مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شیعه کیست و تشیع چیست؟ و زندگانی چهارده معصوم(ع)
پديدآورنده : محمد جواد مغنیه
مترجم : علی اکبر کسمایی
محل نشر : تهران
ناشر : اقبال
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1361ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 170
قطع : رقعی
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

شیعه کیست و تشیع چیست؟ و زندگانی چهارده معصوم(ع)

بررسی مفهوم شیعه و علل پیدایش آن و دولت های شیعه، موضوع این اثر است.

بررسی مفهوم شیعه و علل پیدایش آن و دولت های شیعه، موضوع این اثر است. نویسنده در این کتاب با بررسی های تاریخی بر این باور است که تشیع از زمان پیامبر شروع شده و اصالت این مکتب ریشه در اصول اسلام و تعالیم قرآن دارد. از این رو پیامبر(ص) را اولین کسی می داند که لفظ شیعه را در باره دوستداران امام علی(ع) به کار برده و صحابه بزرگی چون سلمان فارسی و مقداد و ابوذر و عمار، از اولین شیعیان علی(ع) بوده اند.

وی، با اشاره به تفرقه امت اسلام پس از رحلت پیامبر(ص)، به بحث از شرایط امام از جمله علم و عصمت پرداخته است. دولت های شیعه از جمله دولت های ادریسیان، علویان، آل بویه، فاطمیان و صفویان در کشورهای مختلف اسلامی، خدمات شیعیان در تقویت اسلام و پیشبرد آن، از جمله مباحث مطرح شده در کتاب است.

نویسنده، همچنین به برخی از شبهه های معاندان در انتساب شیعه به ایرانیان پرداخته و معتقد است، زمانی که بحث شیعه مطرح بوده، ایرانیان سنی مذهب بوده اند.

در پایان، زندگانی چهارده معصوم(ع) به اختصار بازگو، و کشورها و مناطق شیعه نشین که عبارت اند از: ایران، عراق، اسلامبول، بحرین، احساء، قطیف، قطر، جبل عامل، بعلبک، حمص، تبت، حلب، کویت، عمان، مسقط، حجاز، هند، روسیه، چین، طرابلس، اندونزی و یمن، بر شمرده شده است.