تولد امام رضا(ع)

پرسش :

تولد امام رضا(ع) چگونه بود؟



پاسخ :

بانو نجمه می گوید: وقتى فرزندم علىّ را حامله شدم، سنگینى حمل را حسّ نمى كردم. گاه در هنگام خواب، از شكم خود صداى تسبیح و تمجید و لا اله الّا اللَّه گفتن را مى شنیدم. این صدا مرا به هراس مى انداخت و وقتى بیدار مى شدم، چیزى نمى شنیدم.

سر انجام مدت حمل پایان یافت و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در روز پنجشنبه، یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری در شهر مدینه به دنیا آمد. تاریخ ولادت ایشان به تقویم شمسی دهم دی ماه سال ۱۴۴ هجری شمسی است.

نخستین کسی که به نجمه تبریک گفت، موسی بن جعفر(ع) بود. ایشان خطاب به همسر خویش فرمود: اى نجمه گوارا باد بر تو این كرامت الهی!

آنگاه امام کاظم(ع)، طفل را که در پارچه و لباسی سفید پیچیده شده بود از مادرش گرفت و در گوش راست اذان و در گوش چپش اقامه گفت و آب فرات خواست. سپس قطره ای از آب فرات را در كام طفل ریخت و آن طفل را به نجمه بازگرداند و فرمود: او را بگیر كه او بقیة اللَّه در زمین است.

نوزاد نجمه، جثه ای درشت داشت و بسیار شیر مى نوشید. بانو نجمه که پیش از میلاد نوزاد پیوسته به عبادات و اذکار الهی مداومت داشت، می گفت به سبب شیردهی به علی بن موسی نمی توانم به تمام نمازهای مستحبی و اذكار سابقم برسم.[۱]


[۱]. الكافی ج۱ ص۴۸۶،عيون اخبار الرضا ج۱ ص۱۴و ص۱۸ و ص۲۰ ح۲، الارشاد ص۳۰۴، تاج المواليد ص۴۸، هیئت و نجوم اسلامی ج۲ ص۳۲۱.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت