79
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

3. شبانى‌

از پيشوايان اهل بيت عليهم السّلام روايتى كه بيانگر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم در كودكى باشد نقل نشده است. آرى، از امام صادق عليه السّلام حديثى نقل شده كه در خصوص امر شبانى و حكمت آن، عموم پيامبران را شامل مى‌شود. در آن روايت آمده است:

خداوند هرگز پيامبرى برنينگيخت جز آن‌كه او را شبان گوسفندان گرداند تا بدين وسيله اداره امور مردم را بدو بياموزد۱

چنان‌كه در مورد حكمت كشاورزى و شبانى، از آن حضرت روايت شده كه فرمود:

خداى عزّ و جل از ميان كارها كشاورزى و شبانى را براى پيامبران خود دوست مى‌داشت تا نزولات آسمانى را ناپسند ندارند.۲

نيز روايت شده كه:

هيچ‌گاه پيامبر خدا اجير كسى نشد.۳

اين روايت دلالت دارد كه رسول خدا برخلاف ادعاى برخى از تاريخ‌نگاران كه با استناد به حديثى از صحيح بخارى‌۴ گفته‌اند پيامبر براى مكّيان شبانى مى‌كرده است، حضرت هيچ‌گاه براى مردم مكه در قبال اجرت، شبانى نكرده است.

1.( ۱).« ما بعث اللّه نبيّا قط حتى يسترعيه الغنم، يعلّمه بذلك رعيه للناس».

2.( ۲).« ان اللّه عزّ و جل أحبّ لأنبيائه من الأعمال: الحرث و الرعى، لئلّا يكرهوا شيئا من قطر السماء» علل الشرايع ص ۲۳، سفينة البحار ماده نبأ.

3.( ۳).« ما كان أجيرا لأحد قط» تاريخ يعقوبى ۲/ ۲۱؛ البداية و النهاية ۲/ ۲۹۶.

4.( ۴). صحيح بخارى كتاب الاجاره، باب ۳۳، حديث ۴۹۹.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
78

مراقبت از وجود مقدس پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم آغاز گرديد. وى با جان و مال و موقعيتى كه داشت از همان دوران كودكى حضرت، از وى مراقبت و در دوران زندگى‌اش با دست و زبان، او را يارى مى‌داد تا پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم به سن كمال و به مقام نبوّت رسيد و رسالت خويش را آشكار ساخت.۱

2. نخستين سفر به شام‌

رسم بازرگانان قريش بر اين بود كه هر سال براى تجارت و بازرگانى، به مركز بازرگانى آن زمان، يعنى شام، رهسپار، مى‌شدند. ابو طالب نيز تصميم به انجام اين سفر گرفت، ولى به دليل بيم و ترسى كه از دشوارى سفر و خطرهاى عبور از صحرا بر جان پيامبر داشت، در انديشه همراه بردن آن حضرت نبود، اما از آن‌جا كه شاهد پافشارى برادرزاده خود بود و مى‌ديد هنگام جدايى از عمو، اشك در چشمان مباركش حلقه زده، در لحظه سفر تصميم خود را عوض كرد و اين نخستين سفر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم به همراهى عمويش به شام تلقى مى‌شد. پيامبر در اين سفر بر وضعيت سفر از طريق صحرا اطلاع حاصل كرد و با راه‌هاى حركت كاروان‌ها آشنا گرديد.

در اين سفر بحيراى راهب، با پيامبر ديدار كرد و نشانه‌هاى آخرين پيامبرى را كه حضرت عيسى عليه السّلام به ظهور وى نويد داده بود، در او مشاهده كرد. زيرا وى به تورات و انجيل و ديگر منابعى كه بر ظهور وجود مقدس پيامبر خاتم مژده داده بود، آشنايى كامل داشت. بحيرا به عموى وى ابو طالب توصيه كرد آن حضرت را به مكّه بازگرداند و براى مراقبت از وجود مبارك وى از سوءقصد يهوديان،۲ احتياط لازم را به كار ببرد. بدين‌ترتيب، ابو طالب به اتفاق برادرزاده خود رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم به مكّه بازگشت.

1.( ۱). مناقب آل ابى طالب ۱/ ۳۵؛ تاريخ يعقوبى ۲/ ۱۴.

2.( ۲). سيره ابن هشام ۱/ ۱۹۴؛ الصحيح من سيرة النبى ۱/ ۹۱- ۹۴.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8880
صفحه از 346
پرینت  ارسال به