تاريخ : پنج شنبه 1400/10/23
کد خبر: 73977
دلایل اصلی از بین رفتن روایات حضرت زهرا سلام الله علیها

دلایل اصلی از بین رفتن روایات حضرت زهرا سلام الله علیها

آیت‌الله محمدجواد طبسی معتقد است برخی روایات حضرت زهرا(س) به دلیل کینه‌‌ورزی به اهل بیت(ع) از بین رفت و برخی هم به دلیل قانون منع حدیث که خلیفه دوم آن را صادر کرد، از بین رفته است.

آیت‌الله محمدجواد طبسی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، شامگاه ۲۱ دی در نشست بررسی روایاتفاطمه(سلام الله علیها)گفت:

در سخنرانی‌ها و منابر کمتر می‌بینیم که روایات و سخنان آن حضرت بیان شود، زیرا آشنایی با روایات و سخنان ایشان وجود ندارد، در حالی که سخنان آن حضرت در تعامل و مراوده با پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و حسنین(ع) زیاد است. شاید برخی بگویند که چون فاطمه زهرا(س) سن کمی داشت، ما روایات چندانی نداریم، ولی این هم بهانه است، زیرا اگر به عظمت خطبه آن حضرت بعد از ماجرای غصب خلافت نگاه کنیم، دریایی از معرفت است و هرآنچه بشر برای زندگی و سعادت لازم دارد در گفتارشان هست که باید جمع‌آوری و تحقیق و مباحثه شود.

استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: اهل سنت و شیعیان در تبیین فرمایش آن حضرت کوتاهی کرده‌اند و مقداری از اخبار در سینه‌ها باقی مانده است و راویان آنها را مکتوب نکردند. منبری‌هایمان چند حدیث از آن حضرت می‌دانند و برای تبیین زندگی آن بانو به آنها استدلال می‌کنند. برخی از روایات آن حضرت به سبب کینه‌ای که به اهل بیت(ع) وجود داشت از بین رفت و برخی هم به دلیل قانون منع حدیث، که خلیفه دوم آن را صادر کرد. خلیفه دوم گفت حسبنا کتاب الله و چون قرآن برای ما بس است، نیازی به روایات نداریم. رسماً به ابن عباس گفتند که تو حق نقل روایت نداری، زیرا می‌خواستند اهل بیت(ع) را محروم کنند، در حالی که آنان و پیامبر(ص) به جامعه بشری خدمت کردند.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم فرمایشامام عسکری(ع)را مد نظر قرار دهیم که فرمودند فاطمه(س) حجت خدا بر ما و ما حجت بر مردم هستیم و فاطمه(س) اسوه است، باید ببینیم که ایشان چه سیره و رفتاری داشتند و رفتارشان را با پدر و شوهر و مردم باید بدانیم تا بپذیریم که فاطمه(س) اسوه است. لذا باید دستمان نسبت به احادیث باز باشد. بنده به جمع‌آوری روایات آن حضرت پرداخته‌ام که به زبان عربی و فارسی منتشر شده است؛ در زبان عربی با عنوان معجم احادیث الشهیده فاطمه(س) منتشر و به فارسی هم ترجمه شده است. در ابتدای کتاب روایات فضیلت فاطمه(س) بیان شده است. طبق روایتی، به نقل از پدرشان فرمودند: «ای فاطمه تو سیده زنان اهل بهشت هستی»؛ همچنین پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که ای فاطمه هر کسی بر تو صلوات بفرستد خداوند متعال او را خواهد آمرزید و در قیامت و بهشت او را به من ملحق می‌کند. در روایت دیگری نقل است که پیامبر(ص) به فاطمه(س) فرمود هر کسی که بر تو صلوات بفرستد بهشتی خواهد شد و هر کسی که بر تو و من صلوات بفرستد و بگوید صل علی فاطمه و ابیها، خدا او را بهشتی می‌کند و هرکجا باشم او را به من ملحق خواهد کرد.

ثواب صلوات بر فاطمه(س)

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: طبق روایتی، حضرت زهرا(س) خطاب به پیامبر(ص) فرمود که مزد و اجری که شما فرمودید مربوط به دوره زندگی ماست یا اینکه شامل حال نسل‌های بعد هم خواهد شد. فرمودند که شامل آنها هم می‌شود. روایت دیگری را متقی هندی در کنزالعمال از طبرانی، از ابن عباس از پیامبر(ص) نقل کرده است که فاطمه جان، خداوند متعال به شما و فرزندانتان عذاب نمی‌‌دهد. برخی می‌گویند که اولاد فاطمه(س) شامل همه سادات تا قیامت هستند که شاید درست نباشد ولی حداقل شامل اولاد بطنی ایشان و سایر ائمه(ع) است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روایات زیادی در مورد شخصیت آن حضرت نقل شده است، گفت: از عوالم بحرینی نقل شده است که پیامبر(ص) فرمودند هر کسی مرا دوست داشته باشد خداوند او را از آتش جهنم نجات می‌دهد یا فرمودند که ای فاطمه جان، هر جا تو غضب کنی خداوند هم خشمگین می‌شود، یعنی بین خشم خدا و فاطمه(س) ارتباط مستقیمی وجود دارد. در بخش دیگری از این کتاب احادیثی درباره رابطه پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) آمده است، فاطمه(س) در حالی که کودک بود از پدرش دفاع می‌کرد و وقتی می‌‌دید که برخی افراد شرور بر سر پیامبر(ص) زباله می‌ریزند ناراحت می‌شدند و نزد حضرت ابوطالب(ع) گلایه می‌کردند و حضرت ابوطالب(ع) با شمشیر وارد مسجدالحرام شد و خطاب به افرادی که بچه‌دان شتر بر سر پیامبر(ص) انداخته بودند می‌فرماید که حق ندارید از اینجا بیرون بروید، مگر اینکه بچه‌دان شتر را بر سر شما بریزم و اگر بعد از این جسارتی به محمد(ص) بکنید با من طرفید.

