مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام سجاد(ع) قهرمان مبارزه با تهاجم فرهنگی
پديدآورنده : پارسا غلامعلی
محل نشر : مشهد
ناشر : نشر الف
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1385 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 115
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امام سجاد(ع) قهرمان مبارزه با تهاجم فرهنگی

تحلیلی از ابعاد هدایت فرهنگی جامعه اسلامی توسط امام سجاد(ع) و نقش آن حضرت در تبیین پیام عاشورا و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این کتاب تحلیلی از ابعاد هدایت فرهنگی جامعه اسلامی توسط امام سجاد(ع) صورت گرفته و نقش آن حضرت در تبیین پیام عاشورا و تبیین مسایل تربیتی، عبادی، اعتقادی و اجتماعی در قالب صحیفه سجادیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در بخش اوّل کتاب نخست نویسنده به معرفی اجمالی امام سجاد(ع) پرداخته و عدم شناخت درست از شخصیت ائمه به ویژه آن حضرت و بیمار خواندن ایشان توسط شیعیان را مورد انتقاد قرار داده و بیمار خواندن ایشان را ناشی از درک غلط از ابعاد امامت وی ارزیابی کرده است.

وی به معرفی مقام امامت در مجلس یزید توسط امام سجاد(ع) اشاره کرده و شجاعت بی نظیر آن حضرت در این مجلس را نشانه عدم بیماری ایشان دانسته است.

در قسمت دیگری از کتاب نویسنده به شناسایی زمان امام سجاد(ع) و جوّ خفقان حاکم برآن توسط حاکم اموی پرداخته و تبلیغات شدید آنان علیه اهل بیت پیامبر(ص) را توصیف می کند. وی در همین راستا به تدابیر امام سجاد(ع) در تبیین معارف دینی در قالب دعا و بهره برداری همه جانبه از واقعه عاشورا برای بیدار کردن امت اسلامی اشاره کرده و گریه آن حضرت را سیاسی ارزیابی کرده و تربیت شاگردان مختلف، افشاگری چهره فاسد بنی امیه حتی در حال اسارت و تبیین جایگاه امامت و ولایت را تشریح کرده و علت قیام نکردن آن حضرت را با توجه بر شرایط سیاسی و اجتماعی آن عصر تبیین نموده است.

در بخش دوم کتاب وی به مصادیق و نسخه های مبارزه با تهاجم فرهنگی توسط امام سجاد(ع) پرداخته و ضمن تبیین مفهوم دعا و آثار آن، به آموزه هایی از صحیفه سجادیه مانند خداشناسی، تکریم پیامبر اسلام، توصیف یاران پیامبر(ص)، دفاع از ولایت و امامت، لزوم اطاعت از امام، اهمیت قرآن، توبه، یاد مرگ، مباحث اقتصادی و سایر مباحث اخلاقی و تربیتی مطرح شده در ادعیه مندرج دراین کتاب شریف پرداخته و آن را نسخه ای بی بدیل از مبارزه با تهاجم فرهنگی ارزیابی کرده که توسط آن حضرت پایه گذاری شده است.