مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : اسوه کامل: بررسی مقاطع زندگی و ابعاد نورانی وجود اقدس حضرت زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین(ع)
پديدآورنده : سید محمد محسن دعایی
محل نشر : تهران
ناشر : اطلاعات
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 564
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

اسوه کامل: بررسی مقاطع زندگی و ابعاد نورانی وجود اقدس حضرت زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین(ع)

در این کتاب زندگانی و ابعاد امامت و شخصیت امام سجاد(ع) به ویژه رهبری مسلمانان بعد از عاشورا و بررسی سیره اخلاقی، عبادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن حضرت به تصویر کشیده شده است.

در این کتاب زندگانی و ابعاد امامت و شخصیت امام سجاد(ع) به ویژه رهبری مسلمانان بعد از عاشورا و بررسی سیره اخلاقی، عبادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن حضرت به تصویر کشیده شده است.

نویسنده ابتدا به صورت مختصر به جریان ولادت امام سجاد(ع) و معرفی مادر آن حضرت پرداخته و ضمن بیان القاب و کنیه های ایشان به دوران کودکی و نوجوانی ایشان اشاره نموده و همسران و فرزندان آن امام(ع) را نیز معرفی نموده است. آنگاه به اثبات امامت امام چهارم و ادله و نصوص مربوط به آن و همچنین معجزات آن حضرت مبنی بر اثبات امامت خویش می پردازد و داستان کربلا و خروج امام حسین(ع) از مدینه به مکه و پس از آن به کربلا و همراهی کردن امام سجاد(ع) با پدر گرامی خویش را بیان می کند و علت عارض شدن بیماری بر امام سجاد(ع) و وضعیت ایشان در واقعه روز عاشورا و جریان اسیری را شرح می نماید.

سپس رهبری نهضت حسینی توسط امام سجاد(ع) و افشاگری های آن حضرت در کوفه و شام و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره کربلا و رسوا نمودن یزید و دستگاه اموی توسط آن امام را تبیین نموده و فرازهایی از خطبه تاریخی ایشان در کوفه و شام را بیان می نماید. در ادامه نگارنده به مقطع زمانی حضور امام سجاد(ع) در مدینه تا پایان عمر شریف آن امام پرداخته و برنامه های ایشان در طول دوران امامت به ویژه تقیه او نسبت بر ظلم دستگاه حکومت اموی را توصیف کرده و ابعاد گوناگون شخصیت آن امام را تشریح می کند.

نویسنده از بعد فردی امام سجاد(ع) را دارای کمالاتی بی انتها وصف کرده و گوشه هایی از احاطه ایشان به علم غیب، زهد و عبادت بی نظیر ایشان، بجای آوردن حج به صورت متعدد، ساده زیستی، کیفیت سیر و سلوک معنوی و سایر حالات و ویژگی های فردی امام سجاد(ع) نگریسته و مدیریت نهضت فرهنگی اسلام توسط آن حضرت را به وسیله دعا و مناجات های عارفانه ایشان با خداوند در صحیفه سجادیه را بررسی نموده و تفسیری از مفاد کتاب رسالة الحقوق آن امام که در آن به انواع حقوق اشاره شده است ارائه نموده است.

وی برخی از سخنان حکمت آمیز امام سجاد(ع) را گزینش کرده و نقل می نماید و پس از آن نیز از بعدی اجتماعی تصویری کامل از شخصیت و فضایل آن حضرت مطرح می نماید و گسترش انفاق و رسیدگی به فقرا و آزاد کردن بردگان توسط آن حضرت و مبارزات سیاسی ایشان علیه دستگاه ظالم اموی و توجه ایشان به ابعاد اقتصادی جامعه اسلامی را نیز به تصویر می کشد. در پایان به جریان شهادت امام سجاد(ع) و کیفیت آن اشاره شده است.