دو درخواست خدیجه(س) از پیامبر(ص)

وی افزود: در روایت دیگری آمده است که وقتی حضرت خدیجه(س) در حال احتضار بودند پیامبر(ص) بر ایشان وارد شد. حضرت خدیجه(س) از اینکه در حق پیامبر(ص) کوتاهی کردند ناراحت بودند، ولی پیامبر(ص) از ایشان تجلیل کرد و از فداکاری مال و جان ابراز رضایت کردند. بعد فرمودند که من دو چیز از تو می‌خواهم، اول اینکه فاطمه جان من است و بعد از من کسی او را اذیت نکند و کسی به او اهانت نکند. پیامبر(ص) قول داد که از فاطمه(س) تا پایان عمر دفاع کند. دومی را هم فاطمه به تو خواهد گفت. پیامبر(ص) بلافاصله نزد فاطمه(س) رفت و فرمود که مادرت چه می‌خواهد و فاطمه(س) فرمود که مادرم می‌گوید که من از سختی‌های مرگ می‌ترسم و دوست دارم پیراهنی را که پیامبر به تن دارد بر من بپوشانید تا در امان باشم و پیامبر(ص) فوراً پیراهن را در اختیار حضرت خدیجه(س) قرار داد. ناقل این خبر فاطمه(س) است، اما چرا برخی دوست ندارند نقل شود؟

طبسی اظهار کرد: پیامبر(ص) فاطمه(س) را ام ابیها نامید و همه درد دل‌ها را به ایشان می‌گفت، ولی چرا این درد ‌دلها را نقل نکردید و نگذاشتید نقل شود؟ از جمله کسانی که بعد از هجرت پیامبر(ص) هجرت کردند حضرت فاطمه به همراه چند نفر دیگر بود که همراه علی(ع) وارد مدینه شدند. فاطمه(س) چند خواستگار داشتند ولی پاسخ منفی دادند. عبدالرحمان عوف فکر می‌کرد چون ثروت زیادی دارد جواب مثبت خواهد گرفت، ولی پیامبر(ص) به او فهماند چیزی که تو به آن می‌نازی برای ما ارزشی ندارد و فرمودند که امر فاطمه(س) دست خداست و در دست من نیست. وقتی امام علی(ع) تشریف آوردند، پیامبر(ص) با حضرت فاطمه(س) در مورد ازدواج سخن گفتند. چرا سخنان رد و بدل شده و تمجیدهای پیامبر(ص) از علی(ع) کامل نقل نشده و چرا توجیهات نادرستی را ذکر کردند؟ زهرا(س)، علی(ع) را می‌شناخت ولی پیامبر(ص) خواست به ما بیاموزد که از ازدواج جوان مؤمن با دخترتان استقبال کنید. فاطمه(س) هم سکوت کردند که نشانه رضایت برای ازدواج بود.

وی در پایان گفت: تنها کسی که در جنگ احد، پیامبر(ص) را دلداری داد و بر زخم‌های او مرهم گذاشت فاطمه(س) بود. چرا این گفت‌وگوها نقل نمی‌شود یا در احزاب فاطمه(س) نانی را که برای فرزندانش پخته بود از همان برای پدر هم برد و این‌طور در حق پدر جانفشانی می‌کرد یا حضور فاطمه(س) در جنگ احزاب؛ در روایت بیان شده که وقتی عمربن عبدود حریف می‌طلبید، پیامبر(ص) ابتدا به چهره فاطمه نگریست و بعد از علی(ع) خواست که به جنگ او برود. در حج ولایت(حج وداع)، فاطمه(س) همراه پیامبر(ص) به مکه رفتند و قطعا در بین راه گفت‌وگوی زیادی وجود داشت، ولی متأسفانه از بین رفته یا ناقص نقل شده است. روزی امام علی(ع) به منزل رفتند و دیدند که فاطمه(س) آیاتی را قرائت می‌کنند که همان روز بر پیامبر(ص) نازل شده  بود. تعجب کردند و فرمودند که حسن(ع) برای من قرائت کرد و به همین دلیل امام علی(ع) فرزندش را در آغوش گرفتند و بوسیدند. صدها روایت از این دست وجود دارد که قضایای ولادت حضرت زینب(س) و حسنین(ع) و ... از جمله آنهاست. تا شش ماه بعد از نزول آیه تطهیر پیامبر(ص) دائماً به در منزل آن حضرت می‌رفتند و این آیه را قرائت می‌کردند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :