ترجمه و شرح قصيده‏ى « وسيلة الفوز و الأمان فى مدح مولانا صاحب الزّمان » - صفحه 153

ترجمه و شرح قصيده‏ى «وسيلة الفوز و الأمان فى مدح مولانا صاحب الزّمان» ۱

فهيمه فهيمى‏نژاد ۲

چكيده: قصيده‏ى «وسيلة الفوز و الأمان»، يكى از مشهورترين و مهم‏ترين چكامه‏هاى عربى در وصف امام مهدى عليه ‏السلام است كه شيخ بهاءالدّين عاملى (متوفى 1031 قمرى) سروده است. اين چكامه كه 63 بيت دارد، مورد توجّه دانشمندان شيعه و سنّى قرار گرفته، تا آن‏جا كه بر آن شرح‏ها نگاشته و به استقبال آن چكامه‏ها سروده‏اند. نويسنده در اين گفتار كه برگرفته از پايان‏نامه كارشناسى ارشد اوست‏ـ پس از مقدّمه‏اى كوتاه در مورد قصيده، متن كامل آن را همراه با توضيح واژه‏ها و ترجمه‏ى فارسى بيت‏ها آورده است. پس از آن، به تحليل مختصر آن قصيده مى‏پردازد و شواهد اثرپذيرى شاعر از قرآن و حديث، هم‏چنين تبحّر او در رشته‏هاى عملى مانند رياضى، فلسفه و نجوم را نشان مى‏دهد.

كليدواژه‏ها: امام مهدى عليه ‏السلام ، ادبيات/ وسيلة الفوزوالأمان (قصيده)، شرح و ترجمه‏ى فارسى،/ عاملى، بهاءالدّين/ دانشمندان شيعه اماميه، قرن 11 / ادبيات عربى شيعى، قرن 11 / انتظار، ادبيات / قرآن و حديث، جلوه‏ى آن‏ها در ادبيات قرن يازدهم هجرى.

1.برگرفته از پايان‏نامه‏ى كارشناسى ارشد نويسنده كه در تيرماه ۱۳۸۲ با رتبه‏ى عالى دفاع شده و عنوان پايان‏نامه‏ى برتر كشورى را در دوازدهمين نمايشگاه بين‏المللى قرآن (ماه رمضان ۱۴۲۵، آبان ۱۳۸۳) به خود اختصاص داده است.

2.كارشناس ارشد زبان و ادبيات عرب، مدرس دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران مركزى.

صفحه از 179