مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : العِقد الفرید ـ منبع عاشوراپژوهی
پديدآورنده : ابن عبد ربه
قطع : وزیری
زبان : عربی
رده بندی کنگره : PJA‎‏ ‎‏3667‎‏ ‎‏/‎‏ع‎‏7
جستجو در Lib.ir

العِقد الفرید ـ منبع عاشوراپژوهی

بخشی از این کتاب، به حکایات تاریخی پرداخته و گزارش کوتاه و ناقصی نیز از حماسه عاشورا آورده است.

ابو عمر احمد بن محمّد (۲۴۶ ـ ۳۲۸ ق) مشهور به ابن عبدِ رَبّه، از ادیبان بزرگ اَندَلُس بوده است. او دانش های اصلی روزگار خود را آموخت؛ امّا حوزه اصلی فعالیت خود را شعر و ادب قرار داد.[۱]وی توانست به مدد مطالعات گسترده خود، کتاب دائرة المعارف گونه العقد الفرید را بنیان بگذارد.

او با تکیه به کتاب های تألیف شده در شرق عالم اسلامی و بیش از همه، عیون الأخبار ابن قتیبه دینوری و نیز شاگردی در نزد برخی عالمانِ سفر کرده به اندلس (مانند: بقی بن مُخلّد، خُشَنی و ابن وضّاع)، توانست مجموعه ای پر جاذبه و جُنگ مانند را به یادگار نهد.

او در بخشی از این کتاب، به حکایات تاریخی پرداخته و گزارش کوتاه و ناقصی نیز از حماسه عاشورا آورده است. اهمّیت این گزارش کوتاه، در بازتاب گزارش ابو عبید قاسم بن سلّام (م ۲۲۴ ق)، مؤلّف نخستین کتاب غریب الحدیثِ رسیده به دست ماست. گزارش قاسم بن سلّام از واقعه عاشورا، به صورت مستقل به دست ما نرسیده است و ما تنها از طریق نقل کتاب های پس از او مانند الإمامة و السیاسة به آن، دسترس داریم. این گزارش در برخی موارد، تفاوت هایی با دیگر گزارش ها دارد. از این رو، در پژوهش تاریخی باید مورد توجّه قرار گیرد.[۲]


[۱]. براى آگاهى تفصيلى از زندگى او، ر . ك: دائرة المعارف بزرگ اسلامى: ج ۴ ص ۱۸۸ - ۱۹۳ .

[۲]. براى آگاهى بيشتر از اين گزارش، ر . ك: معرّفى و نقد منابع عاشورا: ص ۸۹ ـ ۹۴ .