291
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

الاسلام رضا استادى ، 1371 ، 187ص .
اثبات مطالبى از قبيل اين كه آيا اطلاع از حوادث و رويدادهايى كه در آينده به وقوع مى پيوندد ، امكان پذير است؟ وآيا مى توان با غيب ارتباط برقرار ساخت وآنچه نسبت به ديگران ، غيب است را مشاهده نمود؟ از مسائل مورد بحث و بررسى در اين پايان نامه است .
نگارنده ، پايان نامه خود را در چهار بخش سامان داده است :
در بخش نخستين ، معناى لغوى و اصطلاحى «غيب» را بيان داشته ، و پس از شرح اقسام غيب و تعيين قسمِ مورد بحث ، نظرشمارى از دانشمندان را در اين زمينه بازگو كرده است .
در بخش دوم ، ابتدا شيوه علم پيامبر و امام را توضيح داده ، و سپس با ذكر دلايل نافيان و مثبتان علم غيب ، آثار بارز علم غيب در امامان و پيامبر را شرح داده است .
بخش سوم را به توضيح راه هاى دستيابى به غيب ، براى غير امام و پيامبر اختصاص داده است . راه هاى دستيابى عبارت اند از : راه هاى رحمانى ، كه در آيات قرآن و روايات به آنها اشاره شده ؛ و راه هاى شيطانى ، كه از دايره شرع و دين خارج است ، مثل راه هايى كه برخى مرتاض ها مى روند .
در بخش چهارم (بخش پايانى رساله) ، به اين مطلب پرداخته كه ايمان به غيب ، شامل ايمان به چه امورى است؟ و اين كه مى گوييم ايمان به غيب از صفات بندگان ويژه خداست ، شامل ايمان و اعتقاد به چه امورى مى شود؟

344 . علم لدنى در قرآن و حديث ،

زهره سادات ميرترابى حسينى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد كاظم شاكر ، استاد مشاور : دكتر عبد اللّه محمّدى اصفهانى ، 1378 ، 180 ص .
پى بردن به اين كه علم لدنى چيست و متعلَّق آن كدام است؟ راه وصول به آن چيست؟ و چه كسانى از آن بهره مند شده يا مى شوند؟ هدف نگارنده ، از ارائه اين تحقيق است .
اين رساله ، شامل مقدمه ، سه فصل و خاتمه است :
نگارنده ، در مقدمه با طليعه قراردادن آياتى از سوره علق ، علم لدنى را تعريف كرده ، و حدود و ابعاد مسئله را روشن ساخته است . سپس ، با بيان اين مطلب كه چون گاهى


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
290

نشان دادن نمونه هاى حديث هاى مدلّسى كه در نخستين جلد هر يك از صحاح ششگانه درج شده اند ، علل و زمينه هاى راهيابى تدليس به اين كتاب ها ، و سپس علل و زمينه هاى بر كنارى كتب چهارگانه شيعه را از نارسايى ياد شده ، بررسى نموده است .
نتيجه اى كه از بحث هاى خود مى گيرد اين است : با وجود عنايت تدوين كنندگان روايات به سلامت حديث ، احاديث مسلمانان داراى مشكل تدليس است ، و نقش حكومت ها در ممنوعيت نقل حديث و اقبال عمومى مسلمانان به نقل حديث پس از لغو ممنوعيت ، حديث اهل سنّت را داراى مشكل تدليس كرده است . همچنين ، حضور مستمر امامان شيعه عليهم السلام و پايبند نبودن شيعه به ممنوعيت نقل حديث ، روايات آنان را از مشكل تدليس بر كنار داشته است .

342 . علل و عوامل عزل و نصب كار گزاران در «نهج البلاغه» ،

سيّد تنوير حسين زيدى ، كارشناسى ارشد فقه و معارف اسلامى ، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر محمّد مهدى باباپور ، 1384 ، 207 ص .
نگارنده ، در اين تحقيق توصيفى ـ تحليلى در پى بررسى اين مطلب است كه از نظر نهج البلاغه ، چه ملاك هايى براى نصب و عزل كارگزاران امام عليه السلام بوده ، است ، ملاك تا بدين وسيله ، گوشه اى از سيره حكومتى امام عليه السلام در بخش كارگزاران شناخته شود ، و راه كارهايى براى مسئولان حكومتى و غيرحكومتى مشخص گردد .
وى ، اين رساله را در مقدمه و سه بخش سامان داده است :
در بخش اوّل ، به كلّيات بحث اشاره نموده كه مشتمل بر چهار فصل ، از مفهوم عزل و نصب و كارگزار ، و تقسيم كارگزاران به ابقاشدگان و معزول شدگان بحث كرده است .
در بخش دوم ، ملاك هاى نصب را در سه مقوله مطرح كرده است .
در بخش سوم ، ملاك هاى عزل كارگزاران را مطرح و در باره آنها بحث نموده كه عبارت اند از : فساد اخلاقى و اجتماعى ، فساد مالى ، ناكارآمدى .

343 . علم غيب از ديدگاه آيات و روايات ،

اميرحسين شاهنوش فروشانى ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : حجة الاسلام سيّدحسن مصطفوى ، اساتيد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و حجة

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 335671
صفحه از 407
پرینت  ارسال به