321
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

379 . مبانى نقد متن الحديث عند الفريقين ،

قاسم عباس الكعبى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، مدرسه علميه امام خمينى رحمه الله ، استاد راهنما : دكتر ناصر رفيعى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد كاظم رحمان ستايش ، 1383 ، 196ص .
بررسى معيارها و قواعد شرعى و عقلى در ارزش گذارى و نقد حديث ، از نظر صحّت و سقم با چشم پوشى از نوع حديث ، هدف از نگارش اين پايان نامه است . سعى نگارنده ، بر ذكر معيارها و مبانى اى است كه در نظر شيعه و سنّى مورد اتفاق باشد . به همين دليل ، محور بحث را قرآن مجيد قرار داده ، و هر روايتى كه مخالف قرآن بوده ذكر ننموده ، تا امكان جمع بيشتر فراهم باشد . معيار وى در نقل روايات نيز متواترات و موارد اجمالى بين فريقين بوده است .
نكات مورد توجّه در اين تحقيق ، شرح و تفصيل بعضى از مبانى آن است ، مخصوصاً در مسئله عرض حديث بر قرآن است ، و اشاره به بعضى از مبانى است كه كمتر در جايى ذكر شده ، مثل بررسى مباحث لغوى حديث و ذكر نكات بلاغى آن ، و ذكر مصاديق و شاهد مثال براى هر يك از اين بحث ها .
سازماندهى اين تحقيق در دو باب صورت گرفته، كه هريك شامل فصل هايى مى شود :
باب اوّل ـ كه نقش مقدمه را دارد ـ از دو فصل تشكيل يافته است . معناى نقد ، اسباب و انواع و روش هاى نقد با اشاره به تاريخ و اختلاف نظرها ، نقد محتوا نزد صحابه و نقد محتوا نزد اهل بيت ، موضوع بحث باب اوّل است .
باب دوم نيز كه شش فصل دارد ، شامل قواعدى است از قبيل عرضه حديث بر قرآن از نظر مبنا و مصاديق ، عرضه حديث بر قرآن از نظر مبنا و مصاديق ، عرضه حديث بر روايات ، تاريخ ، عقل و علم قطعى .
در پايان ، احاديثى را كه با كلام معصوم تغاير دارند در سه مبحث آورده است .

380 . مبانى و اصول تربيت اجتماعى در «نهج البلاغه » ،

حسن شرف الدين ، كارشناسى ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما: دكتر سعيد بهشتى، استاد مشاور: حجه الاسلام محمّد بهشتى، 1380، 88 ص.
استخراج اصول تربيت اجتماعى از نهج البلاغه ، بيان ارتباط تربيت اجتماعى از ديدگاه امام على عليه السلام با مكاتب معاصر ، از مباحثى است كه نگارنده در تحقيق خود بدان پرداخته است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
320

فصل چهارم و پنجم را به بررسى روش هاى رفع تعارض اخبار و مراحل آن از ديدگاه شيخ طوسى اختصاص داده است . در فصل چهارم ، بعد از بيان مقدمات ، روش ترجيح و وجوه گوناگون آن به اعتبار سند حديث ، متن آن و امور خارجى را مطرح كرده ، و اين كه چرا شيخ الطائفه ، برخلاف مشهور ، روش ترجيح را بر روش جمع مقدم داشته است .
در فصل پنجم ، به روش جمع و موارد مختلف جمع عرفى ، و سرانجام به روش تخيير پرداخته است .

378 . مبانى قرآنى و حديثى برائت از مشركان ،

رقيه كريمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، 1379 ، 149 ص .
اين نوشتار ، سعى دارد با جستجو در قرآن و سنّت ، نصوص و ادلّه اى را كه مى تواند به نحوى ، مبناى اعلان برائت از مشركان باشد ، ارائه نمايد .
نگارنده ، پايان نامه خود را در پنج بخش سامان داده است :
در بخش اوّل ، به واژه شناسى پرداخته است . وى ، پس از يك مقدمه ، به تحليل مفهوم «برائت» در لغت و در رابطه با مراتب شرك پرداخته ، و ارتباط شرك را با مفاهيم كفر و نفاق از ديدگاه قرآن كريم مطرح نموده ، و سرانجام ، وجوه مبارزه قرآن با مشركان را ذكر كرده است .
بخش دوم را به كلّياتى در مورد سوره برائت ، و اعلان رسمى آيه برائت اختصاص داده است . وى ، و ضمن ايراد نكات مهم چند آيه از سوره مباركه توبه ، به تعبير قرآنى برائت از مشركان ، و بحث عموميت برائت از مشركان و همه گروه هاى كفار پرداخته است .
بخش سوم ، در باره جدال ممنوع در حج ، و تجزيه و تحليل آن است . مفهوم لغوى «جدال» ، نظرات مختلف در قرائت آيه ، «جدال» و مشتقات آن در قرآن ، نظرات مفسّران در باره جدال در حج ، احاديث وارد در زمينه جدال از نظر فريقين ، و يك نتيجه گيرى كلّى از بحث ، از مطالب اين بخش است .
در بخش چهارم ، نگارنده به بررسى پيشينه برائت از مشركان در اديان ابراهيمى پرداخته ، كه در اين بخش ، برائت حضرت ابراهيم عليه السلام از مشركان و مظاهر شرك را ، به تفصيل ، و انبياى ديگر از مشركان را ، به اجمال شرح داده است .
در بخش آخر ، مسئله برائت از مشركان در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله را بررسى نموده ، و اعلان آيه برائت را از لحاظ تاريخى بيان كرده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 335652
صفحه از 407
پرینت  ارسال به