فضیلت زیارت امام رضا(ع) و زمان های آن

پرسش :

فضیلت زیارت امام رضا(ع) و زمان های آن چیست؟



پاسخ :

روایات بسیاری از پیامبر و معصومان(ع)درباره ثواب زیارت امام رضا(ع) گزارش شده است. این روایات شیعیان را به زیارت آن امام غریب در خراسان ترغیب می کند. با نگاهی به مجموعه روایات مربوط به ثواب زیارات معصومان، درمی یابیم بیشترین روایاتِ ترغیب به زیارت، پس از روایات زیارت امام حسین(ع)، مربوط به زیارت امام رضا(ع) است. در این روایات آمده است که اگر زائر حرم رضوی عارف به حق امام و مطیع آن حضرت باشد، خداوند در مقابل این زیارت پاداش های بسیاری را برای وی فراهم خواهد آورد.

برخی از این پاداش ها عبارت اند از: بخشش گناهان قدیم و جدید، ثواب شهدای بدر، ثواب یک میلیون حج، رفتن به بهشت، برآورده شدن حاجت ها و فریادرسی امام رضا(ع) در سه موقف ترسناک قیامت: هنگامى كه كتاب ها (نامه هاى اعمال) به دست هاى راست و چپ داده مى شوند، در هنگام عبور از صراط و به هنگام سنجش اعمال.

فردی از امام جواد(ع) پرسید که حج واجبش را انجام داده است ولی دوباره توفیق حج یافته است؛ حال بهتر است به حج برود یا به زیارت امام رضا(ع) ؟

امام جواد(ع) فرمود: برتر آن است كه به خراسان برود و بر پدرم حضرت ابى الحسن سلام دهد و آن جناب را زیارت كند و شایسته است كه این زیارت را در رجب انجام دهد....

در روایتی دیگر، امام جواد(ع) به ایوب بن نوح فرمود: كسى كه قبر پدرم را در طوس زیارت كند، خداوند گناهان قدیم و جدیدش را مى آمرزد و هنگامى كه روز قیامت شود، منبرى براى زائر پدرم، در مقابل منبر رسول اللَّه صلی الله علیه و آله نصب مى شود تا مردم از حساب فارغ شوند.

ایوب بن نوح وقتی این سخن را از امام نهم شنید، سال بعد از کوفه به خراسان رفت و مرقد مطهر امام هشتم(ع) را زیارت کرد. یکی از شیعیان که او را دید و قبلاً این روایت را از وی شنیده بود، پرسید: ایوب! برای چه این همه راه آمدی؟ ایوب پاسخ داد: آمده ام به دنبال منبر!

گفتنی است که بهترین وقت ها برای زیارت امام رضا(ع) ماه رجب، بیست و سوم ذیقعده و بیست و پنجم ذیقعده (روز دحو الارض) است.[۱]


[۱]. کامل الزیارات ص۳۰۳ ـ ۳۰۸، مفاتیح الجنان، بخش اعمال ماهها.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت