705
تحفة الأولياء ج1

۵۷۵.حسين بن محمد روايت كرده است از مُعلّى بن محمد كه آن را مرفوع ساخته در قول خداى عزّوجلّ:«فَبِأيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»۱، يعنى:«پس به كدام نعمت از نعمت هاى پروردگار خود تكذيب و انكار مى كنيد؟»، كه گفت: «آيا به پيغمبر تكذيب مى كنيد، يا به وصيى پيغمبر؟» و اين آيه در سوره الرحمن فرود آمد .

۵۷۶.حسين بن محمد، از مُعلّى بن محمد، از محمد بن جمهور، از عبداللّه بن عبدالرّحمان، از هيثم بن واقد، از ابو يوسف بزّاز روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام اين آيه را تلاوت فرمود:«فَاذْكُرُوا آلاء اللّهَ»۲، يعنى:«و به ياد آوريد نعمت هاى خدا را». حضرت فرمود كه: «آيا مى دانى كه نعمت هاى خدا چيست؟» عرض كردم: نه. فرمود كه: «آن بزرگ ترين نعمت هاى خداست بر خلق خويش و آن، ولايت و دوستى ما است».

۵۷۷.حسين بن محمد، از مُعلّى بن محمد، از محمد بن اُورَمه، از على بن حسّان، از عبدالرحمان بن كثير روايت كرده است كه گفت: از امام جعفر صادق عليه السلام سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ:«أ لَمْ تَرَ إلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ كُفْرًا وَ أحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ»۳. حضرت فرمود كه:«مقصود از آن، همه قريش اند؛ آنان كه با رسول خدا صلى الله عليه و آله دشمنى نمودند، و براى او جنگ بر پا كردند، و وصيّت وصىّ او را انكار كردند» .

28. باب در بيان اين كه متوسمّين (و به فراست دريابندگانى) كه خداى عزّوجلّ ايشان را در كتاب خويش ذكر فرموده، ائمّه عليهم السلام اند و سبيل امامت در ايشان ثابت و لازم است

۵۷۸.احمد بن مهران، از عبدالعظيم بن عبداللّه حسنى، از ابن ابى عُمير روايت كرده است كه گفت: خبر داد مرا اسباط زُطّى فروش۴و اسباط گفت كه: در خدمت امام جعفر صادق عليه السلام بودم، پس سائلى آن حضرت را سؤال كرد از قول خداى عزّوجلّ:«فى ذلِكَ َلآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمينَ * وَ إنَّها لَبِسَبيلٍ مُقيمٍ»۵، يعنى:«به درستى كه در اين (يعنى هلاك كردن ما قوم لوط را) هر آينه نشان هاست از براى عبرت و پند صاحبان فراست را (كه به فطانت در چيزها نگرند و حقيقت و علامت آن را بشناسند). و به درستى كه شهرهاى مؤتفكه هر آينه در سر راهى است دائم السلوك و ممّر قافله». اسباط مى گويد كه: حضرت فرمود كه: «ماييم متوسمّين (كه در چيزها مى نگريم و هر چه در آنهاست مى بينيم) و اين راه (كه امامت يا فراست است) در ما ثابت و دايم است».

1.الرحمن، ۱۳.

2.اعراف، ۶۹.

3.ابراهيم، ۲۸.

4.و زطّى، جامه اى است منسوب به سوى زُطّ، به ضمّ زاى معجمه و تشديد طاى مهمله، كه طائفه اى از اهل هندند. (مترجم)

5.حجر، ۷۵ و ۷۶.


تحفة الأولياء ج1
704

۵۷۵.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ،رَفَعَهُ فِي قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «فَبِأَىِّ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» :«أَ بِالنَّبِيِّ، أَمْ بِالْوَصِيِّ تُكَذِّبَانِ؟» نَزَلَتْ فِي «الرَّحْمنِ».

۵۷۶.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ ، عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ، عَنْ أَبِي يُوسُفَ الْبَزَّازِ، قَالَ :تَـلَا أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام هذِهِ الْايَةَ : «فَاذْكُرُواْ ءَالآَءَ اللَّهِ» قَالَ: «أَ تَدْرِي مَا آلَاءُ اللّهِ؟» قُلْتُ: لَا، قَالَ: «هِيَ أَعْظَمُ نِعَمِ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ هِيَ وَلَايَتُنَا».

۵۷۷.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ كَثِيرٍ، قَالَ :سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا» الْايَةَ، قَالَ: «عَنى بِهَا قُرَيْشاً قَاطِبَةً، الَّذِينَ عَادَوْا رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وَ نَصَبُوا لَهُ الْحَرْبَ، وَ جَحَدُوا وَصِيَّةَ وَصِيِّهِ».

28 ـ بَابُ أَنَّ الْمُتَوَسِّمِينَ ـ الَّذِينَ ذَكَرَهُمُ اللّهُ تَعَالى فِي كِتَابِهِ ـ هُمُ الْأَئِمَّةُ عليهم السلام وَ السَّبِيلُ فِيهِمْ مُقِيمٌ

۵۷۸.أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ، عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ الْحَسَنِيِّ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، قَالَ :أَخْبَرَنِي أَسْبَاطٌ بَيَّاعُ الزُّطِّيِّ، قَالَ : كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، فَسَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَايَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ وَ إِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُّقِيمٍ» قَالَ: فَقَالَ: «نَحْنُ الْمُتَوَسِّمُونَ، وَ السَّبِيلُ فِينَا مُقِيمٌ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 195960
صفحه از 908
پرینت  ارسال به