49
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

فصل سوم ، كه در باره الگوى نهج البلاغه است ، به شرح مشخصه هاى يك الگوى مديريتى پرداخته است .
در فصل چهارم ، نگارنده در صدد مقايسه الگوى استخراج شده از نهج البلاغه با الگوهاى رفتارِ سازمانى بر آمده و رويكردى تحليلى را ارائه نموده است . وى ، در ادامه به توضيح تفاوت ها در ساختار هر دو ديدگاه اشاره كرده و نتيجه اين تفاوت را بيان كرده است .
در فصل پنجم ، يك نتيجه گيرى كلّى از بحث ها مطرح شده است .

50 . الگوها و اسوه هاى جوانان در كتاب و سنّت ،

محمّد نادرى شاهرودى ، سطح چهارم (دكترى) ، مركز تخصصى تبليغ حوزه علميه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام احمد عابدى ، 1360 ، 260 ص .
آشنايى با روحيات ، نيازها و مقتضيات زمانى در جوامع انسانى ، آشنايى كامل با الگوهاى و ابعاد شخصيت آنان در هر زمانى ، بيان آثار روحى و روانى اين كار ، معرفى هر زمانى بدون توجّه به استقبال يا عدم استقبال از طرف جوامع موجود ، گوشه هايى از تحقيق انجام شده دراين پايان نامه است .
اين تحقيق ، بعد از مقدمه از دو بخش عمده ، كه هر يك داراى فصولى است ، تشكيل يافته است :
بخش اوّل ، داراى پنج فصل است : واژه شناسى «جوان» ، «فتيه» ، «شاب» ، «عجوز» و ... ؛ معناى لغوى و اصطلاحى «تربيت» ؛ روش هاى تربيتى در اسلام ؛ اهداف تربيتى در اسلام تقوا و عبادت .
در بخش دوم ـ كه پنج فصل دارد ـ به معرفى الگوها در ابعاد مختلف توجّه نموده است. جلوه هاى الگويى پيامبران و پيروان ، اسوه هاى زندگى پيامبرپسند در جامعه ، اسوه ها و الگوهاى ايثار و فداكارى ، اسوه ها و الگوهاى تعليم و تربيت ، اسوه ها و الگوهاى زنان تاريخ را دراين فصول معرفى كرده است .

51 . النور المبين فى تفسير امير المؤمنين ،

نادر فضلى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : آية اللّه ابوالفضل ميرمحمّدى و دكتر سيّد مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، 1374 ، 355 ص .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
48

آنها به انجام رسانده مى پردازد .
مبحث چهارم ، در باره روش تحقيق احاديث اين رساله است . شيوه محقق در اين قسمت ، پس از مقابله نسخه ها و درج حواشى ، شماره بندى احاديث از 1 تا 1017 است و پس از آن ، الفاظ مشكل و رجال احاديث را توضيح داده و بعد از ذكر مصدر روايت ، شواهدى نيز براى آن بيان داشته ، و درجه حديث را از نظر ضعف و قوت توضيح داده است .
بخش دوم رساله ، تحقيق احاديثى است كه ابو داود در ابواب مختلف سنن خود آورده ، كه به صورت باب بندى شده و مرتب ، آنها را نقل مى كند .
در پايان ، براى سهل الوصول بودن اين ابواب ، فهرست هايى را براى رساله خود تنظيم نموده است .

49 . الگوسازى رفتار مديران با توجّه به نامه هاى حضرت امير عليه السلام در «نهج البلاغه» ،

مسعود احمدخانى ، كارشناسى ارشد مديريت ، دانشكده معارف اسلامى دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر كاوه فيضى ، استاد مشاور : حجه الاسلام محمّد دشتى ، 1379 ، 207 ص .
نگارنده اين پژوهش ، با بررسى نامه هاى حضرت على عليه السلام ، در پى اثبات اين است كه بين الگوهاى رفتارِ سازمانىِ غربى و الگوى رفتارى نهج البلاغه ، رابطه معنادارى وجود دارد .
نتيجه تحقيق اين است كه الگوى ارائه شده در نهج البلاغه ، كلّى و انسان گراست ، و از آن جهت به انسان ارزش مى دهد كه شأن والا و كرامت انسانى را در نظر دارد ، اما الگوهاى غربى به انسان توجّه مى كنند تا او هرچه بيشتر و بهتر بتواند در جهت تأمين منافع مالى اقدام كند .
اين پژوهش پنج فصل دارد :
در فصل اوّل ، نگارنده ، در مقدمه ، با بيان كلّياتى در باره موضوع بحث ، روش تحقيق خود را توضيح داده و ضمن بررسى رابطه اجتماع و مديريت ، و نياز جامعه به اين امر ، مرورى گذرا بر تاريخ مديريت اسلامى دارد .
فصل دوم ، به نظريه هاى رفتارِ سازمانى پرداخته و در اين موضوع ، پس از تعريف رفتارِ سازمانى ، ديدگاه هاى پيشينيان و معاصران را بررسى نموده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 335642
صفحه از 407
پرینت  ارسال به