167
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

سرشناسان اشعرى و مواليان آنها ، موضوع بحث اين رساله است .
نگارنده ، رساله را در چهاربخش و شش فصل تنظيم نموده است :
در بخش نخست ، در دو فصل به كلّياتى پيرامون اشعريان پرداخته ، كه مقدماتى است در شناخت اشعريان از نَسَب و مذهب و موطن و چگونگى اسلام آوردن و آراى مختلف در اين باب .
در بخش دوم ، فعاليت هاى اشعريان در خارج از شبه جزيره عربستان مورد بحث قرار گرفته ، شاخه هاى خاندان اشعرى در عراق و فعاليت ها و مذهب آنان ، مهاجرت و حضور گسترده اشعريان در مناطق جَبَل و بويژه قم و استيلاى آنان بر قم ، قيام هاى قميان بر ضد حكومت مركزى و ساير مطالب مربوط به آن را در اين بخش آورده است .
بخش سوم نيز به تشيع و رابطه آن با اشعريان اختصاص يافته ، چگونگى ارتباط اين بيت با تشيع و بررسى تشيع مناطق جبال و احتمال تأثيرپذيرى آن از تشيع اشعريان ، و خدمات اشعريان به تشيع در اين بخش مطرح گشته است .
همّ اصلى نگارنده ، معرفى و بررسى محدّثان و راويان اين خاندان بوده است و به اين منظور ، در آخرين بخش رساله ، بيش از يكصد و سى تن از آنان و ساير سرشناسان اشعرى را مورد بحث رجالى ـ تاريخى قرار داده است .

197 . تحليل شخصيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از ديدگاه امام على عليه السلام ،

سيده عليه نقيب پور بافقى ، كارشناسى ارشد علوم قرآنى و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1378 ، 300 ص .
نگارنده ، پژوهش خود را با انگيزه شناخت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و با هدف دست يافتن به ابعاد سيره و شخصيّت آن بزرگوار ، در آينه كلام مولى على عليه السلام سامان داده است . وى اين مهم را در پنج فصل بررسى نموده است :
ابتدا ، به نظاره سيماى بعثت نشسته و با اوضاع فرهنگى ، اعتقادى ، اجتماعى و اقتصادى عصر جاهلى ، در آستانه بعثت ، آشنا نموده است . به دنبال آن ، سخنان امام عليه السلام پيرامون اهداف و آثار و ويژگى هاى رسالت پيامبر معظم اسلام را بيان داشته است. وى در اين فصل ، مدخلى مناسب براى آشنايى با بعثت پيامبر فراهم آورده است كه مخاطب را با حال و هواى خاستگاه زمانى و مكانى بعثت و اهداف و آثار و ويژگى هاى آن آشنا


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
166

موقعيت و مرتبه اين كتاب شريف را روشن مى سازد . در مقدمه نيز اشاراتى به جايگاه حديث در جامعه اسلامى ، خصوصا در عصر غيبت دارد ، كه با استشهاد به اقوال بزرگان ، ويژگى هاى كتب حديثى نيز شرح داده شده است .
فصل اوّل رساله ، در باره زندگانى شيخ صدوق ، نويسنده كتاب ، اوضاع سياسى ـ اجتماعى دوران وى ، نقش وى در طول زمان غيبت كبراى حضرت ولى عصر(عج) ، تأليفات و آثار وى و شرح مختصرى از بعضى از آنها ، و ديدگاه علماى شيعه و اهل سنّت در مورد وى است .
در فصل دوم ، نگارنده به شناسنامه و معرفى شكلى كتاب من لا يحضره الفقيه و انگيزه شيخ صدوق از تأليف آن ، تعداد ابواب و احاديث ، شروح و ترجمه ها و نظر علما در مورد اين كتاب پرداخته ، و در ادامه نيز بحثى در باره مشيخه كتاب مطرح ساخته ، كه به تناسب ، تعريف مشيخه و كاربرد آن را در بين محققان بيان كرده است .
فصل سوم ، در مورد اين بحث هاست : روش شيخ در تنظيم و تأليف كتاب ، منابع مورد استفاده وى ، ميزان تأثيرپذيرى شيخ از استادش ، محمّد بن وليد ، شرح حال ابن وليد ، بررسى روات و مصطلحات حديث در كتاب من لا يحضره الفقيه ، نظرات خاص فقهى شيخ صدوق ، جايگاه كتاب من لا يحضره الفقيه در آثار شيخ و مقايسه آن با كتاب الكافى .
در فصل چهارم ، به نقل اشكالات متأخران بر كتاب من لا يحضره الفقيه پرداخته و پس از طرح بحث ارسال و ضعف در روايات ، با استناد به قول متقدمان در باب صحّت روايات كتاب ، سعى در نقض قول متأخران دارد .
وى ، به تناسب بحث ، مسئله ضعيف و صحيح در اصطلاح علما و كتب فقهى ، و دقت شيخ در نقل احاديث صحيح و مورد اعتماد را مطرح كرده ، و سپس در پايان بحث ، تصحيف و تحريف در اين كتاب را مورد نقد و بررسى قرار داده است .

196 . تحقيقى در رجال و تاريخ اشعريين ،

رضا فرشچيان ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ ، دانشكده تبليغ و معارف اسلامى دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، اساتيد مشاور : غلامحسين ابراهيمى دينانى و رضا استادى ، 1369 ، 385ص .
شناخت اشعريان ، تبلور آنان در نقاط مختلف دنيا ، نقش آنها در ترويج تشيع و معرفى خدمات آنان در ترويج معارف اهل بيت در طول تاريخ و جستارى در تراجم و

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 342765
صفحه از 407
پرینت  ارسال به