مهربانى نسبت به همسران

امام رضا(ع)- به روایت از پیامبر(ص):

اَحسنُ النّاس ایماناً اَحسَنُهم

خُلُقاً والطَفُهم باَهلِه، و اَنا اَلطَفُکم باَهلى.

عیون اخبارالرضاع ۲/۳۸.

بهترین مردم در دین باورى، خوش اخلاق‏ ترین و مهربان‏ترین آنان نسبت به همسر خویش است، و من مهربان ‏ترین شما نسبت به همسرم مى‏باشم.

در قران کریم بیش از ۳۰ بار واژه معروف آمده است، و حدود نیمى از آن درباره نوع رفتار و ضوابط برخورد با زنان است. «واژه «معروف» که در تعالیم دینى بسیار آمده است، و دستور اجتماعى «امر به معروف» نیز بااین واژه تبیین شده است، معنایى ژرف‏تر و گسترده‏تر از قانونمندى و عدل گرایى دارد... و همچنین کارهاى ارزشى و اخلاقى و انسانى را نیز در بر مى ‏گیرد؛ یعنى رفتارى افزون بر حق و عدل که نوعى نیکوکارى و شایسته ارزشهاى متعالى انسانى است...»

«معروف نام فراگیرى است براى هر کارى که موجب طاعت خدا و یا نزدیکى به او و نیکى نسبت به مردم باشد، و نام هر کارى است که نیکى و شایستگى آن در قانوع شرع و یا قانون عقل پذیرفته شده است...».[۶]

امام صادق(ع):...

و مَن حَسُن بِرُّه باَهله زادَاللّه‏ُ فى عمرِه.

بحارالأنوار ۱۰۳/۲۲۵.

آن که به خانواده‏اش نیکوکارى کند، خداوند بر عمرش مى ‏افزاید. حقوق زن و مرد در اسلام طرفینى است؛ یعنى گرچه مرد باید بیشتر جانب زن را رعایت کند، و آسایش او را بیشتر تأمین نماید، لیکن زن نیز وظیفه دارد به مرد خدمت کند، و توان و نشاط او را در رویارویى با مسائل زندگى در نظر داشته باشد، و از تحصیل خواسته‏ هایى که برآوردن آن‏ها دشوار است بپرهیزد. شوهردارى درست و نیک به اندازه‏اى اهمیت دارد که پیامبر بزرگوار اسلام آن را جهاد در راه خدا شمرده است.

پیامبر(ص): جهادُ المَرأةِ حُسنُ التبعُّلِ.

همان ۱۸/۱۰۷.

جهاد زن، نیک شوهردارى است.

بنابراین همه حق و حقوق‏ها را به زنان دادن، و تلاش‏هاى طاقت فرساى مردان در این زندگى‏هاى توان سوز را نادیده گرفتن کارى ناعادلانه و غیر اسلامى است، و ره آوردى جز تلاشى خانواده و طلاق‏ هاى فراوان ندارد، چنان که امروزه در جامعه ما پیش آمده است، و حتى قانون گذاران نیز از این رسم پیروى مى‏ کنند. به راستى باید مدیران جامعه از هر گونه رفتارهاى عکس العملى خوددارى کنند، و چون در دورانى همواره به زنان ظلم شده در واکنش به آنها قوانینى تصویب کنند که به مردان ظلم شود، و برخى زنان هوسران و بى تعهد را گستاخ سازند، و هر روز دادگاه ها را بیاکنند از زنانى که هرگونه گذشت و سازگارى را کنار گذاشتند، و تقاضاى متلاشى کردن خانواده را دارند.

نویسنده این سطور خود در کتابى به نام «دفاع از حقوق زن» به جانبدارى از زنان پرداخته است، لیکن از زنان هوسران و خانواده برانداز نباید دفاع کرد، و حق را به جانب آنان داد.