آشنايى با حضرت عبدالعظيم عليه السلام و مصادر شرح حال او - صفحه 68

شهادت آن حضرت از دنيا رفته است ۱ و چون دوران امامت آن حضرت از سال 220 تا 254 بوده است تعيين تاريخ دقيق يا تقريبى ممكن نيست و هيچ دليلى بر اين كه سال وفات عبدالعظيم همان سال شهادت حضرت هادى عليه السلام يعنى 254 باشد ۲ در دست نيست و نيز هيچ دليلى بر اين كه سال وفات او حدود 250 ۳ يا يكى دو سال قبل از شهادت حضرت هادى عليه السلام ۴ باشد نداريم.

3. عبدالعظيم چند نفر از امامان عليهم السلام را درك كرده است؟

پاسخ: اگر منظور درك زمان حيات است بايد گفت: پنج نفر، از موسى بن جعفر (كه شهادتش در سال 183) مى باشد تا امام هادى و شايد امام حسن عسكرى كه تولّدش سال 332 است.
و اگر منظور درك با نقل روايت است. بايد گفت از حضرت جواد و حضرت هادى روايات فراوان دارد اما از حضرت عسكرى روايت ندارد (يعنى به ما نرسيده است و اين اعم از روايت نكردن است) و از حضرت رضا عليه السلام روايتى دارد كه در اختصاص شيخ مفيد نقل شده و برخى آن را هم از روايات حضرت هادى دانسته و گفته اند شايد در سند ابى الحسن الهادى به ابى الحسن الرضا اشتباه شده باشد. ۵

1.و اين كه عبدالعظيم دوران امامت حضرت عسكرى را درك كرده باشد مسلّم نيست و در آينده در اين موضوع بحث خواهيم كرد.

2.كه در مجله تراثنا، شماره ۵، ص ۳۱ فرموده اند.

3.كه از روح و ريحان نقل شده است.

4.كه آقاى رازى در اختران فروزان، ص ۳۸ گفته اند.

5.المتحصّل من كلمات اصحابنا ان عبدالعظيم لم يدرك الرضا عليه السلام ... نعم فى كتاب الاختصاص فى موعظة نافعة رواها عبدالعظيم قال: و روى عن عبدالعظيم عن ابى الحسن الرضا عليه السلام قال: يا عبدالعظيم... الا انه لا اعتماد عليها و لااقل من جهة الارسال... معجم رجال الحديث ۱۰/۵۳. و نيز نگاه كنيد به اختصاص شيخ مفيد، ص ۲۴۷.

صفحه از 78