فصل سوم ، كه در باره الگوى نهج البلاغه است ، به شرح مشخصه هاى يك الگوى مديريتى پرداخته است .
در فصل چهارم ، نگارنده در صدد مقايسه الگوى استخراج شده از نهج البلاغه با الگوهاى رفتارِ سازمانى بر آمده و رويكردى تحليلى را ارائه نموده است . وى ، در ادامه به توضيح تفاوت ها در ساختار هر دو ديدگاه اشاره كرده و نتيجه اين تفاوت را بيان كرده است .
در فصل پنجم ، يك نتيجه گيرى كلّى از بحث ها مطرح شده است .
50 . الگوها و اسوه هاى جوانان در كتاب و سنّت ،
محمّد نادرى شاهرودى ، سطح چهارم (دكترى) ، مركز تخصصى تبليغ حوزه علميه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام احمد عابدى ، 1360 ، 260 ص .
آشنايى با روحيات ، نيازها و مقتضيات زمانى در جوامع انسانى ، آشنايى كامل با الگوهاى و ابعاد شخصيت آنان در هر زمانى ، بيان آثار روحى و روانى اين كار ، معرفى هر زمانى بدون توجّه به استقبال يا عدم استقبال از طرف جوامع موجود ، گوشه هايى از تحقيق انجام شده دراين پايان نامه است .
اين تحقيق ، بعد از مقدمه از دو بخش عمده ، كه هر يك داراى فصولى است ، تشكيل يافته است :
بخش اوّل ، داراى پنج فصل است : واژه شناسى «جوان» ، «فتيه» ، «شاب» ، «عجوز» و ... ؛ معناى لغوى و اصطلاحى «تربيت» ؛ روش هاى تربيتى در اسلام ؛ اهداف تربيتى در اسلام تقوا و عبادت .
در بخش دوم ـ كه پنج فصل دارد ـ به معرفى الگوها در ابعاد مختلف توجّه نموده است. جلوه هاى الگويى پيامبران و پيروان ، اسوه هاى زندگى پيامبرپسند در جامعه ، اسوه ها و الگوهاى ايثار و فداكارى ، اسوه ها و الگوهاى تعليم و تربيت ، اسوه ها و الگوهاى زنان تاريخ را دراين فصول معرفى كرده است .
51 . النور المبين فى تفسير امير المؤمنين ،
نادر فضلى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : آية اللّه ابوالفضل ميرمحمّدى و دكتر سيّد مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، 1374 ، 355 ص .