عبد اللّه بن عُمَیر کلْبی

پرسش :

عبد اللّه بن عُمَیر کلْبی کیست؟



پاسخ :

عبد اللّه بن عُمَیر کلْبی ، که عبد اللّه بن تمیم کلْبی نیز گفته شده ،[۱]از یاران امام علی علیه السلام  و امام حسین علیه السلام ، شمرده شده است .

وی در کوفه زندگی می کرد . وقتی شنید که مردم برای جنگ با امام حسین علیه السلام ، آماده می شوند ، تصمیم گرفت که برای یاری امام علیه السلام ، خود را به کربلا برساند . وی این تصمیم را با همسرش در میان گذاشت . وی ، ضمن تأیید تصمیم شوهرش ، به او گفت : مرا نیز همراهت ببر .

آنها شبانه ، خود را به کربلا رساندند .

عبد اللّه ، رزمنده ای شجاع و دلیر بود که با تشخیص امام حسین علیه السلام ، به عنوان نخستین مبارز ، به نبرد دو تن از شجاعان دشمن رفت و آنها را به هلاکت رساند و در هجوم گروهی دشمن نیز ، پس از هلاکت دو تن دیگر از آنان ، به عنوان دومین شهید از یاران امام علیه السلام به خیل شهیدان پیوست .

پس از شهادت عبد اللّه ، همسرش نیز ـ که در کنار جنازه او می گریست ـ ، به وسیله غلام شمر ـ که رستم نام داشت ـ ، به خیل شهیدان پیوست . در زیارت های رجبیه» و «ناحیه مقدّسه» آمده است :

سلام بر عبد اللّه بن عُمَیر کلْبی !


[۱]فضيل بن زبير ، دو نفر از طايفه كلب را جزو شهدا خوانده است: يكى عبد اللّه بن عمرو بن عيّاش بن عبد قيس ـ كه احتمالاً همين ابن عُمَير باشد ـ و ديگرى ، اَسلَم ، هم پيمان طايفه كَلْب .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت