273
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

على عليه السلام استوار ساخته ، كه در فصل دوم ، به سابقين صحابه و در فصل سوم ، به ديگر صحابه پرداخته است .
فصل دوم را مشتمل بر دوبخش كرده است : بخش اوّل ، مهاجرين و بخش دوم انصار ، كه در هر كدام از اين دو بخش ، به تفكيك ، بدريون و غير بدريون مورد بحث قرار گرفته اند .
در فصل سوم ، به احوال ديگر صحابه در نهج البلاغه پرداخته است . در پايان ، خلاصه و نتيجه گيرى بحث، جداول و ضمائم، پيشنهادها و فهرست منابع آمده است.

322 . صحيفه فاطميه (مجموعه موضوعى سخنان فاطمه زهرا عليهاالسلام) ،

نازيلى سيفى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : حجة الاسلام على حجّتى كرمانى ، استادان مشاور : على اكبر غفارى و دكتر محمّد غفرانى ، 1374 ، 307 ص .
اين رساله ، مجموعه موضوعى سخنان فاطمه زهرا عليهاالسلام است ، كه در 13 فصل و شامل 187 حديث ، فراهم آمده است . هدف نگارنده از گردآورى اين احاديث ، الگوسازى و آشنا كردن خواننده با ابعاد شخصيتى آن حضرت ، از طريق بيانات ايشان است ؛ بنا بر اين چون مخاطبان اين مجموعه را عامه جامعه فرض نموده ، سعى كرده كه در نگارش رساله خود ، از هر گونه ابهام و پيچيدگى الفاظ پرهيز نمايد .
ترتيب فصول رساله را ، بر اساس سير تاريخ زندگى فاطمه زهرا عليهاالسلام ، به صورتى تنظيم نموده كه ارتباط منطقى بين حوادث و رويدادها ، خواننده را به درك عميق ترى از بيانات و موضع گيرى هاى آن حضرت رهنمون سازد .
در انتخاب سر فصل ها و عناوين احاديث ، به ويژگى ملموس و كاربردى بودن موضوعات مطرح شده ، عنايت و اهتمام خاصى مبذول داشته است .
وى ، شروح تاريخى را با حفظ امانت ، از منابع مستند تاريخى ، به بخشى از احاديث اضافه كرده ، ليكن به منظور آن كه محوريت سخنان فاطمه عليهاالسلام در رساله تحت الشعاع قرار نگيرد از شروح مفصّل پرهيز نموده است .
در مواردى كه احتمال ابهام و سوء برداشت هايى در طرح يك يا چند حديث خاص احساس نموده ، توضيحاتى در اين زمينه ذكر كرده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
272

واژه «شيوه» ، «برخورد» ، و «دين» را از ديدگاه هاى اهل لغت و قرآن بيان نموده و مشخصات دين از ديدگاه قرآن را بازگونموده ، و سپس تقسيم اديان الهى (جهانى و منطقه اى) در فرهنگ قرآن و روايات را توضيح داده است .
شيوه هاى برخورد قرآن با اديان آسمانى ، محور بحث فصل دوم است . اين فصل ، شامل عناوينى چون : شيوه هاى مشترك قرآن دربرخورد با عموم اهل كتاب ، شيوه هاى برخورد قرآن با يهود ، شيوه هاى برخورد قرآن با مسيحيت ، شيوه هاى برخورد قرآن با مجوس و صابئين ، و در آخر ، بعضى از مباحث فقهى قرآن پيرامون اهل كتاب است .
فصل سوم ، اختصاص به بررسى اهل كتاب از ديدگاه روايات اهل بيت عليهم السلام دارد . اين روايات ، به سه دسته تقسيم مى شوند :
1 . رواياتى از برخوردهاى فقهى ؛
2 . رواياتى از برخوردهاى اخلاقى و اجتماعى ؛
3 . رواياتى از برخوردهاى احتجاجى و مناظره اى .

321 . صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله در «نهج البلاغه» ،

محترم شكريان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمود دشتى ، 1382 ، 331 ص .
نگارنده ، با نوشتار خود در صدد تمايز صحابه عادل از غير عادل است . بررسى سيره عملى و نظرى اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله ، از ديدگاه امام على عليه السلام ، با استفاده از كتاب شريف نهج البلاغه ، براى ارائه ملاكى جديد در اثبات عدالت صحابه واقعى ، و پرده بردارى از گوشه هايى از معارف عميق نهج البلاغه ، دو هدف عمده نگارنده در اين پايان نامه است .
مطالب پايان نامه شامل مقدمه ، سه فصل ويك خاتمه است :
در مقدمه ، كلّيات موضوع را مطرح كرده است ؛ مطالبى از قبيل تبيين موضوع ، ضرورت ، ميزان اهمّيّت و هدف از تحقيق ، تعريف مصطلحات ، پيشينه تحقيق ، روش تحقيق ، ارزش منابع استفاده شده ، پيش فرض هاى تحقيق ، فرضيات و سؤالات تحقيق .
در فصل اوّل ، مبانى بحث را در سه بخش ، با عناوين : «صحابه» در لغت و اصطلاح ، عدالت صحابه از نظر اهل سنّت و شيعه ، و ارائه قاعده تشخيص صحابى حق از صحابى باطل ، تنظيم نموده است .
فصل دوم وسوم را به بررسى احوال صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله در نهج البلاغه و از ديدگاه امام

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 342761
صفحه از 407
پرینت  ارسال به