گفتمان مهدویت در روزگار امام صادق (علیه السلام)

مشخصات :

دانشجو : فاطمه خرم دلشاد

استاد مشاور : سید علی رضا حسینی شیرازی
استاد راهنما : ابراهیم شفیعی سروستانی

مقطع و رشته تحصیلی : کارشناسی ارشد
مرکز آموزشی : پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث
سال دفاع : آبان 92

چکیده :

اشاره و تاکید کتاب الهی به آینده جهان و سفارش رسول اکرم |وحضرات معصومین(علیهم السلام) برظهور دوازدهمین حجت الهی حضرت مهدی × به عنوان فردی که زمین را پر از عدل و داد می کند، مسلمانان را بر آن داشت که در طول تاریخ اسلام پیوسته منتظر ظهور آن منجی داد گستر باشند .

تحولات و رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بخصوص در اواخر دوران خلافت اموی و آغاز حکومت عباسیان موجب گردید تا برخی از گروههای اسلامی با انگیزه های گوناگون به جعل و تحریف و سوء استفاده از روایات معصومین پرداخته و با جریان خط اصیل امامت به مقابله برخیزند و در این میان مدعیان دروغین مهدویت ظهور یافته و بسیاری از شیعیان را تحت تاثیر خود قرار دادند .

امام صادق(علیه السلام)که پرچم دار اسلام ناب و تبیین کننده فرهنگ تشیع و تجدید حیات اسلام بودند، به منظور گسترش و نهادینه سازی اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار و آگاه ساختن شیعیان و پیروان خط امامت، فعالیت چشمگیری را آغاز کرده و نقش ویژه ای را در این باره ایفاء نموده اند.

در این تحقیق با مراجعه به فرمایشات ایشان با موضوع شناخت ومعرفی شخصیت مهدی× آشنا گردیده و سپس از دوران پنهان زیستی آن حجت الهی و چگونگی بهره بردن مردمان از امام غائب و تکالیف منتظران در سالهای طولانی غیبت مطلع می شویم.

امام جعفربن محمّد صادق× نشانه ها و حوادث عصر ظهور موعود منتظر را به پیروان خود متذکر شده اند ایشان ظهور و قیام مهدی× را سرآغاز تحولات چشمگیری در جهان هستی دانسته اند.

پیشوای ششم ویژگی های حکومت مهدوی را بیان فرموده و سرنوشت ملت اسلام و جوامع بشری را در هنگام ظهور قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)تشریح نموده اند .

در نتیجه تلاش گسترده و زحمات فراوان آن امام همام، باور و اعتقاد به حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) صد سال پیش از ولادت او در اذهان مردم جای گرفت .

کلیدواژگان : امام مهدی، غیبت، انتظار، ظهور، امام صادق، مهدویت.