مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الامام علی بن الحسین(ع): دراسة تحلیلیة
پديدآورنده : مختار اسدی
محل نشر : قم
ناشر : مرکز الرسالة
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1420 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 128
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الامام علی بن الحسین(ع): دراسة تحلیلیة

تحلیلی از شخصیت و عملکرد امام سجاد(ع) در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، عبادی، عرفانی و اخلاقی است.

تحلیلی از شخصیت و عملکرد امام سجاد(ع) در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، عبادی، عرفانی و اخلاقی است. در این نوشتار سعی شده است ضمن بیان گوشه هایی از حیات امام زین العابدین(ع)، نقش آن حضرت در پیشبرد دین اسلام از جنبه های مختلف به ویژه با توجه به واقعه عاشورا مورد تفسیر قرار گیرد.

نویسنده نخست به اصول اساسی حیات امام سجاد(ع) اشاره کرده و حضور ایشان در کربلا، کوفه، شام و بازگشت ایشان به مدینه و روشنگری هایی که آن حضرت در طول واقعه کربلا انجام داده اند، بررسی نموده است. در همین راستا نگارنده در فصل اول کتاب به فعالیت های علمی امام سجاد(ع) و تربیت شاگردان مبرز در زمینه فقه کلام، تفسیر قرآن و عرفان اشاره کرده وسپس به توصیف عمکرد سیاسی آن امام و موضع گیری های ایشان درباره جنگ و جهاد علیه حکومت های ظالم با الگوگیری از قیام امام حسین(ع) و تفسیر مفهوم امامت و ولایت برای مردم و همچنین تأیید جنبش های شیعی علیه حکومت اموی پرداخته است.

در فصل دوم کتاب نویسنده بهره گیری امام سجاد(ع) از فرهنگ گریه و ابعاد عاطفی، روحی و نقش گریه در صبر و مواجهه با مصائب و همچنین نقش آن در زنده ماندن پیام عاشورا را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

در فصل سوم کتاب به ابعاد عبادی امام سجاد(ع) و صدور دعاهایی با مضامین بلند عرفانی و اخلاقی پرداخته شده و هدف آن امام از این دعاها تبیین سیرو سلوک انسانی و ارتباط افراد با خداوند عنوان شده است. نویسنده در این زمینه به تفسیر برخی از مضامین دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته و مضامین اخلاقی، اعتقادی و عبادی این دعاها را بررسی نموده است.

در فصل چهارم فلسفه عملکرد امام سجاد(ع) در انفاق کردن به مسلمانان و آزاد کردن بردگان مورد تحلیل قرار گرفته و اهداف ایشان از لحاظ اجتماعی و تربیتی و سیاسی از مسأله انفاق و آزادسازی بندگان تشریح گردیده است.

در فصل پنجم کتاب نویسنده به توصیف رساله حقوق امام سجاد(ع) پرداخته، ابعادی از حقوق بشر، حقوق خداوند متعال، حقوق متقابل رعیت (مردم) و حاکم، حقوق خویشاوندان، حقوق متقابل والدین و فرزندان، حقوق برادران نسبی و دینی، حق طلبکار، حق دشمن و سایر حقوق را در این رساله بیان کرده است.

در فصل ششم خلاصه ای از دیدگاه امام سجاد(ع) درباره جهاد سیاسی و جنبش های انقلابی عصر خویش ارایه شده و موضع گیری آن حضرت در قبال حاکمان ظالم عصر خویش مانند عبدالملک و هشام و دیدگاه ایشان در مورد کمک کردن به حاکمان جور را بیان کرده و نامه آن امام به زهری مبنی بر کمک نکردن به دستگاه اموی در ظلم آنان را شرح می نماید.