مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الحديث النبوي بين الرواية والدراية
پديدآورنده : جعفر سبحانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (ع)
تاریخ انتشار : 1388
تعداد صفحه : 776
شابک : 9789643574116
جستجو در Lib.ir

الحديث النبوي بين الرواية والدراية

دراسة موضوعية منهجية لأحاديث أربعين صحابيا على ضوء الكتاب، السنّة، العقل، اتّفاق الامة والتاريخ

بازشناسى احاديث سره از ناسره و ارائه ملاك‌هايى براى اين كار، كه در يك مقدمه كوتاه و دو بخش فراهم آمده است.

مؤلف در مقدمه، ضرورت و شيوه كار خود را توضيح مى دهد. او در بخش اوّل، پس از بحثهاى مقدماتى، ابزارهاى شناخت صحيح از سقيم را در حديث بيان مى كند.

در بخش دوم نيز ـ كه بيشترين حجم كتاب (حدود ششصد صفحه) را تشكيل مى دهد ـ نويسنده با ابزارهايى كه معرفى كرده، مى‌كوشد احاديث منقول از چهل صحابى نامور را ارزيابى كند و دلايل ضعف يا قوّت آنها را بازگويد.

بخش اول: روايت شناسى

در اين بخش، مباحث بنيادى و ضرورى شناخت حديث، بيان شده است، به گونه اى كه براى كسانى كه در اين راه گامهاى اوّل را بر مى دارند، سودمند است و براى آشنايان با اين گونه مباحث، خواندنى. در اين بخش، مؤلف پس از بيان اهمّيت سنّت نبوى و اهتمام آن حضرت به كتابت حديث و نقل احاديثى در اين باب، احاديث ادّعايى در مورد منع شرعى كتابت حديث را نقل و نقد مى كند و نتيجه مى گيرد كه منع شرعى نقل حديث، افسانه اى است كه براى توجيه عملكرد مخالفان تدوين سنّت، جعل شده است.

بخش دوم: راوى شناسى

مؤلف پس از طرح مباحث نظرى در بخش اوّل، با اختصار و دور از بحثهاى حاشيه اى، مى كوشد با شيوه اى كه در پيش گرفته، پاره اى از احاديث چهل صحابى مشهور را ارزيابى كند. در اين بخش، نخست گزارشى كوتاه از زندگى و جايگاه علمى ـ اجتماعى صحابى مورد نظر عرضه مى شود و آنگاه پاره اى از احاديث برجسته آنها كه مضامين آن با قرآن و سنّت قطعى مغايرتى ندارد، نقل مى شود و آنگاه نسبتا به تفصيل تعدادى از احاديث روايت شده آنها كه تاب نقد را ندارند، ارزيابى شده، نادرستى شان اثبات مى شود.