تاريخ : چهارشنبه 1401/8/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 74587
جشنواره «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)» برگزار می‌شود

جشنواره «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)» برگزار می‌شود

جشنواره «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)» با عنون «امام حسین(ع) جهانی بودن و جاودانگی» به همت مؤسسه وارث الانبیا(ص) وابسته به حرم حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار می شود.

مسئله نهضت کربلا وشهادت امام حسین(ع)در تاریخ و جوامع اسلامی تأثیر فراوانی داشته است.مستشرقاناین مسئله و اهداف والای آن حضرت را همواره بررسی کرده‌اند و ادبیات گسترده‌ای از این جهت از سوی آن‌ها شکل گرفته و میراث گسترده‌ای در جوامع غربی به وجود آمده است.

از آنجایی که این میراث تأثیر بسزایی در شناساندن امام حسین(ع) و نهضت پربرکت آن حضرت به جوامع (به ویژه جوامع غیراسلامی) داشته، توجه به آن و بررسی و تحلیل آن از راه تحقیقات علمی و تألیف مقالات دقیق پیرامون آن در عصر حاضر ضرورت دارد. روشن است که باید نقاط قوت و ضعف این میراث را بررسی کرد و حقایق مطرح در آن‌ها را بر اساس مبانی منطقی و شواهد محکم از تهمت‌ها و تحلیل‌های به دور از حقیقت جدا کرد.

با توجه به این هدف ضروری، مؤسسه وارث‌الانبیاء درصدد برگزاری کنفرانس علمی بین‌المللی با شعار (الإمام الحسين(ع) عالميّة وخلود) (امام حسین(ع) جهانی بودن و جاودانگی) و با عنوان «الاستشـراق والإمام الحسين(ع)؛ شرق شناسی و امام حسین(ع) است و از عموم پژوهشگران دعوت به همکاری در این زمینه می‌کند.

همچنین، مراد از شرق‌شناسی وسیع‌ترین معنای آن است که شامل همه مطالعات غیر اسلامی درباره اسلام، صرف نظر از مکان، جهت‌گیری، مذهب و زبان آن‌ها است.

اهداف کنفرانس شامل معرفى ميراث شرق‌شناسان و نتایج پژوهش‌های آنان درباره امام حسين(ع) و نهضت مبارک آن حضرت،‌ آشنایی با تصویری که شرق‌شناسان از امام حسین(ع) و نهضت پربرکت ایشان ترسیم کرده‌اند،‌ ارائه، تحلیل و نقد میراث شرق‌شناسان درباره امام حسین(ع) و نهضت پربرکت ایشان. بهره‌مندی از میراث شرق‌شناسان و نگاه آن‌ها نسبت به امام حسین(ع) و نهضت مبارک ایشان برای ورود به دنیای غرب جهت معرفی امام حسین(ع) به صورت واقعی و عینی،‌ پاسخ به شبهاتی که شرق‌شناسان آن‌ها را یا عمدا یا سهوا مطرح کرده‌اند و‌ آشنایی با آخرین نظریه‌های شرق‌شناسان در مورد امام حسین(ع) و نهضت مبارک ایشان است.

رعایت روش علمی استفاده شده در نگارش مقالات پژوهشی، ارتباط تحقیق یا مقاله با موضوعات کنفرانس،‌ عدم انتشار پژوهش ارائه شده در هیچ فعالیت علمی و خلاقیت و نوآوری در پژوهش از جمله نکات ضروری برای حضور در این کنفرانس است. همچنین، تعداد صفحات تحقیق از (۱۵) صفحه کمتر و از (۴۰) صفحه بیشتر نباشد. هر (۲۵۰) کلمه به عنوان یک صفحه حساب می‌شود.

پژوهش‌ها باید به زبان (عربی، فارسی یا انگلیسی) با خلاصه‌ای از بحث و پژوهش در قالب فایل (Word) و (PDF) به همراه (Cv) فرد محقق به نشانی آدرس‌ عراق، نجف اشرف، حی الحنانه، شارع البرید، روبروی مدرسه بلقیس، مؤسسه وارث الانبیاء و یا از طریق پست الکترونیکى (ایمیل) Istishraq@warithanbia.comارسال شود.

آخرین مهلت دریافت پژوهش شرکت کننده در کنفرانس تا روز ۱۰ دی‌ماه سال جاری است و حد‌اکثر تا روز ۲۴ اسفندماه سال جاری نیز شرکت‌کنندگان از پذیرش پژوهش‌هایشان مطلع خواهند شد.

همچنین، مؤسسه حق انتشار تحقیقات پذیرفته شده را با حفظ متن اصلی در کتاب یا مجله دارد. کنفرانس «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)» طی روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ در آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) واقع در کربلای معلی برگزار خواهد شد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :