مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حقوق اهل بیت علیهم السلام در قرآن و روایات
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : موعود عصر(عج) و مؤسسه علمی - فرهنگی دار الحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1400
تعداد جلد : 1
شمارگان : 500
زبان : فارسی
شابک : 978-964-2918-87-4
جستجو در Lib.ir

حقوق اهل بیت علیهم السلام در قرآن و روایات

در این کتاب با مبنا قرار دادن قرآن و منابع اصیل و دست‏ اول روایی شیعه، همه آنچه را که یک شیعه‏ معتقد در ارتباط با اهل‏بیت علیهم السلام باید به آن‏ها توجه کند و در نظر و عمل بدان‏ها پای‏بند باشد، ذیل عنوان حقوق اهل‏بیت علیهم السلام گردآوری، بررسی و تحلیل شده است.

در این کتاب با مبنا قرار دادن قرآن و منابع اصیل و دست ‏اول روایی شیعه، بیست حق از حقوق اهل‏بیت علیهم السلام بررسی و تحلیل شده است.

پیش‏گفتار کتاب

اهل‏بیت علیهم السلام محور تفکر شیعی هستند و از این‏رو در این تفکر، با محوریت این خاندان، عقاید، احکام، فرهنگ و آداب ویژه‏ای شکل ‏گرفته است که ولایت، اطاعت، محبت، اقتدا، زیارت، صلوات و انتظار از آن جمله است.

علمای بزرگوار شیعه در طول بیش ‏از هزار سالی که از غیبت کبرای امام عصر(عج) می‏گذرد، با مجاهدت خود این باورها و سنت‏ها را به ‏عنوان میراث شیعی برای ما حفظ کرده و موجب شکل‏ گیری جامعه‏ شیعی با هویتی متمایز از دیگر جوامع اسلامی شده ‏اند. اکنون زمان آن است که این مجموعه ارزشمند از باورها و سنت‏ها را که می‏توان آن‏ها را ذیل عنوان «حقوق اهل‏بیت علیهم السلام» خلاصه کرد، به نسل‏های جوان شیعه منتقل کرد.

با توجه به آنچه گفته شد، در این کتاب با مبنا قرار دادن قرآن و منابع اصیل و دست‏اول روایی شیعه، همه آنچه را که یک شیعه‏ معتقد در ارتباط با اهل‏بیت علیهم السلام باید به آن‏ها توجه کند و در نظر و عمل بدان‏ها پای‏بند باشد، ذیل عنوان حقوق اهل‏بیت علیهم السلام گردآوری، بررسی و تحلیل کرده ‏ایم.

شایان ‏ذکر است که در بیان این مباحث، تنها به جنبه نظری آن‏ها توجه نداشته و آثار و پیامدهای عملی آن‏ها در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شیعیان را نیز مدنظر داشته ‏ایم. به بیان دیگر، در این کتاب کوشیده ‏ایم که با رویکردی فرهنگی، اجتماعی، آثار اعتقاد به اهل‏بیت علیهم السلام در شئون مختلف زندگی شیعیان را بیان کنیم.

بر این اساس، در این کتاب بیست حق از حقوق اهل‏بیت علیهم السلام را به استناد قرآن و روایات بررسی کرده ‏ایم.

بی ‏تردید، با توجه به جایگاه و نقش خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام در زندگی هر یک از ما و وظایف و تکالیفی که نسبت به این خاندان بر دوش داریم، همه ما نیازمند شناختن حقوق آنان و بیش از آن، ادای این حقوق هستیم. از این رو، مطالعه کتاب حاضر را به همه دوست‏داران اهل‏بیت علیهم السلام پیشنهاد و آرزو می‏کنم که این کتاب گامی باشد در راستای پاسداشت بیش از پیش حقوق فراموش شده این خاندان.