مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : از این صبح روشن‌
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1384ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 376
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

از این صبح روشن‌

تحقیقی درباره سند زیارت عاشورا و پژوهشی درباره تبرّی و تقیه در اسلام

این کتاب، تحقیقی درباره سند زیارت عاشورا و پژوهشی درباره تبرّی و تقیه در اسلام است. مؤلف با استناد به مهم‌ترین کتب اسلامی مانند بحار الانوار، اصول کافی، وسائل الشیعه، عدة الداعی، استواری سند زیارت عاشورا را به همراه مدارک و شواهد به اثبات رسانده و دیدگاه‌های محققان و عالمان دینی از شیخ کلینی تا آیت‌الله بروجردی را در این‌باره و یا دیگر موضوعات مرتبط آورده است.

مؤلف در مقدمه خود آورده است:

سؤالات و شبهاتی که درباره زیارت عاشورا در این رساله پاسخ داده می‌شود عبارتند از: استواری زیارت عاشورا از جهت سند چگونه است؟ آیا زیارت عاشورای موجود در مفاتیح الجنان همان زیارت عاشورای موجود در مصادر اولیه است؟ آیا محتوای زیارت عاشورا در بخش لعن با تقیه سازگار است؟

پاسخ‌های مستند و مستدل به پرسش‌های فوق با توجه به دیدگاه‌های علمای بزرگ شیعه از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است که به اسامی برخی از آنان اشاره می‌شود: علامه وحید بهبهانی، علامه مامقانی، آیت‌الله بروجردی، محقق شوشتری، آیت‌الله خویی، محدث بحرانی.

فهرست

فصل اول/ بررسی سند زیارت عاشورا، استواری سند، زیارت عاشورا از جهت سند چگونه است؟ بخشی از دلایل قرائن وثوق خبری زیارت عاشورا، اسناد زیارت عاشورا در کتب ما، بررسی کلام علامه حلّی و ابن داود، اشکال مخالفین علم رجال و مبانی اعتبار توثیقات رجالیون، بررسی سند دوم متن زیارت عاشورا، طریق رجالی شیخ طوسی به کتاب محمدبن خالد طیالسی، پژوهشی در برخی از توثیقات عامه، اشکال اول از سوی مرحوم آیت‌الله خویی ...

فصل دوم/ پاسخ به شبهات محتوایی: آیا زیارت عاشورای موجود در مفاتیح الجنان که شامل لعن بر دشمنان اهل بیت است در مصادر اولیه روایی وجود دارد؟ آیا لعن با سیره اهل بیت سازگاری دارد؟