اعتبار روايات « الكافي » - صفحه 419

توثيق نباشند؛ ولى بر مبناى بيشتر عالمان شيعه، قابل توثيق اند و به اين شكل، اعتبار سندى بيشتر روايات الكافى تضمين مى شود.
سه. با توجّه به اين كه شيخ كلينى، روايات خود را از كتب نقل مى كند و مؤلّفان آن كتاب ها، تأييد شده و مشهور و موثوق به هستند، لذا وسائط كلينى تا آن كتاب ها مهم نيست و ضعف آنان، مشكل ساز نخواهد بود.
اينها برخى از راه هاى اعتباربخشى به روايات الكافى است و محقّقان و عالمان آشنا با حديث، خود بهتر مى دانند. ۱

ترجمه قسمت هايى از فايده چهارم خاتمه «مستدرك الوسائل» در اعتبار «الكافى» ۲

يكى از «فايده»هاى خاتمه كتاب ما مستدرك الوسائل ، در باره پاره اى از مباحثى است كه به كتاب الكافى ـ كه يكى از «كتب اربعه» و از پايه هاى مذهبِ فرقه ناجيه اماميه است ـ ، بر مى گردد.
گر چه ادلّه احكام ، مطابق مشهور بين فقها ، چهار تاست : كتاب (قرآن) سنّت، عقل و اجماع ؛ ولى اهل نظر ، با تأمّل در فروع دين ، در مى يابند آنچه از غير سنّت به دست مى آيد ، بسيار كم است و سنّت كه عمد و پايه در به دست آوردن فرائض، سنن، حلال و حرام است و كتب اربعه ، متكفّل بخش عمده سنّت است و كتاب الكافى در ميان كتب اربعه ، مانند خورشيد در بين ستارگان آسمان است.
الكافى ، نسبت به ديگر كتب ، امتيازاتى دارد كه اگر انسان منصف ، به خوبى در آن بينديشد ، از بررسى حال تك تكِ رجال سند در رواياتى كه در الكافى قرار گرفته ، بى نياز مى شود و وجود اين امتيازها ، موجب وثوق و اعتماد مى گردد و موجب حصول اطمينان به صدور، ثبوت و صحّت روايات به معناى معروف

1.تمام آنچه در اين مقاله آمده، تلخيصى است از مقاله اى گسترده و جامع با عنوان «اعتبار روايات شيعه»، كه در بيش از صد صفحه آمده است.

2.از اين بخش تا آخر مقاله ، به وسيله نويسنده اين نوشتار ، ترجمه شده است .

صفحه از 438