مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سنن النبی(ص)
محل نشر : تهران
ناشر : اسلامیه
نوبت چاپ : هفتم
تاریخ انتشار : 1378ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 414
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سنن النبی(ص)

آداب و سنن و رفتار پیامبر گرامی اسلام(ص)

آداب و سنن و رفتار پیامبر گرامی اسلام، مجموعه ای از اعمال واجب و مستحب است که قسمت بزرگی از فقه و اخلاق اسلامی را تشکیل می دهد. علامه سیدمحمدحسین طباطبایی رحمه الله با انگیزه استفاده عملی خود و دیگران، بخش مهمی از این آداب و سنن را به نام سنن النبی صلی الله علیه و آله گرد آورده بود. اهمیت این کتاب در آن است که به همت و دقت عالمی جامع، مجتهدی کامل و محدثی جست وجوگر تدوین شده است و می تواند رساله ای عملی برای کسانی باشد که می خواهند برنامه زندگی آن حضرت را الگوی زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهند. مترجم گران قدر هنگام ترجمه هر باب، به احادیث فراوان و معتبر دیگری برخورد که از قلم شریف علامه جا  مانده بودند. بنابراین، آنها را گرد آورد و از علامه اجازه گرفت تا آنها را به عنوان «ملحقات» به اصل کتاب بیافزاید و بدین وسیله کتاب را کامل سازد.

اصل کتاب شامل ۲۱ باب و ۴۱۱ حدیث است و ملحقات آن در ۲۳ باب و ۵۰۷ حدیث و به طور کلی شامل ۹۱۸ حدیث در موضوع آداب و سنن و رفتار پیامبر اکرم(ص) گرد آمده است. مترجم، باب شمایل (از ملحقات) را در آخر کتاب آورده و دو باب دیگر (باب حج و باب نوادر) را نیز بر آن افزوده است. احادیث به طور کلی در سه بخش تنظیم شده است. آداب و سنن پیامبر در ارتباط با خدای متعال؛ (آداب عبادات و ادعیه و اذکار)؛ آداب و سنن آن حضرت در تعامل طبقات مختلف مردم (آداب معاشرت)؛ آداب و سنن فردی آن حضرت مانند: آداب سفر، غذا خوردن، پوشیدن لباس و نظایر آن.

مجموعه این آداب و سنن به تفصیل عبارتند از: شمایل و کلیات اخلاق پیامبر،  آداب معاشرت پیامبر، آداب و سنن آن حضرت در نظافت و آرایش و مانند آن، آداب و سنن آن حضرت در سفر و لواحق آن، آداب و سنن آن حضرت در لباس، آداب و سنن آن حضرت در مسکن، آداب و سنن آن حضرت در خوابیدن، آداب و سنن آن حضرت در زناشویی و تربیت فرزند، آداب و سنن آن حضرت در خوردنی ها و آشامیدنی و آداب سفر، آداب و سنن آن حضرت در بیت الخلاء، آداب و سنن آن حضرت در امور اموات، آداب و سنن آن حضرت در معالجه و مداوا، آداب و سنن آن حضرت در مسواک، آداب و سنن آن حضرت در وضو، آداب و سنن آن حضرت در غسل، آداب و سنن آن حضرت در نماز، آداب و سنن آن حضرت در روزه، آداب و سنن آن حضرت در اعتکاف، آداب و سنن آن حضرت در صدقه دادن، آداب و سنن آن حضرت در قرائت قرآن، آداب و سنن آن حضرت در دعا و ذکر پاره ای از ادعیه و اذکار.

سنن النبی در سال ۱۳۵۴ ه . ق با ترجمه آقای فقهی منتشر شد. مؤسسه بلاغ نیز در سال ۱۴۰۹ ه . ق متن عربی آن را بدون ترجمه فارسی چاپ کرد. همچنین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اصل عربی کتاب را با تحقیقات جناب آقای فقهی در سال ۱۴۱۹ ه . ق منتشر ساخت. به جز ترجمه محمدهادی فقهی، ترجمه های دیگری نیز از کتاب سنن النبی چاپ شده است که عبارتند از:

سنن النبی صلی الله علیه و آله (آداب، سنن و روش رفتاری پیامبر گرامی اسلام)

استاد ولی، حسین، تهران، انتشارات پیام آزادی، چاپ نهم، ۱۳۸۵، ۲۱۲ صفحه.

سنن النبی صلی الله علیه و آله (آداب و سنن پیامبر)

عزیزی، عباس، قم، انتشارات صلاه، چاپ اول، ۱۳۸۲، ۴۹۵ صفحه.

آداب زندگی پیامبر (سنن النبی صلی الله علیه و آله به ضمیمه زندگی نامه حضرت علامه)

راشدی، لطیف و سعید، تهران، انتشارات وحدت بخش، چاپ اول، ۱۳۸۳،  ۴۷۲ صفحه.

گزیده ای از سنن النبی صلی الله علیه و آله

شیرازی، رضا، تهران، پیام بهاران، چاپ اول، ۱۳۷۹، ۱۰۴ صفحه.

ادب نبوت (مختصر سنن النبی صلی الله علیه و آله)

قهستانی، حسین، قم، دفتر انتشارات انصاری، چاپ اول، ۱۳۸۱، ۸۰ صفحه، رقعی. سیره نبوی (ترجمه و تنظیم موضوعی کتاب شریف سنن النبی صلی الله علیه و آله در آداب زندگی و اخلاق پیامبر)

غیاثی کرمانی، سیدمحمدرضا، قم، انتشارات حضور، چاپ اول، ۱۳۸۳، ۲۰۸ صفحه.