پیشگویی های قرآن در مورد حوادث آینده

پرسش :

قرآن چه پیشگوییهایی در باره حوادث آینده داشته است؟



پاسخ :

برخی آیات قرآن، به حوادث آینده اشاره دارند که تعدادی از این حوادث، در زمان پیامبر(ص) و بعضی از آنها پس از ایشان رخ داده اند.

به دلیل گستردگی مباحث مربوط به پیشگویی های قرآنی، به ذکر شش مورد اکتفا می شود:

۱. پیروز شدن رومیان بر ایرانیان و شاد شدن مؤمنان در: سوره روم، آیات ۱ ۶.

مشرکان، دوست داشتند که ایرانیان بر رومیان پیروز شوند؛ امّا مسلمانان، به خاطر آن که رومیان، اهل کتاب و به دین مسلمانان نزدیک تر بودند، به پیروزی رومیان بر ایرانیان علاقه مند بودند. این آیات، پیروزی رومیان را پیشگویی کرد و کمتر از ده سال اتّفاق افتاد.

۲. بدفرجامی ابو لهب در: سوره مسد، آیات ۱ ۳.

در این آیات، خداوند خبر داد که دارایی و آنچه ابو لهب، عمو و دشمن پیامبر(ص)، برای خود اندوخته، برایش سودی نخواهد داشت و او در حالت کفر خواهد مُرد و به آتشی پُرزبانه، یعنی آتش جهنّم، در خواهد آمد. این پیشگویی قرآن نیز اتّفاق افتاد و ابو لهب در حالت کفر و بی ایمانی از دنیا رفت.

۳. آرزوی مرگ نکردن یهودیان در: سوره بقره، آیه ۵ و ۹۴.

یهودیان می گفتند که بهشت، ویژه ماست و دیگران به آن راه نمی یابند. پیامبر(ص) به آنها فرمود: «اگر راستگو هستید، بگویید: خدایا! ما را بمیران. یهودیان از این کار سر باز می زدند و خداوند در این آیات، خبر داد که آنها هرگز آرزوی مرگ نمی کنند.

۴. ایرانیان و پرچمداری اسلام در: سوره مائده، آیه ۵۴؛ سوره محمّد، آیه ۳۸؛ سوره نساء، آیه ۱۳۳؛ سوره جمعه، آیه ۳؛ سوره شعراء، آیه ۱۹۸ و ۱۹۹.

آیاتِ یاد شده، در کنار برخی احادیث، خبر می دهند که مردانی از ایرانیان، به دین و ایمان اگر چه به ثریّا آویخته باشند، دست می یابند و پرچمدار اسلام می شوند.

۵. محافظت قرآن از تحریف در: سوره حجر، آیه ۹؛ سوره فصّلت، آیه ۴۲.

۶. پیراستگی قرآن از وجود اختلاف: سوره نساء، آیه ۸۲.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت