تاريخ : سه شنبه 1401/8/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 75616
دارالحدیث بیش از ربع قرن است که منادی حدیث و سیره اهل بیت (ع) است

دارالحدیث بیش از ربع قرن است که منادی حدیث و سیره اهل بیت (ع) است

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی، در سخنانی، با اشاره به تأسیس رسمی دار الحدیث در آبان ماه 1374 با تأکید بر اینکه دارالحدیث بیش از ربع قرن است که منادی حدیث و سیره اهل بیت (ع) است، گفت: اهل بیت منادی اعتدال، دوستی و تقریب، عقل گرایی و نقل گرایی بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی، رییس دانشگاه قرآن و حدیث به مناسبت سالروز تاسیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در جمع کارکنان،‌ اساتید و پژوهشگران این مؤسسه به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی گفت: چه در دارالحدیث باشیم و چه نباشیم و یا اصلاً دار الحدیثی وجود داشته باشد یا نداشته باشد، وظیفه داریم افرادی را که زمینه هدایت به این سمت را دارند هدایت کنیم و این نیازمند این است که خودمان نیز از این بارقه‌های گرما بخش خورشید گرم شده باشیم

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی، در سخنانی در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، با اشاره به تأسیس رسمی دار الحدیث در آبان ماه ۱۳۷۴ گفت: بیش از ۲۵ سال است که با خورشید پیوند برقرار کردیم و از پرتوهای آن گرما گرفته‌ایم و تا حدودی از تاریکی‌های درون بیرون آمده‌ایم.

وی با بیان اینکهمرحوم آیت الله ری شهریترجمان آفتاب بودند، اظهار کرد: ایشان وقتی قدم به اینجا می نهادند، ما شیرینی دل‌چسب سیره و سبک زندگی اهل بیت (ع) را به اندازه ظرف وجودی خودمان احساس می کردیم . وی ادامه داد: وقتیحجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکرتولیت معزز آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی ع  برای ترسیم آینده دارالحدیث، بخشی از وصیت نامه آیت الله ری شهری را خواندند، راه را مشخص کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی با اشاره به برگزاری مراسم برای بزرگداشت تأسیس دارالحدیث، گفت: از مهم‌ترین کارها توجه به وصیت نامه مؤسّس است؛ زیرا انسان در امور اجتماعی امکان و اختیار تغییر جهت یا توقف دارد و صرف ریل گذاری و وجود لوکوموتیوران برای رسیدن به مقصد کافی نیست، انسان ها نیز به سوزن بان هایی نیاز دارند تا زمانیکه به دوراهی و سه راهی می‌رسند آنها را هدایت کنند.

دارالحدیث بیش از ربع قرن است که منادی حدیث و سیره اهل بیت (ع) است،  اهل بیت منادی اعتدال، دوستی و تقریب، عقل گرایی و نقل گرایی بوده اند.  نشر حدیث، عمل به حدیث و جذب دیگران به این عرصه وظیفه همیشگی ما به عنوان یک طلبه و یک فرد شیعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی با تأکید بر اینکه دارالحدیث بیش از ربع قرن است که منادی حدیث و سیره اهل بیت (ع) است، ادامه داد: اهل بیت منادی اعتدال، دوستی و تقریب، عقل گرایی و نقل گرایی بوده اند.

وی افزود: دار الحدیث موسسه‌ای ساده نیست که تصور کنیم شغلی در اینجا داریم و بعد از مدتی بازنشسته می‌شویم و می‌رویم؛ نشر حدیث، عمل به حدیث و جذب دیگران به این عرصه وظیفه همیشگی ما به عنوان یک طلبه و یک فرد شیعه است

وی بیان کرد: چه در دارالحدیث باشیم و چه نباشیم و یا اصلاً دار الحدیثی وجود داشته باشد یا نداشته باشد، وظیفه داریم افرادی را که زمینه هدایت به این سمت را دارند هدایت کنیم و این نیازمند این است که خودمان نیز از این بارقه‌های گرما بخش خورشید گرم شده باشیم وگرنه چگونه دست سرد خود را به دست کسی بدهم و تقاضا کنیم شما هم گرمای اهل بیت (ع) را بچشید.

وی با تأکید بر این که ما باید اولین کسانی باشیم که از این احادیث استفاده می‌کنیم؛ تصریح کرد: همه کسانی که در دارالحدیث موی سپید کردند و قدمی جلوتر آمده‌اند باید حضوری گرما بخش داشته باشند؛ ما منادی وحدت در کشور و جهان شیعه هستیم به همین خاطر باید وحدت بیشتری در بین خودمان داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی با اشاره به‌ اینکه دار الحدیث یکی از بهترین مجموعه‌ها است، اظهار کرد: این اتحاد و یک رنگی در مراسم یادواره شهدای گمنام دارالحدیث به خوبی پدیدار بود. در دارلحدیث نیز مانند جبهه و سنگر ، تنها یک رنگ دیده شود؛ رنگ خاک و یک صدا شنیده شود، صدای سوت خمپاره تا دشمن و جبهه خودی و غیر خودی را بشناسیم.

وی تأکید کرد: همه ما باید مقابل هجمه غرب و داعش و وهابیت و اغتشاش گران مجهز شویم؛ آن‌ها فقط قصد برداشتن روسری را ندارند، بلکه می‌خواهند نظام خانواده را از بین ببرند، آن ها فقط به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی نیستند بلکه می‌خواهند شیعه و دین را براندازند؛ زیرا امام خمینی (ره) گفت اگر جمهوری اسلامی ضربه بخورد دین دیگر در جهان بر نمی‌خیزد.

وی عنوان کرد: ما سرمایه‌های اجتماعی نیرومندی در مجموعه دارالحدیث داریم که باید قدر آن را بدانیم، در دارالحدیث تخلف تشکیلاتی بسیار کم داریم و بداخلاقی های ماندگار نداریم و باید تلاش کنیم مانند امروز، ضد ارزش‌ها همیشه در دارالحدیث جدی گرفته و با آنها مقابله شود.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی ادامه داد: انضباط تشکیلاتی، اطاعت تشکیلاتی، دوستی، رعایت وحدت، تقریب و توجه به سیره اهل بیت (ره) را باید حفظ کنیم و سعی کنیم فقط حدیث نویس و حدیث¬خوان نباشیم بلکه ، عامل به حدیث هم باشیم.

وی یادآور شد: در اسفندماه سال جاری، همایش احیاگر حدیث با حضور و سخنرانی اشخاص برجسته در تهران و قم برگزار می‌شود و درخواست می‌کنیم افراد پیشنهادها و ایده‌های خود را مطرح کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی عنوان کرد: تصمیم گرفته شده است کتابی در رابطه با آیت الله ری شهری نگارش شود و ویژگی‌ها و خاطرات زیبایی که از ایشان وجود دارد جمع‌آوری شود و از همه افراد تقاضا می‌شود تا اگر خاطره‌ای از ایشان دارند بیان کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :