال الأعمال : ۳۴۹ .

[۱۲]الإقبال : ج ۲ ص ۷۶

[۱۳]الإقبال : ج ۲ ص ۱۴۱

[۱۴]مصباح المتهجّد : ص ۶۹۵ ح ۷۷۱

[۱۵]الإقبال : ج ۲ ص ۱۵۱

[۱۶]الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۸۷ الدعاء ۴۷

[۱۷]الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۷ .

[۱۸]الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۷ .

[۱۹]الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۷ .

[۲۰]بحار الأنوار : ۹۸ / ۲۶۰ .

[۲۱]الإقبال : ج ۲ ص ۸۲

[۲۲]بحار الأنوار: ۹۸ / ۲۱۸ /۳.

[۲۳]كنز العمّال : ج ۵ ص ۲۴۰ ح ۱۲۷۵۴

[۲۴]تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۵۱ ح ۱۱۷

[۲۵]كامل الزيارات : ص ۳۱۹ ح ۵۴۳

[۲۶]ثواب الأعمال : ص ۱۱۵ ح ۲۵

[۲۷]تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۴۹ ح ۱۱۳

[۲۸]الكافي : ج ۴ ص ۵۸۰ ح ۱

[۲۹]كامل الزيارات : ص ۳۲۰ ح ۵۴۴ و ص ۳۴۳ ح ۵۸۰

[۳۰]إبراهيم : ۳۴ .

[۳۱]تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۵۰ ح ۱۱۴

[۳۲]تفسير القمّيّ : ۱ / ۴۴

[۳۳]الأمالي للمفيد : ص ۱۶۱ ح ۳

[۳۴]بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۳۴۰ ح ۶

[۳۵]البلد الأمين : ص ۲۵۸

[۳۶]دلائل الإمامة : ص ۲۵۸ ح ۱۸۶