مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : خاطره ها (ج 1 ـ 3)
پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : مرکز اسناد انقلاب اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1383 و 1385 ش
تعداد جلد : 3
تعداد صفحه : 536 + 468 + 359
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

خاطره ها (ج 1 ـ 3)

خاطرات سیاسی آیت الله محمدی ری شهری تا زمان تأسیس دادگاه ویژه روحانیت

شماری از حوادث مهم و سرنوشت ساز دهه ی اول انقلاب، ارتباط نزدیکی با مسئولیت های آیت الله ری شهری دارد. از این رو کتاب «خاطره ها» بخشی از تاریخ انقلاب است و در پاره ای موارد به کتاب تاریخی نزدیک تر است تا به کتاب خاطرات.

جلد اول، با مروری بر زندگی شخصی ایشان آغاز می شود؛ از قبیل خانواده، تحصیلات، آشنایی با سیاست، ازدواج و... اما بخش اصلی کتاب، مربوط به خاطرات بعد از پیروزی انقلاب اسلام است و درباره ی حوادث مهمی مانند کودتای نوژه، توطئه ی قطب زاده و سلب صلاحیت مرجعیت از آقای شریعتمداری سخن به میان آمده است.

جلد دوم «خاطره ها» درباره ی یکی دیگر از حوادث مهم سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی متلاشی شدن شبکه ی جاسوسی شوروی در ایران (حزب توده) است. این حادثه، برای همه ی ارگان ها و بویژه برای نیروهای مسلح، تنبه آفرین و آموزنده است.

این فصل از «خاطره ها»، مربوط به محاکمه ی شماری از نفوذی های حزب توده در نیروهای مسلح است که با بهره گیری از نوارهای موجود از جلسات دادگاه و گزارش های جراید و همکاری برخی از کارشناسان، عرضه شده است. آنچه در این فصل ملاحظه می شود، تنها رسیدگی به اتهامات شماری از آنهاست.

سومین جلد از مجموعه ی خاطره ها در شش فصل ساماندهی شده است که چگونگی تأسیس وزارت اطلاعات و مقابله با شبکه های جاسوسی و تروریستی را تشریح می کند. نویسنده علاوه بر تشريح وقایع مربوط به عوامل بمب گذاری و ترور، مقابله با سازمان فداییان اکثریت، مقابله و مبارزه با سازمان منافقین در داخل و خارج کشور، فعالیت زیر نظر رهبری را به وزارت اطلاعات توصیه می کند؛ امری که در همه جای دنیا نیز مرسوم بوده و هست.

فصل پایانی کتاب به تأسیس یکی از حساس ترین تشکل های انقلاب اسلامی ایران اشاره می کند. دادگاه ویژه ی روحانیت که برای نظارت بر اعمال و رفتار روحانیون خاطی تأسیس شد. به جهت حساسیت کار این قشر در نظام جمهوری اسلامی اهمیتی مضاعف داشت که در این فصل به چگونگی رسیدگی به مسئله ی آقای منتظری پرداخته شده است.

جلدهای بعد، در آینده معرفی خواهند شد