189
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

تقدير روزى به حساب مى آيد ـ مورد بررسى قرار مى دهد . در پايان نيز شمارى چند از عوامل كه در اين عرصه نقش آفرينى مى كنند را بررسى مى كند .

221 . تنظيم خانواده از ديدگاه قرآن و روايات ،

طوبى قادرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : دكتر على رضا فيض و دكتر على مهديزاده 1372 ، 148 ص .
نگارنده ، در رساله خود با استفاده از كتاب تحديد النسل و ساير كتب ، به صورت تلخيص ، مطالبى در باره چگونگى شكل گيرىِ حركت كنترل نسل در غرب و سير علل گسترش ، و نتايج آن با استناد به آمار و ارقام علمى و مستند بيان نموده و سپس ، دلائل معتقدان به كنترل نسل را با استفاده از نظرات صاحب نظران ، مورد نقد و بررسى قرار داده و سرانجام ، به مسئله نسل و تنظيم خانواده از ديدگاه قرآن و بخصوص روايات موجود ، از طرق علماى اهل سنت و شيعه پرداخته ، و در جمع آورى مطالب و تنظيم آن ، دو مطلب مهم را مد نظر قرار داده است :
1 . مسئله تعليم و تربيت كودك در اسلام و اهمّيّت آن ، و رابطه اى كه مى تواند با مسئله كنترل نسل يا تنظيم خانواده داشته باشد ؛
2 . وضعيت فعلى مسلمانان و كشورهاى اسلامى .
وى ، نخست هدف از كنترل نسل و آغاز اين حركت را در غرب و شكست ابتدايى و حركت دوباره آن را بيان مى كند و سپس اشاره اى به دلائل موفقيت ظاهرى اين حركت در غرب و نتايج حاصل از آن دارد . سپس اقدامات عملى براى مقابله با مسئله كنترل نسل و عوارض آن را از جانب كشورهايى كه بر مشى كنترل نسل حركت كرده اند بازگو مى نمايد ، و بازتاب اين حركت را از نظر اصول سياسى اسلام و جامعه شناسى اسلامى و حكم اسلام بررسى مى كند .
ادامه بحث ، در زمينه آثار سوء و مضرات كنترل نسل براى انسان ، نقد و بررسى دلائل معتقدان به كنترل نسل ، راه حل اساسى مشكل افزايش جمعيت از ديدگاه مخالفان كنترل نسل ، شواهدى موجود در مدارك اسلامى در مورد تشويق به توليد و تكثير نسل ـ كه مهم ترينِ آن ، تشويق به دعا و درخواست فرزند از خداوند متعال در روايات است ـ و اهمّيّت تعليم و تربيت كودك در اسلام ، مطالبى را شرح و بسط مى دهد .
در پايان ، پاره اى از روايات اهل سنّت و علماى شيعه كه در باب «عول» وارد شده و


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
188

نگارنده ، تحقيق خود را از سه بخش كلّى و هشت فصل تشكيل داده است :
وى ، بخش اوّل را به بررسى مفهوم جامعه و مفاهيم اجتماعىِ قريب به آن و عوامل اتحاد افراد در جوامع از ديدگاه جامعه شناسان و نهج البلاغه اختصاص داده ، كه از سه فصل تشكيل شده است .
در بخش دوم ، به بررسى منشأ اجتماع و ضرورت آن از ديدگاه فيلسوفان اجتماعى و نهج البلاغه پرداخته و آرا و نظرياتِ اربابان علم و معرفت در اين زمينه را نيز در سه فصل مورد بحث و فحص قرار داده است .
در بخش سوم (آخرين قسمت رساله) به بررسىِ تفصيلى اصالت فرد يا جامعه همراه با مفاهيم مختلف فلسفى ، اجتماعى و حقوقى آن پرداخته و به بررسى انديشه ها و آراى جامعه شناسان و امام عليه السلام در موضوع مذكور در دو فصل پرداخته است .

220 . تقدير روزى از ديدگاه امام على عليه السلام ،

مهدى عبداللّهى پور ، كارشناسى ارشد علوم حديث ، دانشكده علوم حديث ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد مرادى ، 1385 ، 195 ص .
سؤالات تحقيق در اين رساله ، عبارت اند از : مقدر بودن روزى به چه معناست؟ روزى مقدر كه خداوند آن را وعده كرده ، چه چيزهايى را شامل مى شود؟ با توجّه به مقدر بودن رزق و روزى ، تلاش در زندگى چه معنايى دارد؟ عوامل مؤثر در كاهش يا افزايش روزى مقدر كدامند؟ آيا تفاوت در تقدير روزى ها با عدالت خداوند سازگار است؟
وى ، در اين نوشتار در چهار فصل در صدد پاسخگويى به اين پرسش ها برآمده است :
در گام نخست ، آراى اهل لغت را مورد تأمل قرار داده ، و هر يك را به صورت جداگانه نقد و بررسى نموده است .
آن گاه ، به تعريف تقدير روزى پرداخته و چند تعريف از آن را ارائه نموده است . در ادامه ، گونه هاى مختلف روزى اعم از مادى ، معنوى ، ظاهرى ، باطنى ، تكوينى و تشريعى را تبيين ، و بر اساس روايات اهل بيت ، روزى كفافى را بهترين گونه روزى ها معرفى كرده است . سپس ، با طرح اين سؤال كه آيا روزى مقدرى كه براى موجودات مقرر شده ، حرام را هم شامل مى شود يا خير ، ديدگاه فرقه هاى مختلف كلامى را در اين زمينه معرفى و مشخص نموده است .
به دنبال آن ، تناسب تقدير روزى با عدالت الهى را ـ كه يكى از مهم ترين شبهات در زمينه

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 335643
صفحه از 407
پرینت  ارسال به