مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : در مکتب پیشوای ساجدان امام علی بن الحسین(ع)
پديدآورنده : علی قائمی امیری
محل نشر : تهران
ناشر : امیری
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1376 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 432
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

در مکتب پیشوای ساجدان امام علی بن الحسین(ع)

زوایای مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، علمی و عرفانی، مراحل مختلف زندگی و امامت امام سجاد(ع) تبیین شده است.

شرح زندگانی و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام سجاد(ع) است. در این نوشتار سعی شده است از زوایای مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، علمی و عرفانی، مراحل مختلف زندگی و امامت امام سجاد(ع) تبیین گردد.

نویسنده نخست به خاندان و تبار امام سجاد(ع) و انتسابش به ابراهیم خلیل الله و ولادت و معرفی اسامی، القاب و کنیه های ایشان پرداخته و ضمن معرفی پدر و مادر ایشان یعنی امام حسین(ع) و شهربانو (شاه زنان) نیز کیفیت ازدواج شهربانو با امام حسین(ع) را به اجمال بررسی می نماید.

در بخش دیگر با اشاره به مراحل زندگی ایشان بویژه دوران جوانی و امامت و شؤون امامت و حوادثی که برای او در این مرحله پدید آمده مانند: واقعه کربلا و جریان اسارت و سرپرستی کاروان اسرا و افشاگری ها و پیام رسانی ایشان و بازگشت به مدینه و اوضاع اجتماعی و فرهنگی آن زمان و هم چنین از قیام های مهم عصر امام(ع): قیام عبدالله، نهضت توّابین، قیام مختار، حوادث مهم مدینه و مکه و کشتار شیعیان، سخن به میان آمده است و افزون برآن به زندگی و فعالیت های اجتماعی و تربیتی ایشان مانند تربیت بردگان و مبلغان و مسؤولیت امام در حفظ و حراست از اسلام و نشراحکام دینی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) و استفاده بهینه امام از دعا و اثرات دعا و ضرورت های آن و نیز ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، معنوی دعا و نقش دعا در رشد و تعالی جامعه، پرداخته شده است.

در بخش دیگری از کتاب با توجه به ابعاد مختلف اخلاق و فضایل امام سجاد(ع)، سادگی زندگی، روحیه و حال، جلال و هیبت، زهد و تقوی، روابط و ارتباطات، حلم و گذشت، تواضع و فروتنی، شجاعت، سخن و حکمت، احتجاج و اتمام حجت، عبادات امام (حالات عبادی، نماز امام، حج امام، راز و نیاز امام)، رابطه امام و مردم، انفاق مالی، انفاق علمی و ارشاد، شاگردان و اصحاب و آثار امام(ع) چون صحیفه سجادیه، رساله حقوق و برخی سخنان و آثار منظوم امام را بر می شمرد و در پایان کتاب مطالبی در باره شهادت امام و انگیزه های قتل و وصایت ایشان فراهم آمده است.